2025-01-08, 20:06
Medlem
TzOns avatar
Jag undrar om någon här har koll på hur många ml rymmer en kapsyl till en 1.5 liters Petplaska?
Visste inte riktigt vart frågan passade men kemi kändes rätt.

Tack på förhand.
Citera
2025-01-08, 20:12
Medlem
anomaligns avatar
Inte säker, men jag tror att korkar kan vara olika stora beroende på tillverkare. Det bästa är nog om du använder ett kryddmått (= 1ml) och själv mäter volymen på korken du har.
Citera
2025-01-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Jag undrar om någon här har koll på hur många ml rymmer en kapsyl till en 1.5 liters Petplaska?
Visste inte riktigt vart frågan passade men kemi kändes rätt.
Kanske bättre under matematik.

Men i vilket fall, hade endast en tumstock, så noggrannheten är väl inte i topp. Dessutom är inte korken helt jämn. (Premier stilla vatten).

28 mm diameter, djup/höjd 10 mm. Vilket ger (r*r*h*pi), ca 6.15 ml.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-08 kl. 20:26.
Citera
2025-01-08, 20:23
Bannlyst
enklaste är nog att mäta.

en ml h2o i 20 graders vatten och omgivning samt normaltryck = väldigt nära 1 gram i normala fall
Citera
2025-01-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
enklaste är nog att mäta.

en ml h2o i 20 graders vatten och omgivning samt normaltryck = väldigt nära 1 gram i normala fall
En våg med den noggrannheten hittar du endast hos droghandlare.
Citera
2025-01-08, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En våg med den noggrannheten hittar du endast hos droghandlare.
säger du ja, men har säkert inte sålt mycket online.

senast, tror jag, jag vägde en grejj på postnords våg, kilovis med grejjer, innan frakt, så kom jag direkt på grammet som frankeringen gällde. gjorde en korringering på dryga kilot innan det förvisso, men inte dåligt pinkat av nån, enligt mig.

brevvåg är det TS söker. fraktbolagen är noga med grammen. knarkare med mg, iaf "psykonauter".

sen finns ju cm2 att räkna med
Senast redigerad av litenfiskare 2025-01-08 kl. 20:35.
Citera
2025-01-08, 20:31
Medlem
Finnj-vels avatar
Kapsylen är identisk med dom på 33cl burkarna
Citera
2025-01-08, 20:34
Medlem
Citat:
säger du ja, men har säkert inte sålt mycket online.

senast, tror jag, jag vägde en grejj på postnords våg, kilovis med grejjer, innan frakt, så kom jag direkt på grammet som frankeringen gällde. gjorde en korringering på dryga kilot innan det förvisso, men inte dåligt pinkat av nån, enligt mig.

brevvåg är det TS söker. fraktbolagen är noga med grammen. knarkare med mg, iaf "psykonauter".
En brevvåg med bra noggrannhet kan funka, så förutom droghandlare kanske en och annan som postar väldigt mycket brev har en passande våg. Och så posten, om man vill ta dit en kork med vatten och väga den där. Kom ihåg att tarera.

Men man blandar lätt ihop noggrannhet med indelning. Det är inte samma sak.
Citera
2025-01-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Burkar brukar inte ha kapsyler.

Kollade en 50cl Colaflaska. Diametern är densamma, men djupet är mindre, 7mm. Fortfarande mätt med tumstock.
Citera
2025-01-08, 20:39
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Burkar brukar inte ha kapsyler.

Kollade en 50cl Colaflaska. Diametern är densamma, men djupet är mindre, 7mm. Fortfarande mätt med tumstock.
Jag gissar att kapsylen är 30ml
Citera
2025-01-08, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
ej kollat noga supernoga, men tycker flera typer av behållare har olika korkar. inte minst gängorna.
Citera
2025-01-08, 20:41
Medlem
Citat:
ej kollat noga supernoga, men tycker flera typer av behållare har olika korkar. inte minst gängorna.
Som sagt, burkar brukar inte ha kapsyler.

När jag har använt korkar från en flaska till någon annan flaska så har det alltid fungerat, så diamtern är nog för det mesta densamma, 28mm, och även gängorna. Men korken till 50cl-Colaflaska hade ett mindre djup än den till 1.5-litersflaskan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in