2025-01-08, 18:29
Medlem
Nihennas avatar
Varit arbetsbefriad sen november, och den andra januari var min första arbetslösa dag, så jag har skickat iväg a-kasseansökningar och allt sådant.

Som jag förstår det så är det ett tag på ens lön, och jag kan förvänta mig ungefär 18 0000 efter skatt om jag har räknat rätt. Det borde gå bra, och jag borde ha runt 7000 kvar efter räkningar om jag helt ger upp mitt sparande under denna tiden.

Jag såg att min sista lön blir väldigt trevlig. Runt 43 000 efter skatt, vilket jag direkt kommer att lägga på mitt korttidssparkonto, där jag idag har runt 16 000 (hade varit mer, men kom lite oförutsedda kostnader på 14 000. Tack tandläkaren...). Så runt 60 000.

Jag har samtidigt ett CSN-lån som gnager, och tar ungefär 750 kr varje månad och det är väl där jag skulle vilja ha råd. hade jag haft jobb hade saken varit klar. Jag hade låtit lånets betalning rulla på då jag bara har 14 000 kvar. Saken är att nu när man är arbetslös så behöver man tänka mer månad för månad, och inte bara långsiktigt. Skulle det skita sig med jobb så kommer det en dag runt juli-augusti, där a-kassan går ner från 80% av ens lön till 70%, och man tappar tusenlappar.

Jag funderar på att helt sonika betala av lånet så att det är ur världen, och jag frigör 750 kr i månaden vilket är en hel del.

En idé hade ju varit att bara betala av detta årets betalningar, men det känns lite sak samma då de vill ha 9000-nånting, och jag har totalt 14 000 att betala.

Om jag betalar av lånet så kommer jag att ha 45 000 kvar på sparkontot, vilket är liiiite mindre än två månadslöner (hade runt 25 000 efter skatt), så jag vill göra det som är bäst för någon i min situation. Jag har aldrig varit arbetslös innan, så jag är fortfarande inte så klok i hur oförutsedda händelser kan komma att se ut i denna situationen.

Vad är bäst anser ni? Betala av lånet med en gång, och frigöra de där 750 kronorna, eller låta det fortsätta rulla på med månatlig betalning? Hur hade ni gjort?
Citera
2025-01-08, 18:31
Avslutad
Beror på CSN-räntan, den brukar vara rätt låg

Det är ofta mer lönsamt att investera pengarna än betala av extra/snabbare
Citera
2025-01-08, 18:36
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bd0c4cbd696b72cc2d
Beror på CSN-räntan, den brukar vara rätt låg

Det är ofta mer lönsamt att investera pengarna än betala av extra/snabbare
ja, det du säger stämmer ju vanligtvis. Det är just det här med min nya situation som får mig att fundera på om den tesen fortfarande stämmer, eller om det är viktigare att tänka kortsiktigt i detta fallet. Första gången jag är arbetslös, så jag har ingen aning om hur det kommer bli med a-kassa, när man får nytt jobb och såna saker.
Citera
2025-01-08, 18:42
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
ja, det du säger stämmer ju vanligtvis. Det är just det här med min nya situation som får mig att fundera på om den tesen fortfarande stämmer, eller om det är viktigare att tänka kortsiktigt i detta fallet. Första gången jag är arbetslös, så jag har ingen aning om hur det kommer bli med a-kassa, när man får nytt jobb och såna saker.

hur hör är räntan på ditt sparkonto och hur hög är räntan för CSN 2025?
Citera
2025-01-08, 18:49
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
hur hör är räntan på ditt sparkonto och hur hög är räntan för CSN 2025?
Standard sparkonto på SEB, så 0,55 % med den summan jag har idag. Jag har inte fudnerat så mycket på mest optimala sparkontot för korttidsparande ska erkännas. Jag sparar också långsiktigt i fonder, men just kortidssparet har mest varit att det ska vara såpass smidigt som möjligt, och då har ett sparkonto på samma bank som jag har mitt lönekonto varit det.
Citera
2025-01-08, 18:55
Medlem
Citat:
Varit arbetsbefriad sen november, och den andra januari var min första arbetslösa dag, så jag har skickat iväg a-kasseansökningar och allt sådant.

Som jag förstår det så är det ett tag på ens lön, och jag kan förvänta mig ungefär 18 0000 efter skatt om jag har räknat rätt. Det borde gå bra, och jag borde ha runt 7000 kvar efter räkningar om jag helt ger upp mitt sparande under denna tiden.

Jag såg att min sista lön blir väldigt trevlig. Runt 43 000 efter skatt, vilket jag direkt kommer att lägga på mitt korttidssparkonto, där jag idag har runt 16 000 (hade varit mer, men kom lite oförutsedda kostnader på 14 000. Tack tandläkaren...). Så runt 60 000.

Jag har samtidigt ett CSN-lån som gnager, och tar ungefär 750 kr varje månad och det är väl där jag skulle vilja ha råd. hade jag haft jobb hade saken varit klar. Jag hade låtit lånets betalning rulla på då jag bara har 14 000 kvar. Saken är att nu när man är arbetslös så behöver man tänka mer månad för månad, och inte bara långsiktigt. Skulle det skita sig med jobb så kommer det en dag runt juli-augusti, där a-kassan går ner från 80% av ens lön till 70%, och man tappar tusenlappar.

Jag funderar på att helt sonika betala av lånet så att det är ur världen, och jag frigör 750 kr i månaden vilket är en hel del.

En idé hade ju varit att bara betala av detta årets betalningar, men det känns lite sak samma då de vill ha 9000-nånting, och jag har totalt 14 000 att betala.

Om jag betalar av lånet så kommer jag att ha 45 000 kvar på sparkontot, vilket är liiiite mindre än två månadslöner (hade runt 25 000 efter skatt), så jag vill göra det som är bäst för någon i min situation. Jag har aldrig varit arbetslös innan, så jag är fortfarande inte så klok i hur oförutsedda händelser kan komma att se ut i denna situationen.

Vad är bäst anser ni? Betala av lånet med en gång, och frigöra de där 750 kronorna, eller låta det fortsätta rulla på med månatlig betalning? Hur hade ni gjort?

Är man arbetslös brukar det vara enkelt att bara ringa upp CSN så stryker de årets betalningar om du nu vill det.
Räntan är låg. ofta får du högre ränta på sparkonto, sen kan skulden strykas om du skulle bli långtidssjukskriven/dö.
Citera
2025-01-08, 18:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Rent ekonomiskt förstår jag inte syftet med att betala av allting i en klumpsumma. Betalar du 750 kr/mån så är du ju ändå betalat av hela lånet inom 18 mån, så vad exakt är poängen med att betala allt här och nu? Med tanke på din ekonomiska situation bör du inte slänga bort 14k bara så där, i synnerhet inte när räntan på lånet är löjligt låg.

Dessutom är det bara att kontakta CSN och påtala din ekonomiska situation (arbetslöshet) så brukar de hjälpa dig med att pausa betalningarna.
Citera
2025-01-08, 19:02
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Standard sparkonto på SEB, så 0,55 % med den summan jag har idag. Jag har inte fudnerat så mycket på mest optimala sparkontot för korttidsparande ska erkännas. Jag sparar också långsiktigt i fonder, men just kortidssparet har mest varit att det ska vara såpass smidigt som möjligt, och då har ett sparkonto på samma bank som jag har mitt lönekonto varit det.

Du har 59 tusen på sparkontot och är skyldig CSN 14 tusen.
Du kan du lätt flytta pengarna till ett sparkonto någon annanstans och få högre ränta än vad CSN tar.
Då kommer du tjäna på det jämfört med att betala av lånet.
Samtidigt så amorterar du bara 750 på CNS och har ju resten kvar på ditt sparkonto.
Citera
2025-01-08, 19:05
Medlem
Det ekonomiskt smartaste är alltid att betala av CSN så långsamt du bara kan. Betala tillbaka CSN-lån helt i klumpsumma bör bara göras om man har så mycket pengar att man ser CSN som ett rent irritationsmoment och bara vill bli av med det.
Citera
2025-01-08, 19:06
Avstängd
Med tanke oå att akassorna kommer minska i år, så är det väll klokt att betala av allt nu.
Om du inte hittar ett nytt jobb innan akassan sjunker ihop lär du ju få leva på dina besparingar, då kan 750kr+ i mån vara avgörande.
Citera
2025-01-08, 19:07
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:

Folk brukar säga att det inte lönar sig att betala av CSN direkt, betala 750 per månad tills du är 80 år gammal är bäst. Jag har gjort så att när jag tog arbetsledigt ett år sökte jag ett par idiotkurser och ansökte därvid om att inte bara få stoppa mina inbetalningar, men även få ett par tusen gratis per månad. Men tillbaks i jobbet igen nu tänker jag nog fan bara betala av skiten med någon månadslön. Jag har "bara" 150 lök kvar och skulle känna mig bättre utan månatliga avgifter.

Detta är dock beroende av vad annars du har att betala, är det mycket månatligt så sägs det att CSN är det sista du ska behålla/inte betala av, bra ränta? För mig vill jag bara bli av med skiten nu.
Citera
2025-01-08, 19:09
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Rent ekonomiskt förstår jag inte syftet med att betala av allting i en klumpsumma. Betalar du 750 kr/mån så är du ju ändå betalat av hela lånet inom 18 mån, så vad exakt är poängen med att betala allt här och nu? Med tanke på din ekonomiska situation bör du inte slänga bort 14k bara så där, i synnerhet inte när räntan på lånet är löjligt låg.

Dessutom är det bara att kontakta CSN och påtala din ekonomiska situation (arbetslöshet) så brukar de hjälpa dig med att pausa betalningarna.
Ja, det är just det där med om det är viktigare att prioritera ens månadskostnader eller något mer långsiktigt. Bäst hade ju varit att betala varje månad.

Jag provade faktiskt att skicka in en ansökan till CSN om att betala mindre, precis nu för en kvart sen. Jag skrev in en årsinkomst på 80% av lönen i 150 dagar, och 70% resten av året.

Fick redan inom någon minut att "beslut är taget", men trycker jag på det står det inte vad beslutet är... Får ta och ringa imorgon om det inte uppdateras fram tills dess.

Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du har 59 tusen på sparkontot och är skyldig CSN 14 tusen.
Du kan du lätt flytta pengarna till ett sparkonto någon annanstans och få högre ränta än vad CSN tar.
Då kommer du tjäna på det jämfört med att betala av lånet.
Samtidigt så amorterar du bara 750 på CNS och har ju resten kvar på ditt sparkonto.
Ja, det är ju väldigt smart.

En annan idé hade ju varit att köra på med månadsbetalningar tills vidare och känna av hur det känns. Sen när A-kassan går ner till 70% av lönen och det känns för tajt, då kanske man kan fundera igen på hur man ska göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in