2025-01-08, 17:28
Medlem
Jag skriver här, för jag är extremt villrådig.

Lång historia kort ;

2021, så var "mitt" år. Vann en rejäl summa pengar, träffade love-of-my-life, (men hon var uppenbarligen giftig). Och blev pappa..

En kort fling, typ, 3 månader utan kondom och en sprutglad kompis, så vart hon på smällen...

Några veckor efter det var pengarna slut. Och hon dumpade mig. Blockade mig överallt. ÖVERALLT. Nummer, facebook, osvosv.

Och sen 2022, så kom ett brev på posten, att jag skulle göra faderskapstest. Jovars, fixat och klart.

Så nu betalar jag underhåll för ett barn jag aldrig sett, eller träffat. Jag vet inte ens om barnet är likt mig, eller lever ett hälsosamt liv. Jag vet bara att hon tar emot pengarna från mig.

Och fram tills nyligen så har det varit ganska skönt att inte veta. Men någonstans inombords så vill jag träffa barnet. eller iallafall se det.

När jag hade vägarna förbi där hon bodde, så kontaktade jag familjerätten, och dom kan ju fråga om hon vill låta mig träffa barnet, men de kan inte tvinga henne att låta mig göra det.

Så, hur fan gör jag? Någon med tips? Jag önskar inte vårdnaden, utan jag vill bara se en bild, eller får hålla barnet en gång eller något.. tack på förhand
Citera
2025-01-08, 17:33
Medlem
Lämna dem i fred om du inte vill vara pappa livet ut. Din önskan att se och känna lite ligger inte i barnets intresse, förrän det är myndigt och själv kan bestämma. Ska du röra i detta är det för att du går all in och blir en bra pappa.
Citera
2025-01-08, 17:34
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulsmurken84
Jag skriver här, för jag är extremt villrådig.

Lång historia kort ;

2021, så var "mitt" år. Vann en rejäl summa pengar, träffade love-of-my-life, (men hon var uppenbarligen giftig). Och blev pappa..

En kort fling, typ, 3 månader utan kondom och en sprutglad kompis, så vart hon på smällen...

Några veckor efter det var pengarna slut. Och hon dumpade mig. Blockade mig överallt. ÖVERALLT. Nummer, facebook, osvosv.

Och sen 2022, så kom ett brev på posten, att jag skulle göra faderskapstest. Jovars, fixat och klart.

Så nu betalar jag underhåll för ett barn jag aldrig sett, eller träffat. Jag vet inte ens om barnet är likt mig, eller lever ett hälsosamt liv. Jag vet bara att hon tar emot pengarna från mig.

Och fram tills nyligen så har det varit ganska skönt att inte veta. Men någonstans inombords så vill jag träffa barnet. eller iallafall se det.

När jag hade vägarna förbi där hon bodde, så kontaktade jag familjerätten, och dom kan ju fråga om hon vill låta mig träffa barnet, men de kan inte tvinga henne att låta mig göra det.

Så, hur fan gör jag? Någon med tips? Jag önskar inte vårdnaden, utan jag vill bara se en bild, eller får hålla barnet en gång eller något.. tack på förhand

Finns inget du kan göra annat än att gå via tingsrätten om hon inte tillåter dig träffa barnet, är hon nykter och sköter sig så har du noll chans där ändå då det efterblivna samhället står på moderns sida.
Många människor som är riktiga monster tyvärr, lider med dig.
Citera
2025-01-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Finns inget du kan göra annat än att gå via tingsrätten om hon inte tillåter dig träffa barnet, är hon nykter och sköter sig så har du noll chans där ändå då det efterblivna samhället står på moderns sida.
Många människor som är riktiga monster tyvärr, lider med dig.

Jag har fattat att män har ingenting att säga till om, men det är så illa ändå?
Citera
2025-01-08, 17:37
Medlem
sebastian66s avatar
Har du ingen polare som kan skriva anonymt till henne på Facebook. Då kanske man kan gå denna vägen.
Man kan ju öppna upp och ta det lite snyggt. Annars kanske du kan öppna ett eget Facebookkonto.
Då kan du bara dra iväg ett trevligt meddelande med blomma. Det kanske kan bli en lösning på något sätt.
Jag tänker på att du kan förklara situationen hur läget ligger till.
Citera
2025-01-08, 17:38
Medlem
Om det är din unge så har du väl för i helvete RÄTT till att träffa det?
Citera
2025-01-08, 17:40
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:

Tyvärr så är det så illa, det är väldigt få fall där mannen har något att säga till om när det gäller barnen.
Har barnet en trygg punkt och du inte varit där sen dag ett så ligger du i underläge redan där.

Familjerätten är ett skämt skulle jag säga, har fått i princip noll hjälp av dem trots att mina barns mamma är missbrukare, med mycket om och men genom socialen så har jag dem på heltid nu men det har varit många års kamp.

Är kvinnan en idiot kan hon koka ihop vad som helst och samhället tror på denne, så har det varit i alla tider i det nya samhället.
Senast redigerad av PappaTribe 2025-01-08 kl. 17:42.
Citera
2025-01-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Har du ingen polare som kan skriva anonymt till henne på Facebook. Då kanske man kan gå denna vägen.
Man kan ju öppna upp och ta det lite snyggt. Annars kanske du kan öppna ett eget Facebookkonto.
Då kan du bara dra iväg ett trevligt meddelande med blomma. Det kanske kan bli en lösning på något sätt.
Jag tänker på att du kan förklara situationen hur läget ligger till.

Redan försökt, gjort nya konton för att få reda på saker, men icke.

Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Om det är din unge så har du väl för i helvete RÄTT till att träffa det?

I dagens sverige, eller värld - nej.

Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Tyvärr så är det så illa, det är väldigt få fall där mannen har något att säga till om när det gäller barnen.
Har barnet en trygg punkt och du inte varit där sen dag ett så ligger du i underläge redan där.

Familjerätten är ett skämt skulle jag säga, har fått i princip noll hjälp av dem trots att mina barns mamma är missbrukare, med mycket om och men genom socialen så har jag dem på heltid nu men det har varit många års kamp.

Piss med. Tråkigt.
Citera
2025-01-08, 17:44
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Varför frågar du Flashback?
Är du så korkad så du inte fattar att du kommer få en massa idiotiska svar från okunniga eller rättshaverister?

Men du får vettigt svar av mig, som du iofs lätt fått fram genom google.
Ja barn har rätt till umgänge med båda sina föräldrar.

Så här skriver Sveriges Domstolar.

"Om ni som föräldrar inte kan enas om barns vårdnad, boende eller rätt till umgänge kan ni få hjälp av kommunen. Om ni inte kommer överens kan tingsrätten fatta beslut.

https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/

Se till att klicka på länken för det finns MASSA information där du kan få så du slipper grubbla eller tro att nissar på Flashback har bättre fakta på hand.
Citera
2025-01-08, 17:45
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Redan försökt, gjort nya konton för att få reda på saker, men icke.

I dagens sverige, eller värld - nej.

Piss med. Tråkigt.
Har du kollat upp på Ratsit och Eniro om hon bor själv. Om hon bor själv kanske du kan göra en spontan träff någon gång. Om man bor tillsammans med någon så kan det vara lite värre.Jag tänker på att du kan ställa dig på gatan någon gång.
Då kan det vara väldigt svårt att ignorera. På vilken sätt menar du att du inte har rättigheter att träffa ditt barn.
Om du betalar underhåll måste du ju ha några rättigheter. Menar du att du har skickat meddelande utan att du får svar?
Har du tagit kontakt med socialtjänsten och hört vad som gäller?
Citera
2025-01-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Varför frågar du Flashback?
Är du så korkad så du inte fattar att du kommer få en massa idiotiska svar från okunniga eller rättshaverister?

Men du får vettigt svar av mig, som du iofs lätt fått fram genom google.
Ja barn har rätt till umgänge med båda sina föräldrar.

Så här skriver Sveriges Domstolar.

"Om ni som föräldrar inte kan enas om barns vårdnad, boende eller rätt till umgänge kan ni få hjälp av kommunen. Om ni inte kommer överens kan tingsrätten fatta beslut.

https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/

Se till att klicka på länken för det finns MASSA information där du kan få så du slipper grubbla eller tro att nissar på Flashback har bättre fakta på hand.

Googlat en del. Men det spelar ingen roll vad det står där, för jag kommer aldrig söka vårdnaden om ett barn som mår väl.
Citera
2025-01-08, 17:52
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Googlat en del. Men det spelar ingen roll vad det står där, för jag kommer aldrig söka vårdnaden om ett barn som mår väl.

Trollar du eller har du svårt att läsa text?
Du fick en länk till Sveriges Domstolar.
Jag fetade också "rätt till umgänge".
Och förklarade att länken ger dig massa bra information.
(FB) Jag är pappa till ett barn jag aldrig träffat, eller fått se, men jag vill se barnet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in