2025-01-08, 15:41
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Jo det behöver de, men jag kunde inte se vem det var om jag inte laddade ner årsredovisningen
Så det va därför jag undrade hur han kunde se det

Okej då är jag med.

Edit: Hoppas Sjöberg inte är med på detta och inte hade någon aning alls. För han är ff en hjälte med sina 242!
Senast redigerad av Crabby88 2025-01-08 kl. 15:44.
Citera
2025-01-08, 15:43
Medlem
b00b00s avatar
Om nu Sara har 600.000+ I kronofogdeskulder, varför utmäter inte polisen hennes bil? Eller bilen som hon befogar över.
Citera
2025-01-08, 15:45
Medlem
Citat:
Jag missförstår inte det, jag vet att en auktoriserad inte behöver att skriva på i mindre bolag
Förr va det så
Sedan så är det ganska smart att ha en sådan då risken för problem blir mindre
Det va bara att jag inte hittade det du påstod

Nu kommer tex Sara att få skatta för pengar som hade kunnat vara avdragsgilla om de hade varit lite smarta.

Så det de trodde att de skulle spara in kommer att väldigt dyrt ist
Klantigt, men nu har de lärt sig något nytt
Då är jag med på noterna.

Nu verkar det ju bara ha rört Sara som privatperson. I alla fall än så länge. Sen har hon nog inte så mycket andra intäkter än dumpen, så indirekt drabbas bolaget också om Saras skulder ska betalas.

Framtiden lär visa hur det hela slutar.
Citera
2025-01-08, 15:46
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Om nu Sara har 600.000+ I kronofogdeskulder, varför utmäter inte polisen hennes bil? Eller bilen som hon befogar över.

Vet inte om KF gör en uppdatering en gång om året.
Men tycker att våra system borde vara mer uppdaterade än så här.
Tänker att när hon tecknar försäkringen borde set registreras hos KF.
Citera
2025-01-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Okej då är jag med.

Edit: Hoppas Sjöberg inte är med på detta och inte hade någon aning alls. För han är ff en hjälte med sina 242!
Ingen aning? I Saras privata affärer kanske han inte är med. I bolaget är han både ägare, styrelsemedlem och VD. Har bolaget så mycket som ett kvitto som inte stämmer är det 100% hans ansvar.
Citera
2025-01-08, 15:48
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Vet inte om KF gör en uppdatering en gång om året.
Men tycker att våra system borde vara mer uppdaterade än så här.
Tänker att när hon tecknar försäkringen borde set registreras hos KF.

Oavsett så har ju polisen rätt att distansutmäta vilket fordon hon än framför enligt distansutmätningslagen.
Citera
2025-01-08, 15:49
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Ingen aning? I Saras privata affärer kanske han inte är med. I bolaget är han både ägare, styrelsemedlem och VD. Har bolaget så mycket som ett kvitto som inte stämmer är det 100% hans ansvar.

Ja givetvis. Jag menar hennes privata affärer. Har svårt att Sjöberg är så jävla blåst att han fakkar till det med sitt bolag.
Citera
2025-01-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Oavsett så har ju polisen rätt att distansutmäta vilket fordon hon än framför enligt distansutmätningslagen.
Om hon nu fortfarande står på bilen vill säga...
Citera
2025-01-08, 15:51
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Om hon nu fortfarande står på bilen vill säga...

Det spelar ingen roll vem som äger bilen. Den kan utmätas om hon befogar över den.
Citera
2025-01-08, 15:56
Medlem
Fasen vad skönt att sanningen börjar komma ikapp. Aftonbaldet har gjort ett kanonjobb.
Nu väntar ett antal stämningar kan man hoppas. Patriks insta och Saras FB konto är stängt, någon som vet varför?
Citera
2025-01-08, 15:56
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Jag missförstår inte det, jag vet att en auktoriserad inte behöver att skriva på i mindre bolag
Förr va det så
Sedan så är det ganska smart att ha en sådan då risken för problem blir mindre
Det va bara att jag inte hittade det du påstod

Nu kommer tex Sara att få skatta för pengar som hade kunnat vara avdragsgilla om de hade varit lite smarta.

Så det de trodde att de skulle spara in kommer att väldigt dyrt ist
Klantigt, men nu har de lärt sig något nytt

Detta sätter lite fingret på vad som är problemet med pöbelrättvisa. Utan att ha tittat på dumpens redovisning eller vad sara och patrick tagit emot för pengar via swish, så går det att konstatera att reglerna kring hur intäkter och kostnader redovisas i aktiebolag, samt hur privatpersoners inkomster beskattas, finns tydligt förklarade i bland annat Inkomstskattelagen. Skatterätt kan vara tekniskt komplicerat men det blir det huvudsakligen i de fall man själv skapat ett avancerat bolags- eller skattetekniskt upplägg, vill göra avdrag och dylikt.

I Sverige har vi en omfattande och detaljerad skattelagstiftning, vilket gör att det går att veta på förhand vad resultatet av ens bokföring eller deklarationer kommer att bli. Det finns förutsebarhet, något som är särskilt viktigt i de fall det offentliga står mot den enskilda, vilket är fallet med skatterätt.

Precis som du skriver blir det lättare att göra rätt om man har en revisor, att de tog bort kravet är väl bra för de med små bolag och enklare upplägg men det innebär ju inte att det är onödigt att ha en revisor.

Ett annat område i vilket det offentliga står mot den enskilda är straffrätten, varför även dessa regler är, och måste vara, förutsebara och tydliga. Dumpen agerar i den sfär som egentligen omfattas av straffrättsliga bestämmelser, men helt utan denna förutsebarhet.
Citera
2025-01-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ja givetvis. Jag menar hennes privata affärer. Har svårt att Sjöberg är så jävla blåst att han fakkar till det med sitt bolag.
Svårt att säga vad han vetat och inte. Han har ju varit med, han har varit med och sett swishnr som använts...
Gällande hans bolag.. haha Har ju gått bra innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in