Citat:
Ursprungligen postat av
Karlsson05
Jag missförstår inte det, jag vet att en auktoriserad inte behöver att skriva på i mindre bolag
Förr va det så
Sedan så är det ganska smart att ha en sådan då risken för problem blir mindre
Det va bara att jag inte hittade det du påstod
Nu kommer tex Sara att få skatta för pengar som hade kunnat vara avdragsgilla om de hade varit lite smarta.
Så det de trodde att de skulle spara in kommer att väldigt dyrt ist
Klantigt, men nu har de lärt sig något nytt
Detta sätter lite fingret på vad som är problemet med pöbelrättvisa. Utan att ha tittat på dumpens redovisning eller vad sara och patrick tagit emot för pengar via swish, så går det att konstatera att reglerna kring hur intäkter och kostnader redovisas i aktiebolag, samt hur privatpersoners inkomster beskattas, finns tydligt förklarade i bland annat Inkomstskattelagen. Skatterätt kan vara tekniskt komplicerat men det blir det huvudsakligen i de fall man själv skapat ett avancerat bolags- eller skattetekniskt upplägg, vill göra avdrag och dylikt.
I Sverige har vi en omfattande och detaljerad skattelagstiftning, vilket gör att det går att veta på förhand vad resultatet av ens bokföring eller deklarationer kommer att bli. Det finns förutsebarhet, något som är särskilt viktigt i de fall det offentliga står mot den enskilda, vilket är fallet med skatterätt.
Precis som du skriver blir det lättare att göra rätt om man har en revisor, att de tog bort kravet är väl bra för de med små bolag och enklare upplägg men det innebär ju inte att det är onödigt att ha en revisor.
Ett annat område i vilket det offentliga står mot den enskilda är straffrätten, varför även dessa regler är, och måste vara, förutsebara och tydliga. Dumpen agerar i den sfär som egentligen omfattas av straffrättsliga bestämmelser, men helt utan denna förutsebarhet.