2025-01-07, 23:58
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte hört om omständigheterna. Talar bara utifrån hypotesen att missfall är ett oerhört vanligt fenomen. Var står det om detta?

Släpp det i stället för att framställa dig själv som en idiot.

Om du hade haft en procents anständighet hade du aldrig lagt skulden på kvinnan. Men du var tvungen att flagga med din besserwisserflagga och skämma ut dig.
Citera
2025-01-07, 23:59
Medlem
Vad betyder det att "ta ansvar"? Alla, dvs främst kvinnor, pratar om att ta ansvar, men i min värld vill få kvinnor ta ansvar själva. Är inte detta ganska ironiskt?
Citera
2025-01-08, 00:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Släpp det i stället för att framställa dig själv som en idiot.

Om du hade haft en procents anständighet hade du aldrig lagt skulden på kvinnan. Men du var tvungen att flagga med din besserwisserflagga och skämma ut dig.

Det handlar inte om att lägga skulden på någon, utan att försöka sortera i vad som faktiskt kan ha hänt. Skuldfrågan är väl en fråga för en domstol.
Citera
2025-01-08, 00:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Vad har detta för relevans i detta fall? Vill du att vi låser in mellanstadiebarn?
Det vore ingen dum ide i just det här fallet! Något säger mig att det här inte sista gången den skadar någon annan människa.

Straffet borde bli att man sparkar på honom tills han inte lever längre och sedan matar grisarna med resterna (har en känsla av att det inte är en Svensk unge det handlar om)
Citera
2025-01-08, 00:03
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det handlar inte om att lägga skulden på någon, utan att försöka sortera i vad som faktiskt kan ha hänt. Skuldfrågan är väl en fråga för en domstol.

Seriöst. Vad håller du på med? Har du inte skämt ut dig tillräckligt?
Citera
2025-01-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Vanligt bondförnuft behövs! Lärarna får inte ens ta tag i ungarnas arm. Det jamsas med ungarna. De behöver veta vem som är vuxen och bestämmer.

Så kan man tycka. Men då ska man påminnas om att inte heller föräldrar får ta tag i ungars armar. Tycka vad man vill om det, men det klassas som misshandel. Även att skrika på sitt barn klassas som psykisk misshandel och är grund för att tex lärare (eller andra med skyldighet att rapportera till socialtjänst) ska upprätta en orosanmälan. Det är vidare också underlag för att upprätta en utredning för ’våld i nära relation’. Att skrika åt sitt barn alltså.

Jag tycker personligen inte att man varken ska gorma eller ruska om ungar men det kan stundtals vara bra att påminna om att det vissa vill att lärare ska göra i skolan, mot sina elever, är samma sak som socialtjänsten bedömer som misshandel. Det vill säga, om föräldern skulle disciplinera på samma sätt, så skulle denna kunna bli av med vårdnaden om sitt barn och få beslut om LVU.

Bara en parantes.
Citera
2025-01-08, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det vore ingen dum ide i just det här fallet! Något säger mig att det här inte sista gången den skadar någon annan människa.

Straffet borde bli att man sparkar på honom tills han inte lever längre och sedan matar grisarna med resterna (har en känsla av att det inte är en Svensk unge det handlar om)

Okej låt oss vända på detta. Ett svenskt barn flyttar till ett annat land och utsätter någon för ett brott. (Viktigt för dig att förstå här är då att ett barn inte har en utvecklad hjärna och har därför en lägre nivå av konsekvenstänk och empati än en vuxen människa) Tycker du då att detta barn ska sparkas till döds?
Citera
2025-01-08, 00:11
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Vanligt bondförnuft behövs! Lärarna får inte ens ta tag i ungarnas arm. Det jamsas med ungarna. De behöver veta vem som är vuxen och bestämmer.

Well...i detta fall bestämde läraren - Mobilen nu! - det jamsades inte. Hur bra gick det tycker du?
Citera
2025-01-08, 00:13
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Vad har detta för relevans i detta fall? Vill du att vi låser in mellanstadiebarn?

Om dom är en fara för andra. Har föräldrarna inte uppfostrat dom bättre så javisst.
Citera
2025-01-08, 00:14
Medlem
Ett ingripande mot den elev som inte följer de regler som finns gagnar undervisningen i så måtto att det ger signalen till övriga att man förväntas uppföra sig och inte blir "belönad" med att få hålla på med sin mobil för att man bråkar.

Du kommer som vuxen och den som ska ta ansvar att ha svårt att förklara för en 10-åring varför A får sitta med sin mobil men inte de övriga. Om man som du skriver haft problem tidigare så kan man kanske tänka sig att denna diskussion uppstår varje lektion, ska man då låta eleven sitta med sin mobil hela lektionen för att det är den enkla lösningen där och då? Man kan ju säga att skolplikten upprätthålls med eleven i skolan, men det blir ju svårare med undervisningen.

För mig framstår det som att ambitionen att alla ska kunna gå i vanliga klasser i vanliga skolan med lite extra stöd är orealistisk, det kräver så oerhört mycket att det är bättre att samla de "onormala" i specialklasser, där kanske vi har en lärartäthet med två elever per lärare, medan i vanliga klasser klarar man då 25 på en.

Vissa elever skulle må bäst av den frihet och flexibilitet du framför, medan det för andra i klassen skulle skapa en sådan upprördhet att alla inte behandlas lika att de blir den som stör mest. Den senare eleven skulle fungera i en klass där det råder ordning och regler följs, medan den förstnämnde är så beroende av individuell anpassning att det görs bäst utanför ordinarie klass.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du missar poängen...

1. Nej, det är inte säkert att eleven hade lämnat ifrån sig mobilen senare - men ger det då större anledning till att en (dessutom gravid) lärare skall behöva gå in handgripligen, med risk för sin säkerhet och med risk att förvärra situationen - vilket varken gagnar undervisningen eller de andra eleverna?

2. Nej, det är inte säkert att eleven hade lämnat ifrån sig mobilen senare - men jag tänker att detta nog inte var första gången det var problematik kring denna eleven (och inte första gången ett mobilanvändande var ett problemet på den skolan heller)...och det är ju då vi kommer till Skolans och lärarnas uppdrag och kompetens - dvs det pedagogiska. Då får man ju se hur man kan anpassa och förändra för eleven ifråga. Handlar det om en elev av den här kalibern så skall ju givetvis rektor, specialpedagog och elevhälsoteam/kurator kopplas in, så att anpassningarna blir så välriktade som möjligt.
Citera
2025-01-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Om dom är en fara för andra. Har föräldrarna inte uppfostrat dom bättre så javisst.

Allting går inte att uppfostra bort. Vissa barn med till exempel autismdiagnoser kan lätt hamna i svåra situationer där de blir utåtagerande oavsett vad deras föräldrar lärt dom.
Citera
2025-01-08, 00:20
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amfoms
Jag tänkte börja med att skriva att nu har det gått för långt, men vid närmare eftertanke - det har gått för långt för länge sedan.
Och nu sitter alla och förfasas över att det ser ut som det gör i skolorna. Tro fan det när politiker, pk-fanatiker och förstå-sig-påare har tagit bort alla former av verktyg för att bibehålla en rimlig uppförandenivå i skolorna.
Lärarna VÅGAR inte göra något / säga till ordentligt - för då är det DOM som får reprimander.
Dagens ung(jävl)ar får ju bete sig precis hur som helst. Mobil under lektionstid, keps inne, tilltala lärarna med okvädesord och dom har NOLL respekt för de som ska sätta gränser för vad som är tillåtet under skoltid.
Troligen kommer de styrande (oavsett "block") inte att fatta nu heller och man undrar vad som ska till för att hissen ska gå ända upp.
EN lärare på 35-40 elever. En lärare som dessutom inte får säga till när någon gör något som inte hör hemma i skolan.
Barn som har diagnoser blandas med barn som inte behöver något extra stöd. Och när diagnosbarnen ställer till med något så är det inte deras fel ! Nej, faktiskt inte - det är föräldrarnas, tillsammans med, skolans ansvar att se till barnen får det stöd som behövs.
Jag har själv en dotter med diagnos, ni anar inte vilken byråkrati och hur många timmar / dagar / veckor / månader man får kämpa för att stödet ska sättas in i tid. Vi lyckades tack och lov, men hur många där ute är det som inte orkar ?

Diagnoser eller inte. Det finns INGET barn som inte mår bra av en tydlig gränsdragning - oavsett vad det gäller.
Och går man över gränsen så MÅSTE det bli konsekvenser. Vad konsekvenserna ska bestå av beror på situationen.

I detta fallet så ska ungen ut ur klassen / skolan omedelbart och det sociala nätverket och föräldrarna är självklart ansvariga. Föräldrar idag tror att det är skolan som ska uppfostra deras ungar ?!?! Troligen för att man inte själv kan eller vågar sätta egna gränser / konsekvenser. Och så blir dom förvånade när ungen går längre och längre över gränsen. Barn kommer ALLTID att testa var gränserna går och är det så att föräldrarna inte lär dom det, ja då är det motorvägsfart mot katastrof.
Barn idag tror jag får en chock när dom kommer ut i arbetslivet. "VA ? Ställer ni krav ? På MIG ?" och så ringer dom till morsan och tjuter för att chefen kräver en insats på jobbet.

Nä fy fan säger jag. Jag har kanske 20-25 år kvar på denna jord, och med den samhällsutveckling som varit de senaste 10-15 åren så är jag jävligt tacksam över att jag inte har fler år kvar för om ingenting görs (vem vet, det kanske redan är för sent?) så är vi på väg mot ett samhälle som jag inte vill vara en del av.

Tack alla politiker och alla PK nötter - ni har förstört detta land så till den grad att ni borde ta mig fan ställas inför riksrätt.

Amen! Huvudet på spiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in