Citat:
Ursprungligen postat av
Mullret
De får väl riva bort hus och sätta dit vattentorn på varje femhundrade meter. Vatten som är avsett för bränder. Kan ju vara, saltvatten från havet.
Nånting sånt, ja. Det är ju som sagt väldigt lätt att sitta i baksätet och och har proffsiga enkla lösningar på komplicerade problem. Men sen tror jag inte man behöver riva hus alls. Det är i huvudsak enorma skogsområden som brinner. Och de skulle ju behöva åtgärder att kunna stoppa bränderna långt
innan de börjar närma sig bebyggelse.
Man tycker det borde gå att gräva flera meter breda diken i något slags nätmönster genom skogarna. Det behöver ju inte ens vara vatten i dem. Det bromsar framfarten när elden når ett dike med grus utan bränsle. Det är ju sånt de febrilt sysslar med i panik nu, medan de brinner. De skickar in gubbs med spadar för att försöka gräva diken för att hindra framfarten.
Med ett nätmönster borde brandkåren dessutom ha lättare att omringa områden. Jag tänker mig att med meterbreda diken borde det vara enkelt att komma fram snabbt med brandbilar.
Men som sagt, det är så klart sjukt enkelt att som pellegök ha massa proffsiga enkla lösningar hemma på kammaren.