2025-01-08, 13:52
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Nej normalt är att det brinner under sommaren, pga uteblivet regn senaste åren har det dock börjat uppstå bränder även på vintern.
Ska man vara noga skulle jag nog säga att bränderna oftast infaller på hösten eller sensommaren om man ska vara generös. Min poäng var emellertid att många tycks reagera som om detta är en häpnadsväckande enastående katastrof som ingen hade kunnat förutsäga. Vissa spekulerar t om i vilka som kan ha startat bränderna. Som om att förhållandena i Los Angeles ändå inte är sådana att minsta gnista eller glöd med enkelhet kan starta dessa bränder.

Det vore smaklöst att ta tillfället i akt och låta nedlåtande om stadens årliga handfallenhet inför skogsbränderna. Men samtidigt är det ju i någon mening förbluffande att de inte har vidtagit några förebyggande åtgärder att tala om vid det här laget. Som jag nämnde tidigare påminner handfallenheten lite om de årliga snökaoset i Stockholm. Vilket garanterat är dyrt med stillastående trafik och tågtrafik som inte fungerar. Men jag kan inte tänka mig att det tillnärmelsevis kan mäta sig med kostnaden för Los Angeles skogsbränder.

Man tycker att de borde ha investerat i diken och brandvägar eller dylikt. Med det sagt är det ju alltid lätt att sitta på kammaren och ha enkla lösningar på svåra problem. Men i vilket fall kommer ju knappast dessa bränder som en komplett överraskning som fullständigt överrumplar myndigheterna.
Citera
2025-01-08, 14:11
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Ska man vara noga skulle jag nog säga att bränderna oftast infaller på hösten eller sensommaren om man ska vara generös. Min poäng var emellertid att många tycks reagera som om detta är en häpnadsväckande enastående katastrof som ingen hade kunnat förutsäga. Vissa spekulerar t om i vilka som kan ha startat bränderna. Som om att förhållandena i Los Angeles ändå inte är sådana att minsta gnista eller glöd med enkelhet kan starta dessa bränder.

Det vore smaklöst att ta tillfället i akt och låta nedlåtande om stadens årliga handfallenhet inför skogsbränderna. Men samtidigt är det ju i någon mening förbluffande att de inte har vidtagit några förebyggande åtgärder att tala om vid det här laget. Som jag nämnde tidigare påminner handfallenheten lite om de årliga snökaoset i Stockholm. Vilket garanterat är dyrt med stillastående trafik och tågtrafik som inte fungerar. Men jag kan inte tänka mig att det tillnärmelsevis kan mäta sig med kostnaden för Los Angeles skogsbränder.

Man tycker att de borde ha investerat i diken och brandvägar eller dylikt. Med det sagt är det ju alltid lätt att sitta på kammaren och ha enkla lösningar på svåra problem. Men i vilket fall kommer ju knappast dessa bränder som en komplett överraskning som fullständigt överrumplar myndigheterna.

Läser man kommentarer på bl.a X men även under tidningsartiklar som tillåter kommentarer så är det återkommande temat att torrt under-buskage inte röjts ordentligt och det är det som är problemet. Och så har det varit under många år och att det inte röjts skylls på klimat/natur-fanatiker som motsätter sig sådan röjning p.g.a. diverse orsak de tar till varje gång.

Hur sant ovan fetade är vet jag ej, jag bara vidarebefodrar information/kommentarer jag läst.
Citera
2025-01-08, 14:19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Läser man kommentarer på bl.a X men även under tidningsartiklar som tillåter kommentarer så är det återkommande temat att torrt under-buskage inte röjts ordentligt och det är det som är problemet. Och så har det varit under många år och att det inte röjts skylls på klimat/natur-fanatiker som motsätter sig sådan röjning p.g.a. diverse orsak de tar till varje gång.

Hur sant ovan fetade är vet jag ej, jag bara vidarebefodrar information/kommentarer jag läst.
Tja, kanske det. Men jag tycker mest det verkar som just med svenska snökaos. Myndigheterna lovar och svär att rutinerna självklart måste ses över. Och så här får du ju inte bli nästa år, de ska de minsann se till.

Bara det att i april har cirka alla glömt snökaoset. Och det är inte så viktigt längre att lägga någon budget på det. Och vem vet, förhoppningsvis kanske det inte snöar så mycket nästa vinter. Det ordnar sig säkert ändå.

Och lite samma känsla får jag av myndigheterna i Los Angeles varje år. Borgmästaren håller ett allvarligt tal i tv. Där man tackar stadens brandmän, poliser och räddningstjänst. Och pratar om tunga förluster och planerade åtgärder för framtiden. Eftersom det här får ju inte hända igen.

Och så händer det igen. Och vattnet är slut och brandbilarna kunde inte komma fram den här gången heller.
Citera
2025-01-08, 14:24
Medlem
Samma sak varenda år, lär dom sig aldrig att göra något som är förebyggande? 'murica!!!
Citera
2025-01-08, 14:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Tja, kanske det. Men jag tycker mest det verkar som just med svenska snökaos. Myndigheterna lovar och svär att rutinerna självklart måste ses över. Och så här får du ju inte bli nästa år, de ska de minsann se till.

Bara det att i april har cirka alla glömt snökaoset. Och det är inte så viktigt längre att lägga någon budget på det. Och vem vet, förhoppningsvis kanske det inte snöar så mycket nästa vinter. Det ordnar sig säkert ändå.

Och lite samma känsla får jag av myndigheterna i Los Angeles varje år. Borgmästaren håller ett allvarligt tal i tv. Där man tackar stadens brandmän, poliser och räddningstjänst. Och pratar om tunga förluster och planerade åtgärder för framtiden. Eftersom det här får ju inte hända igen.

Och så händer det igen. Och vattnet är slut och brandbilarna kunde inte komma fram den här gången heller.

De får väl riva bort hus och sätta dit vattentorn på varje femhundrade meter. Vatten som är avsett för bränder. Kan ju vara, saltvatten från havet.
Citera
2025-01-08, 14:27
Medlem
Trollmias avatar
Citat:

Som vanligt ja, och jag håller med dig. Och det är mycket snack och lite verkstad, lite så. Jag har dock inte läst om några dödsfall ännu, kan dock ha missat det.

Kan inträffa senare, läste från tabloiden TGP att ålderdomshem evakueras i rasande fart, vem vet kanske några av gamlingarna trillar av pinn p.g.a. stress, ångest & rädsla?
https://www.thegatewaypundit.com/2025/01/nursing-home-patients-raced-across-street-escape-raging/
Citera
2025-01-08, 14:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Måste ju ändå anses extremt, folk som bor där hela sitt liv har aldrig sett nåt liknande. Nån nämnde tidigare fem "fotbollsplaner" i minuten.

https://www.youtube.com/watch?v=BR2KoN18KBE (ABC News)
https://www.youtube.com/watch?v=zOpyIN8mIbQ (NBC News)
Citera
2025-01-08, 14:29
Medlem
Melange5738s avatar
Amerikaner har minnen som guldfiskar, nästa år har de glömt bort att det brann där och tycker det är "amäjziiin" att det finns ledigt markutrymme där.
Citera
2025-01-08, 15:09
Medlem
Hur började denna brand? Pyroman? Terror?? Eller något naturligt?
Citera
2025-01-08, 15:16
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De får väl riva bort hus och sätta dit vattentorn på varje femhundrade meter. Vatten som är avsett för bränder. Kan ju vara, saltvatten från havet.
Nånting sånt, ja. Det är ju som sagt väldigt lätt att sitta i baksätet och och har proffsiga enkla lösningar på komplicerade problem. Men sen tror jag inte man behöver riva hus alls. Det är i huvudsak enorma skogsområden som brinner. Och de skulle ju behöva åtgärder att kunna stoppa bränderna långt innan de börjar närma sig bebyggelse.

Man tycker det borde gå att gräva flera meter breda diken i något slags nätmönster genom skogarna. Det behöver ju inte ens vara vatten i dem. Det bromsar framfarten när elden når ett dike med grus utan bränsle. Det är ju sånt de febrilt sysslar med i panik nu, medan de brinner. De skickar in gubbs med spadar för att försöka gräva diken för att hindra framfarten.

Med ett nätmönster borde brandkåren dessutom ha lättare att omringa områden. Jag tänker mig att med meterbreda diken borde det vara enkelt att komma fram snabbt med brandbilar.

Men som sagt, det är så klart sjukt enkelt att som pellegök ha massa proffsiga enkla lösningar hemma på kammaren.
Citera
2025-01-08, 16:19
Avslutad
Senaste siffran från LA Times anger ca 3000 acres bränder. 12 km2. Ett område ungefär lika stort som Timrås stadskärna.

Armageddon är här
Citera
2025-01-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Senaste siffran från LA Times anger ca 3000 acres bränder. 12 km2. Ett område ungefär lika stort som Timrås stadskärna.

Armageddon är här

Det behövs väl lite mer för Armageddon.

Förvånande att ingen har dött än så länge vad jag vet, men dom är säkert vana och väl förberedda.

Varningarna kommer också i god tid.

Om det vore Timrå, hade det nått isladan nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in