2025-01-13, 18:25
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Hehe, den politiska motståndaren är väl alltid både efterklok samt rik av uppenbara framtida (kostnadseffektiva) lösningar på de sittandes tillkortakommanden? Ska man fortsatt försöka lösa sina problem med hjälp av den gamla dramaturgin så kommer detta nog bli en årlig företeelse.

Om du syftar på Trump så har Han har sagt det sen minst 2016 och de har haft årliga bränder där sen det bebotts. Man kan tycka att de borde lärt sig vid detta laget.
Senast redigerad av carminaburana 2025-01-13 kl. 18:28.
Citera
2025-01-13, 18:30
Medlem
karlsoons avatar
Läser på New York Post i live hatten där dom länkat till någon rapport som säger att bränderna senaste decenniet är klimatförändringarnas fel, orsakade av människan.

Är folk verkligen så ovetandes att klimatet går i cycler. Vi har båda haft betydligt varmare och kallare.

Lika dumt som när dom säger att Golfströmmen snart inte kommer dra varmvatten upp norrut. Jaha så jorden ska sluta rotera alltså, eftersom Golfströmmen styrs av jordens rotation.
Citera
2025-01-13, 18:34
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Om du syftar på Trump så har Han har sagt det sen minst 2016 och de har haft årliga bränder där sen det bebotts. Man kan tycka att de borde lärt sig vid detta laget.
En imponerande lång tid att känna till ett problem utan att lösa det, ens som tidigare sittande president och påstådd ytterst framstående makthavare över västvärlden, tycker du inte?
Citera
2025-01-13, 18:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Läser på New York Post i live hatten där dom länkat till någon rapport som säger att bränderna senaste decenniet är klimatförändringarnas fel, orsakade av människan.

Är folk verkligen så ovetandes att klimatet går i cycler. Vi har båda haft betydligt varmare och kallare.

Lika dumt som när dom säger att Golfströmmen snart inte kommer dra varmvatten upp norrut. Jaha så jorden ska sluta rotera alltså, eftersom Golfströmmen styrs av jordens rotation.

Det är mycket du inte vet eller hur?

Golfströmmen är smal för att den ska passera genom ett grunt område. Om salthalten förändras för mycket i det grunda området så kommer golfströmmen att spridas ut över ytan på ett mycket större område och då kommer den inte att värma Skandinavien. Det blir helt enkelt varmare i Grönland och Kanada istället.
Citera
2025-01-13, 18:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
En imponerande lång tid att känna till ett problem utan att lösa det, ens som tidigare sittande president och påstådd ytterst framstående makthavare över västvärlden, tycker du inte?

Du förstår att det inte fungerar så va? Det är därför det finns guvernörer osv. Trump hade inte och har inte de befogenheterna. Inte ens med en executive order.
Chatgpt

Nej, USA:s president har inte befogenhet att direkt tvinga en delstat att vidta specifika åtgärder som att rensa bort undervegetation. Skogsförvaltning och förebyggande av skogsbränder är främst delstatens och lokala myndigheters ansvar. Den federala regeringen kan dock tillhandahålla finansiering, resurser och stöd för att hjälpa delstaterna med dessa insatser. Under sin tid som president kritiserade Trump Kaliforniens skogsförvaltningspraxis och hotade att hålla inne federala medel, men han kunde inte direkt beordra delstaten att agera.
Senast redigerad av carminaburana 2025-01-13 kl. 18:43.
Citera
2025-01-13, 18:38
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Pengarna måste ha förvaltats i en annan sektor då? Eller innebar nedskärningarna en stor skattelättnad för alla invånare?

Vad ansåg hon inte behövdes?
Du får slå det på Google. Jag har som sagt inte allt det där i huvudet.
Citera
2025-01-13, 18:44
Medlem
5549s avatar
Citat:
Du förstår att det inte fungerar så va? Det är därför det finns guvernörer osv. Trump hade inte och har inte de befogenheterna.
Chatgpt

Nej, USA:s president har inte befogenhet att direkt tvinga en delstat att vidta specifika åtgärder som att rensa bort undervegetation. Skogsförvaltning och förebyggande av skogsbränder är främst delstatens och lokala myndigheters ansvar. Den federala regeringen kan dock tillhandahålla finansiering, resurser och stöd för att hjälpa delstaterna med dessa insatser. Under sin tid som president kritiserade Trump Kaliforniens skogsförvaltningspraxis och hotade att hålla inne federala medel, men han kunde inte direkt beordra delstaten att agera.
Du låter en ai förklara precis det jag försökte förmedla. Lyssna inte på den oinsattes populistiska lösning som han inte ens, bevisligen, har kunnat påverka tidigare.
Citera
2025-01-13, 18:45
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är mycket du inte vet eller hur?

Golfströmmen är smal för att den ska passera genom ett grunt område. Om salthalten förändras för mycket i det grunda området så kommer golfströmmen att spridas ut över ytan på ett mycket större område och då kommer den inte att värma Skandinavien. Det blir helt enkelt varmare i Grönland och Kanada istället.
Vi kommer inte att få det kalla klimat som målats upp, det påverkar för lite. Spar mitt inlägg och citera mig om det skulle visa sig att jag får fel, då är jag den första att erkänna, men det kommer inte bli något domedagsklimat.
Citera
2025-01-13, 18:47
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Du låter en ai förklara precis det jag försökte förmedla. Lyssna inte på den oinsattes populistiska lösning som han inte ens, bevisligen, har kunnat påverka tidigare.

Du menar att Trump personligen skulle löst det?
Citera
2025-01-13, 18:57
Medlem
Citat:
Du menar att Trump personligen skulle löst det?
Självklart, han har väl tumme med någon gud eller rent av är en själv. Eller var det Musk? En del verkar inte förstå att USA består av självständiga delstater där presidentens inflytande är begränsad.
Citera
2025-01-13, 19:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Vi kommer inte att få det kalla klimat som målats upp, det påverkar för lite. Spar mitt inlägg och citera mig om det skulle visa sig att jag får fel, då är jag den första att erkänna, men det kommer inte bli något domedagsklimat.

Golfströmmen har stannat förrut jo och det kan ta hundratusentals år innan den återkommer. Det är helt möjligt att ett avstannande av golfströmmen orsakar en ny istid.
Citera
2025-01-13, 19:11
Medlem
Demokraterna hade 2022 Caruso som alternativ till den idag utskällde och inkvoterade Karen Bass som borgmästare i LA. Caruso förlorade tyvärr.
Här ett kort klipp från valkampanjen 2022 där Caruso redogör för vad han skulle göra för att förbättra brandförsvaret, vilket var en av hans huvudfrågor:
Citat:
Rick J. Caruso@RickCarusoLA

Los Angeles needs to fully fund our fire department and restore the lost resources from 2009. As mayor, I will protect those that put their lives on the line to safeguard our communities. #CarusoCan
https://x.com/RickCarusoLA/status/1542735610049228800

När inte brandkåren fungerar har Caruso skapat en egen lösning. Miljardären Caruso får dock kritik för att han anlitat privata brandmän för att skydda sin egendom under bränderna. Samtidigt har han donerat 5 milj dollar till L.A. Fire Department Foundation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in