2025-01-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Nakenbilder?
Vi pratat ju om bilden där T har blåmärke på kinden och folk tror hon blivit misshandlad.

Och det var inte Linnea som spred nakenbilder. Det var chrippad, och eftersom dem var censurerade så tror jag inte det räknas som nakenbilder, kanske förtala genom att peka ut Rasks otrohet för hela världen. För det kan vara förtal även om det är sant.

Okej då pratade vi om olika bilder.
Att hon blev misshandlad tror jag inte ett dugg på.

Okej jag känner mig rätt säker på att det kommer räknas som kränkande bilder, men vi får se.
Citera
2025-01-08, 08:11
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Den här geniala flykten till Spanien ångras nog djupt just i detta nu.

Karln är bevisligen efterbliven.
Hade han varit något sånär smart så hade landat i Spanien, åkt buss över till Portugal och där givit fan i att använda svensk telefon och sina kreditkort.
Sedan hade han kunnat åka buss tillbaka till Spanien när han behövde mer kontanter etc.
Då hade han haft en rimlig chans att hålla sig borta åtminstone ett litet tag.
Citera
2025-01-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Nehe men du vet att 2-3 åklagare är nöjda med bevisningen och förbereder historiens största förtals mål emot C & L.

Hur kan du veta allt så gott som, utom om L har polisanmält eller inte?

Rätt säker på att det hade kommit ut på nått sett vi de här laget.
Citera
2025-01-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Karln är bevisligen efterbliven.
Hade han varit något sånär smart så hade landat i Spanien, åkt buss över till Portugal och där givit fan i att använda svensk telefon och sina kreditkort.
Sedan hade han kunnat åka buss tillbaka till Spanien när han behövde mer kontanter etc.
Då hade han haft en rimlig chans att hålla sig borta åtminstone ett litet tag.

Han är allt annat en smart.
Citera
2025-01-08, 08:59
Medlem
https://www.youtube.com/shorts/Atij4Ae3-Xo

Chrippa en mogen man i sina bästa år - för fyra år sen då. Snart blir han pappa!
Citera
2025-01-08, 09:28
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pino555
Okej då pratade vi om olika bilder.
Att hon blev misshandlad tror jag inte ett dugg på.

Okej jag känner mig rätt säker på att det kommer räknas som kränkande bilder, men vi får se.
Olika bilder?
Det har från start handlat om misstänkta misshandels bilden, och ingenting annat
Detta är diskussionen emellan dig och mig.

Jag skrev
Citat:
Så man kan bli dömd för att påstå att man tror någon misshandlar en annan person?
Vem kommer bli dömd för att påstå att Linnea misshandlade chrippa? Jocke? Anjo?
Vem kommer bli dömd för att påstå att Linnea misshandlade lilla C? Anjo? Jocke?

Om det finns möjlighet att få folk dömda för att dem påstår att någon misshandlar någon annan, då är alla i förtalsgänget körda. Lika bra att dem erkänner och tar sitt straff, så slipper vi slösa skattepengar.

Vad är straffet för att påstå att någon misshandlar någon annan?

Du svarade
Citat:
Ja, förtal handlar det om.
Citera
2025-01-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Allt kommer bakas ihop till ett åtal. Det avgörande här kommer vara summan han fifflat med. Har svårt att tro att summan är hög att han skulle få över 2 år och 6 månader. Tror summan han fuskat ger runt 1 år och 6 månader i straffvärde.

Sedan får han 1 år till för bokföringsbrottet.

Ni får inte glömma att han även kommer bli återbetalningsskyldig. De kommer vilja att han han ska ut och börja jobba, så han kan betala tillbaka.

Inte riktigt med på din kalkyl så du får ursäkta dumma frågor.

Straffrabatt kan Chrippa glömma eftersom han är återfallsförbrytare (dömd för folkbokföringsbrott, dopingbrott & narkotikabrott) samt att han har brutit mot reseförbud och vägrat samhällstjänst som han fick som straff för ovan brott. Han kommer dessutom aldrig erkänna brotten, vilket han själv har gjort väldigt tydligt flera gånger.

Du skriver att du själv har blivit dömd för ekobrott till 2 års fängelse så vi kan väl ta det som jämförelse.
1. Var det för flera olika grova ekobrott som du blev dömd för?
2. Erkände du brottet?
3. Var det första brottet du blivit dömd för?
4. Hade du vägrat samhällstjänst eller brutit mot reseförbud?

Känns som en ren omöjlighet att med ovan i åtanke, att det skulle bara generera 6 månader mer än ditt straff. Nu vet jag ju iofs inte om ditt/dina brott var grova, men det känns väldigt lite.
Citera
2025-01-08, 10:45
Avstängd
granny-pantiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realfake

Straffrabatt kan Chrippa glömma eftersom han är återfallsförbrytare (dömd för folkbokföringsbrott, dopingbrott & narkotikabrott) samt att han har brutit mot reseförbud och vägrat samhällstjänst som han fick som straff för ovan brott. Han kommer dessutom aldrig erkänna brotten, vilket han själv har gjort väldigt tydligt flera gånger.

Du skriver att du själv har blivit dömd för ekobrott till 2 års fängelse så vi kan väl ta det som jämförelse.
2. Erkände du brottet?

Känns som en ren omöjlighet att med ovan i åtanke, att det skulle bara generera 6 månader mer än ditt straff. Nu vet jag ju iofs inte om ditt/dina brott var grova, men det känns väldigt lite.

Erkännande har ingen betydelse.

Det är åklagaren som ska bevisa att brott begåtts oavsett om du erkänner eller inte.

Har heller ingen betydelse när det kommer till påföljd.
Citera
2025-01-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granny-panties
Erkännande har ingen betydelse.

Det är åklagaren som ska bevisa att brott begåtts oavsett om du erkänner eller inte.

Har heller ingen betydelse när det kommer till påföljd.

Fel. Om den åtalade samarbetar med rättsväsendet, exempelvis genom att erkänna brottet eller lämna viktiga upplysningar, kan detta leda till straffrabatt. Det ses som en förmildrande omständighet enligt 29 kap. 5 § BrB.
Citera
2025-01-08, 11:39
Medlem
Citat:

2. Erkände du brottet?

Varför tycker du 42% av max straffet känns som väldigt lite?
Chrippa är nog ingen stor haj inom ekobrott.

Samhällstjänst är ett annat redan utdömt straff han har på sig, har han skitit i den så omvandlas det till fängelse. 50tim motsvarar 1 månad i buren. Så det kommer han nog inte undan.
Citera
2025-01-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Varför tycker du 42% av max straffet känns som väldigt lite?
Chrippa är nog ingen stor haj inom ekobrott.

Samhällstjänst är ett annat redan utdömt straff han har på sig, har han skitit i den så omvandlas det till fängelse. 50tim motsvarar 1 månad i buren. Så det kommer han nog inte undan.

Sett till mängden brott, samtliga är grova och hans brottshistorik så känns det väldigt lite i jämförelse med blaha95 straff. Men vad jag tycker är rätt irrelevant, jag var mest frågandes till kalkylen av straff.
Men det återstår väl att se, först och främst vilka belopp det handlar om som man åtalar honom för att att ha fuskat med, vilka åtalspunkter han blir dömd för och vad påföljden blir.

Domen han har på sig sedan tidigare hade som påföljd 2 månaders fängelse om inte samhällstjänst valts istället. Vet inte om det får någon adderande påföljd för att han inte genomförde den, men det låter inte särskilt troligt.
Citera
2025-01-08, 13:32
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Sett till mängden brott, samtliga är grova och hans brottshistorik så känns det väldigt lite i jämförelse med blaha95 straff. Men vad jag tycker är rätt irrelevant, jag var mest frågandes till kalkylen av straff.
Men det återstår väl att se, först och främst vilka belopp det handlar om som man åtalar honom för att att ha fuskat med, vilka åtalspunkter han blir dömd för och vad påföljden blir.

Domen han har på sig sedan tidigare hade som påföljd 2 månaders fängelse om inte samhällstjänst valts istället. Vet inte om det får någon adderande påföljd för att han inte genomförde den, men det låter inte särskilt troligt.

Nej, ingen adderad tid. Om det är två månaders fängelse som är straffvärdet, så är det den tiden man får sitta om man inte gör samhällstjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in