Citat:
Ursprungligen postat av
HyperboreanCREW-14
Du tycker det är bra att att de vann kriget, Du har ju precis tagit ställning för Ryssland, det finns inget annat sätt att tolka det. Stå för din åsikt och ligg som du har bäddat.
Om du med ”de” avser Sovjetryssland, så är svaret: Nej, jag tycker inte det var bra att Sovjetunionens ställning stärktes efter VK2.
Jag förstår dock inte riktigt din kontrafaktiska argumentation att det hade blivit bättre om väst (eller enbart Sverige?) stöttat Nazityskland.
Om vi bortser från deras horribla ideologi och tänker oss ett rent realpolitiskt resonemang, när och hur skulle de allierade valt nazitysklands sida menar du. Före eller efter de anfallit Polen, Belgien, Nederländerna, Frankrike, UK, Danmark, eller Norge?
Nazityskland var ju dessutom i icke-angreppspakt med Sovjet fram till Juni 1941. Och Hitler var den som förklarade krig mot USA åtta dagar efter japans attack på Pearl Harbour.
Det får iaf mig att tro att det inte fanns så mycket gemensamma värden att bygga på där.
Men vi är nu ganska långt OT. Så jag stannar här. Du kan fortsätta veva om det får dig att känna dig som en vinnare. Vi kommer nog inte övertyga varandra.