Citat:
Ursprungligen postat av
Dopy
Jag frågade det tidigare, om han kunde vara gripen i Spanien pga brott han begått i Spanien, eftersom då kommer det ta lång tid innan han kommer till Sverige.
Men blev snabbt informerad att det var idiotiskt av mig att ens tro det, och självklart var han gripen enbart pga dem brott han begått i Sverige.
Men med tanke på hur Chrippa har visat att han gör som han vill, så känns det inte alls orimligt att han gjort något fel i Spanien.
Om han sitter i Spanien för att utredas för ev brott i Spanien. Kommer det då fortfarande bli avdrag på hans svenska dom, eller kommer det inte räknas eftersom det är för Spaniens räkning han sitter?
För sitter han där i väntan på att komma hem till Sverige borde det dras av ifrån straffet, men sitter han där för att Spanien vill det, då borde det inte dras av från det svenska straffet? men jag kanske har fel.
Generellt sett gäller följande:
Tid för svensk räkning (exekutiv hjälp): Om personen sitter frihetsberövad i Spanien på grund av en svensk begäran, till exempel i väntan på utlämning till Sverige, kan den tiden räknas av från det svenska straffet. Detta eftersom frihetsberövandet är kopplat till den svenska rättsprocessen.
Tid för spansk räkning (utredning/brott i Spanien): Om personen däremot är frihetsberövad i Spanien för ett misstänkt brott där, och det handlar om spanska myndigheters utredning eller dom, brukar den tiden inte räknas av på det svenska straffet. Det är i så fall en separat process och inte relaterad till den svenska domen.
Europakonventionen: Enligt Europakonventionen får en person inte "straffas dubbelt" för samma handling. Om det skulle finnas någon överlappning eller särskilda omständigheter, kan det bli aktuellt att göra undantag eller överväganden om hur straffen ska samordnas. Men det kräver att domstolar eller myndigheter hanterar det på en detaljerad nivå.
Svensk lag: Enligt svensk lag (t.ex. 19 kap. 11 § brottsbalken) får tid som en person varit frihetsberövad innan verkställighet av en svensk dom i vissa fall avräknas, men det beror på omständigheterna och syftet med frihetsberövandet.
Vad avgör?
Om personen sitter i häkte i Spanien på svensk begäran (exempelvis genom en europeisk arresteringsorder), är det sannolikt att tiden räknas av.
Om han sitter i häkte för spanska brott, är det mindre troligt att den tiden påverkar det svenska straffet.