2025-01-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Eller hur, det är ju i princip INGEN skillnad?? Skönt att nån håller med!

Som sagt kan man inte så inser man heller inte vilka skillnader det är
Citera
2025-01-07, 16:51
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De kan utan problem hitta en tjugo år gammal automat för 30k.

Ja jo det kan de, men de har hittat snyggare mer välbevarade och/eller lägre mil på de bilar som har manuell växellåda för samma pris.
Citera
2025-01-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har du någonsin haft nytta av det? Känner du någon som haft nytta av det?
Faktiskt så har jag det , vände till macken då jag hade lite bensin men fick soppatorsk nara ngra 100/200 meter innan så körde upp för backen så rullade jag sista biten, många bilverkstäder som flyttat bilar på det sättet:
Killen som hämtade min trasiga bil gjorde så när han fick upp den på lastbilen.
Citera
2025-01-07, 16:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja jo det kan de, men de har hittat snyggare mer välbevarade och/eller lägre mil på de bilar som har manuell växellåda för samma pris.

Ja, men det är ju för att färre vill ha en manuellt växlad bil numera. Lägre efterfrågan = lägre pris

Vad var nu problemet egentligen?
Citera
2025-01-07, 17:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns fortfarande manuella bilar. Tror inte alla ungdomar i 18-års ålder har råd att köpa en nyare bil där de flesta är automat.
Vi verkar missförstå varandra.
I ditt inlägg (FB) Körkort för manuellt växlade bilar kan dö ut. Diskussion tolkar jag meningen
Angående körkortsmöjligheten så behöver nog det manuella alternativet finnas kvar iallafall minst tio år till.
som att du anser att körkortsvillkoret Automat är något som behövs. Själv är jag av motsatt åsikt, vilket jag antyder i inlägget (FB) Körkort för manuellt växlade bilar kan dö ut. Diskussion.
Därför undrar jag om du anser att nuvarande ordning behövs och, om du anser det, varför.
Citera
2025-01-07, 17:29
Medlem
Läser att det förväntas att körkort för manuella bilar försvinner framöver, några få yrkesgrupper som får dispens att köra manuellt.

https://www.dagensps.se/motor/manuellt-korkort-hotat-fasas-ut-i-sverige/

Synpunkter på detta?
Citera
2025-01-07, 17:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fast som jag sa så är det väldigt enkelt att se till att bilen du kör har manuell låda. Det är inte enkelt att se till att du har kört i alla trafikmiljöer. Men du måste trots allt ha en bil att köra i. Om du då aktivt väljer att den ska ha automatlåda så är det rätt rimligt att anta att du helt enkelt inte är kapabel att hantera en manuell.
Om du aktivt väljer att den inte ska ha turbo så är det rätt rimligt att anta att du helt enkelt inte är kapabel att hantera en turbo.

Byt ut ordet turbo mot vad som helst om så önskas.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Läser att det förväntas att körkort för manuella bilar försvinner framöver, några få yrkesgrupper som får dispens att köra manuellt.

https://www.dagensps.se/motor/manuellt-korkort-hotat-fasas-ut-i-sverige/

Synpunkter på detta?
Skit samma vilket man kör upp med. Kan man köra automat så kan man snabbt lära sig köra manuellt om så önskas.
Bort med automatvillkoret.
Citera
2025-01-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om du aktivt väljer att den inte ska ha turbo så är det rätt rimligt att anta att du helt enkelt inte är kapabel att hantera en turbo.

Byt ut ordet turbo mot vad som helst om så önskas.

Skit samma vilket man kör upp med. Kan man köra automat så kan man snabbt lära sig köra manuellt om så önskas.

Det som nu förväntas är att endast automat accepteras, nytagna körkort för manuella bilar försvinner förutom vissa som ansöker om dispens.
Citera
2025-01-07, 17:54
Medlem
Pinoputchins avatar
Låter vettigt om alla tar automatkort, sedan kan dom få lära sig att köra manuell själv, om de så vill. Funkar i USA, så funkar det här.
Citera
2025-01-07, 17:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det som nu förväntas är att endast automat accepteras, nytagna körkort för manuella bilar försvinner förutom vissa som ansöker om dispens.
Varför? Vissa lagstiftare borde aborteras.
Citera
2025-01-07, 18:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vi verkar missförstå varandra.
I ditt inlägg (FB) Körkort för manuellt växlade bilar kan dö ut. Diskussion tolkar jag meningen
Angående körkortsmöjligheten så behöver nog det manuella alternativet finnas kvar iallafall minst tio år till.
som att du anser att körkortsvillkoret Automat är något som behövs. Själv är jag av motsatt åsikt, vilket jag antyder i inlägget (FB) Körkort för manuellt växlade bilar kan dö ut. Diskussion.
Därför undrar jag om du anser att nuvarande ordning behövs och, om du anser det, varför.

Vi missförstår garanterat varandra men förstår inte vad du menar alls.
Citera
2025-01-07, 18:27
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

Japp, det är också vad som är rimligt. Manuella växellådor håller nu på att bli så ovanliga att det är onödigt att ha specialkörtkort för manuella/automatare. Manuella växellådor kommer finnas på entusiastbilar och denna kundkrets lär sig att köra en manuell låda. Det borde gå ganska fort och information om speciella tricks som t.ex. att använda handbromsen (som kanske inte finns längre) för att starta i backe kan man läsa på internet.

Manuella lådor är inte den enda manuella låda som finns. Veteranbilar kan tom andra varianter som t.ex. på Cord 810/812, som hade en liten växelväljare som man förvalde växel med och sedan pumpade man med kopplingen. Ska man ha ett speciellt körkort för att få lov att köra en sådan veteranbil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in