2025-01-07, 15:39
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag tolkar ditt svar som att du inte har en susning samt att gravitation fortfarande bara är en saga som inte förklarar varför ett föremål faller till marken. Tack!
Varsågod.
Citera
2025-01-07, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Gravitation är något som uppstår av massor. Alla massor har gravitation, men den massan behöver vara tillräckligt stor för att vi skall känna av den. Så att lägga två fotbollar intill varandra och säga att gravitationen inte finns för att de inte dras till varandra är fånigt. (Jag har sett FE påstå just detta)

Så länge ditt rum befinner sig inom jordens gravitationsfält kommer precis ALLT där påverkas av gravitationen.

En fråga till dig: När du stöter på fenomen du inte själv förstår eller kan förklara, väljer du då den lättaste förklaringen? Exempel: "Jag förstår inte hur gravitation fungerar, så jag väljer att lyssna på en lösning som låter logisk." "Jag kan inte se jordens kurvatur, så den finns troligen inte."

Ditt inlägg besvarade dock inte min fråga.
Citera
2025-01-07, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Du kan inte stoppa magnetism med aluminium.

Så om jag håller upp ett järnföremål bakom en 10m tjock aluminiumbarriär och en magnet på andra sidan så kommer järnföremålet ett dras mot väggen då? Är de det du menar?
Citera
2025-01-07, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det blir samma som utan väggar och tak.

Här får du en filmsnutt som visar att massa attraherar massa. Titta noga på det andra experimentet med blykulan.
https://youtu.be/5pi57pLC_Fk?si=Tt3cwjvNO9oryWLN

Nej det är inte blir inte samma sak som utan väggar.
Citera
2025-01-07, 15:43
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ditt inlägg besvarade dock inte min fråga.

Jag är helt övertygad om att du läst mängder av litteratur och kollar otal videos som säger att jorden är platt? Har du tittat på videos och läst på om motsatsen? Det som förklarar hur det verkligen ligger till?
Citera
2025-01-07, 15:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så om jag håller upp ett järnföremål bakom en 10m tjock aluminiumbarriär och en magnet på andra sidan så kommer järnföremålet ett dras mot väggen då? Är de det du menar?
Jo om du har en tillräckligt stark magnet så. Lär ju inte räcka med en liten hästskomagnet som väger ett hekto. Den lär inte ge speciellt stor effekt på 10 meters avstånd oavsett om det är aluminium eller luft emellan.
Citat:
Nej det är inte blir inte samma sak som utan väggar.
Vad baserar du det på?
Senast redigerad av Jonas1968 2025-01-07 kl. 15:50.
Citera
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Magneten kommer inte dras mot järnföremålet även om det inte finns nån aluminiumvägg.

Det är för långt avstånd.
Citera
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag tolkar ditt svar som att du inte har en susning samt att gravitation fortfarande bara är en saga som inte förklarar varför ett föremål faller till marken. Tack!
Gravitation ÄR att föremål faller till marken.

Vad kallar du annars fenomenet att föremål faller till marken? Billig ost?
Citera
2025-01-07, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Magneten kommer inte dras mot järnföremålet även om det inte finns nån aluminiumvägg.

Det är för långt avstånd.

Men du påstår att gravitationen från jorden kommer borra sig genom barriären då eller? Hur går det till?
Citera
2025-01-07, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Gravitation ÄR att föremål faller till marken.

Vad kallar du annars fenomenet att föremål faller till marken? Billig ost?

Haha nej det är det inte. Man vet än idag inte hur gravitation uppstår och vad den består av, mer än en hypotes om att det består av gravitoner som budbärare, men om du nu påstår att du vet, hur tar sig dessa gravitoner sig genom barriären?
Citera
2025-01-07, 15:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Haha nej det är det inte. Man vet än idag inte hur gravitation uppstår och vad den består av, mer än en hypotes om att det består av gravitoner som budbärare, men om du nu påstår att du vet, hur tar sig dessa gravitoner sig genom barriären?
Vad kallar du fenomenet att föremål faller till marken?
Citera
2025-01-07, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad kallar du fenomenet att föremål faller till marken?

Du har alltså fortfarande ingen aning om hur gravitationen tar sig genom barriären? Bra då vet vi, igen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in