2025-01-07, 15:17
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Välj du.

Du tycks inte förstå massan av jorden. Du kan inte stänga in något för att bli kvitt gravitation. Saker på jorden påverkas till och med av gravitation från både månen och solen. Så länge ditt slutna rum befinner sig på jorden kommer allt du släpper inne i det rummet att dras mot jordens medelpunkt. För att din logik skall bli sann måste rummet befinna sig i omloppsbana runt en himlakropp, det många kallar viktlöshet.
Citera
2025-01-07, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Du tycks inte förstå massan av jorden. Du kan inte stänga in något för att bli kvitt gravitation. Saker på jorden påverkas till och med av gravitation från både månen och solen. Så länge ditt slutna rum befinner sig på jorden kommer allt du släpper inne i det rummet att dras mot jordens medelpunkt. För att din logik skall bli sann måste rummet befinna sig i omloppsbana runt en himlakropp, det många kallar viktlöshet.

Så gravitationen borrar sig magiskt sig genom den tio meter tjocka barriären då? Vad består gravitationen av då som kan lyckas med detta konststycket?
Citera
2025-01-07, 15:20
Medlem
jackflashs avatar
Jag har ännu inte fått ett enda argument från en plattjordare som inte kan förklaras med att jorden är rund. Felet är att FE-folk lyssnar på andra, redan övertygade plattjordare. Själv lyssnar jag på vetenskap.
Citera
2025-01-07, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Den här tråden handlar om platt jord.

Hur gravitationen fungerar på en platt jord vet inte jag. Det är upp till dig som plattjordexpert att förklara.

Du frågade om jag syftade på platt eller rund jord, vi säger att exemplet sker på en runt jord då, hur uppstår gravitationen i det förflutna rummet med en barriär av 10m tjockt aluminium då? Det kan väl inte vara så svårt att svara på? Eller?
Citera
2025-01-07, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja om du ger en platt jord till mig som jag kan testa på. Att gravitationen existerar dvs. att materia attraherar massa är däremot bevisat. Även att vi kan navigera på jorden efter rund modell och att avstånden stämmer så det råder knappast några som helst tvivel om jordens form.
På samma sätt som om barriären inte fanns. Finns inga barriärer som kan stoppa gravitation.

Så du påstår att snedvridningen existerar men den har aldrig bevisats existera via experiment då? Din lilla hypotes finns alltså bara i sagorna? Okej då vet vi, jag antecknar "sagor" återigen.
Citera
2025-01-07, 15:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så gravitationen borrar sig magiskt sig genom den tio meter tjocka barriären då? Vad består gravitationen av då som kan lyckas med detta konststycket?
Materian är aldrig massiv. Finns gott om tomrum mellan atomerna även i en aluminiumvägg. Gravitation har noll med magi att göra.

Citat:
Så du påstår att snedvridningen existerar men den har aldrig bevisats existera via experiment då? Din lilla hypotes finns alltså bara i sagorna? Okej då vet vi, jag antecknar "sagor" återigen.
Har du själv några bevis för vad som skulle orsaka tyngkraften? Varför kräver ni alltid orimliga bevis från oss medan ni inte har ett endaste bevis för er ergen hypotes? Har du någon som helst hypotes till vad som skulle orsaka att saker faller utan gravitation?
Citera
2025-01-07, 15:26
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du frågade om jag syftade på platt eller rund jord, vi säger att exemplet sker på en runt jord då, hur uppstår gravitationen i det förflutna rummet med en barriär av 10m tjockt aluminium då? Det kan väl inte vara så svårt att svara på? Eller?
Vi har ganska klart för oss hur det fungerar på en rund jord så det behöver vi inte gå in på.

Däremot väntar vi med spänning på att du ska förklara hur det fungerar på en platt jord.
Citera
2025-01-07, 15:27
Medlem
jackflashs avatar
Citat:

Gravitation är något som uppstår av massor. Alla massor har gravitation, men den massan behöver vara tillräckligt stor för att vi skall känna av den. Så att lägga två fotbollar intill varandra och säga att gravitationen inte finns för att de inte dras till varandra är fånigt. (Jag har sett FE påstå just detta)

Så länge ditt rum befinner sig inom jordens gravitationsfält kommer precis ALLT där påverkas av gravitationen.

En fråga till dig: När du stöter på fenomen du inte själv förstår eller kan förklara, väljer du då den lättaste förklaringen? Exempel: "Jag förstår inte hur gravitation fungerar, så jag väljer att lyssna på en lösning som låter logisk." "Jag kan inte se jordens kurvatur, så den finns troligen inte."
Citera
2025-01-07, 15:30
Medlem
Citat:
Vad bra att ni är experter på gravitation, hur fungerar det exempel i ett slutet rum med 10 meter tjock barriär av ex aluminium, hur uppstår gravitationen då om jag släpper en blyklump mot golvet?
Det blir samma som utan väggar och tak.

Här får du en filmsnutt som visar att massa attraherar massa. Titta noga på det andra experimentet med blykulan.
https://youtu.be/5pi57pLC_Fk?si=Tt3cwjvNO9oryWLN
Citera
2025-01-07, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Materian är aldrig massiv. Finns gott om tomrum mellan atomerna även i en aluminiumvägg. Gravitation har noll med magi att göra.

Har du själv några bevis för vad som skulle orsaka tyngkraften? Varför kräver ni alltid orimliga bevis från oss medan ni inte har ett endaste bevis för er ergen hypotes? Har du någon som helst hypotes till vad som skulle orsaka att saker faller utan gravitation?

Så gravitation kan borra sig genom 10m aluminium men inte magnetism? Vad består gravitationen av då som har sådan superkraft? Berätta gärna.
Citera
2025-01-07, 15:38
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Så gravitation kan borra sig genom 10m aluminium men inte magnetism? Vad består gravitationen av då som har sådan superkraft? Berätta gärna.
Du kan inte stoppa magnetism med aluminium.
Citera
2025-01-07, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vi har ganska klart för oss hur det fungerar på en rund jord så det behöver vi inte gå in på.

Däremot väntar vi med spänning på att du ska förklara hur det fungerar på en platt jord.

Jag tolkar ditt svar som att du inte har en susning samt att gravitation fortfarande bara är en saga som inte förklarar varför ett föremål faller till marken. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in