Citat:
Numera finns det fysiska bevis för det som Yllefilt lider av. Sök på nätet och du ska finna. Saken är den att postcovid kan ge en mängd olika symptom eftersom viruset påverkar i stort sett hela kroppen, och innan du mäter exakt rätt så hittar du ofta inte svaren. Det finns redan läkare som har påtalat att de standardblodprov och liknande som tas inte ser en del av detta. Överläkaren och docenten Judith Bruchfeld Karolinska Institutet intervjuades om detta i september 2024 och påpekade att postcovid är mätbar:
(...) jag skulle vilja säga att vi ändå vet oerhört mycket mer om alla tillstånd. Att det här är en entitet, alltså ett sjukdomstillstånd som finns och som man kan mäta på olika sätt. Och det är en stor skillnad jämfört med våren, sommaren 2020 där det ju också även i Sverige var mycket diskussioner om att det här skulle kunna vara någon slags psykisk åkomma. Men det vet vi idag att det är det verkligen inte utan det finns mätbara tillstånd. https://ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/medicinvetarna-en-podd-om-kis-forskning/transkribering-av-154-vad-vet-vi-om-postcovidSå det är de som är obildade som fortfarande tror att postcovid är en psykisk åkomma. Det är kanske ett psykiskt försvar för att slippa se Sveriges medvetna smittande av sin befolkning i jakten på "flockimmuniteten". För det är ju så att kunskapen om att virus kan ge långtidseffekter har funnits länge, och Covid-19 är ett många gånger farligare virus fortfarande än vad till exempel influensa är. I denna artikel från september påpekas att omkring 150.000 svenskar led av postcovid. Då.
Citat:
Så intressant. Det är ett antal trådar nu på Flashback med ett antal personer som upplever konstig trötthet. Det är inte alls otänkbart att det i flera av dessa fall är postcovid. Vi vet ju att varje gång man smittas med Covid så har man ca 10% risk att få postcovid oavsett hur mild sjukdomen är. Man kan ha Covid-19 och tycka sig bli frisk, och 1-2 månader senare kommer postcoviden.
Här är en sådan tråd där jag svarade personen, som haft Covid 3 gånger, att det kan vara postcovid. Förhoppningsvis inte:
Många virus kan ge effekter efter, men enligt forskningen så ger Covid-19 postcovid. Punkt. Harvard 1 dec 2024:
Här är en sådan tråd där jag svarade personen, som haft Covid 3 gånger, att det kan vara postcovid. Förhoppningsvis inte:
Långvariga symtom - Postcovid eller vad? https://www.flashback.org/showthread.php?p=90413159&posted=1#p90413159Och det var intressant, i samma tråd tipsade andra om ytterligare sådana trådar:
Vad har jag drabbats av? Förkylning(?) kombinerad med enorm smärtaEn sak som på nåt sätt är tjatig är att vi vet att Covid-19 ger postcovid i knappt 10% av fallen och att man riskerar det varje gång man smittas. Sedan är det förstås olika för olika individer men säg att nån smittas 2 gånger och att det innebär närmare 20% risk för postcovid... Hur ser i så fall samhällets plan ut för detta, d v s hur många år tar det innan majoriteten av svenskarna har postcovid?
Jag vet inte vad jag har drabbats av, men det är uppenbarligen någon form av virus. Vanlig förkylning, eller kanske covid är gissningen. (FB) Vad har jag drabbats av? Förkylning(?) kombinerad med enorm smärta
Extrem trötthet, förkylning, huvudvärk. Prover visar inget. Råd?
(...) Jo har funderat på post covid men det borde dom väl ha koll på att diagnostisera vid det här laget? (FB) Extrem trötthet, förkylning, huvudvärk. Prover visar inget. Råd?
Många virus kan ge effekter efter, men enligt forskningen så ger Covid-19 postcovid. Punkt. Harvard 1 dec 2024:
Vi vet av en studie att 30% av de unga som fick postcovid fortsatte att rapportera symptom 2 år efter. Men jag antar att planen är att inte ha en plan utan bara fortsätta tills alla har det?
The latest on long COVID
What we know (and what we still don't know)
(...) Long COVID affects an estimated 6% to 11% of adults who have had COVID, according to the most recent statistics from the CDC, and scientists continue to learn more about how it affects people and its possible long-term effects. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-latest-on-long-covid
En av de där trådarna är min tråd om min 12-åring. Något som retar upp mig är att det inte finns någon plan eller etablerad vårdkedja för patienter med symptom på postcovid. Vi har varit på minst 6 totalt meningslösa läkarbesök, nu (2.5 år efter att det började) remitteras han till infektion. Vården är så ineffektiv så man baxnar. Huvudet i sanden är Sveriges modell? Om vi ignorerar patienterna så finns dom inte?