2024-12-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Numera finns det fysiska bevis för det som Yllefilt lider av. Sök på nätet och du ska finna. Saken är den att postcovid kan ge en mängd olika symptom eftersom viruset påverkar i stort sett hela kroppen, och innan du mäter exakt rätt så hittar du ofta inte svaren. Det finns redan läkare som har påtalat att de standardblodprov och liknande som tas inte ser en del av detta. Överläkaren och docenten Judith Bruchfeld Karolinska Institutet intervjuades om detta i september 2024 och påpekade att postcovid är mätbar:
(...) jag skulle vilja säga att vi ändå vet oerhört mycket mer om alla tillstånd. Att det här är en entitet, alltså ett sjukdomstillstånd som finns och som man kan mäta på olika sätt. Och det är en stor skillnad jämfört med våren, sommaren 2020 där det ju också även i Sverige var mycket diskussioner om att det här skulle kunna vara någon slags psykisk åkomma. Men det vet vi idag att det är det verkligen inte utan det finns mätbara tillstånd. https://ki.se/forskning/popularvetenskap-och-dialog/medicinvetarna-en-podd-om-kis-forskning/transkribering-av-154-vad-vet-vi-om-postcovid
Så det är de som är obildade som fortfarande tror att postcovid är en psykisk åkomma. Det är kanske ett psykiskt försvar för att slippa se Sveriges medvetna smittande av sin befolkning i jakten på "flockimmuniteten". För det är ju så att kunskapen om att virus kan ge långtidseffekter har funnits länge, och Covid-19 är ett många gånger farligare virus fortfarande än vad till exempel influensa är. I denna artikel från september påpekas att omkring 150.000 svenskar led av postcovid. Då.

Citat:
Så intressant. Det är ett antal trådar nu på Flashback med ett antal personer som upplever konstig trötthet. Det är inte alls otänkbart att det i flera av dessa fall är postcovid. Vi vet ju att varje gång man smittas med Covid så har man ca 10% risk att få postcovid oavsett hur mild sjukdomen är. Man kan ha Covid-19 och tycka sig bli frisk, och 1-2 månader senare kommer postcoviden.

Här är en sådan tråd där jag svarade personen, som haft Covid 3 gånger, att det kan vara postcovid. Förhoppningsvis inte:
Långvariga symtom - Postcovid eller vad? https://www.flashback.org/showthread.php?p=90413159&posted=1#p90413159
Och det var intressant, i samma tråd tipsade andra om ytterligare sådana trådar:
Vad har jag drabbats av? Förkylning(?) kombinerad med enorm smärta
Jag vet inte vad jag har drabbats av, men det är uppenbarligen någon form av virus. Vanlig förkylning, eller kanske covid är gissningen. (FB) Vad har jag drabbats av? Förkylning(?) kombinerad med enorm smärta

Extrem trötthet, förkylning, huvudvärk. Prover visar inget. Råd?
(...) Jo har funderat på post covid men det borde dom väl ha koll på att diagnostisera vid det här laget? (FB) Extrem trötthet, förkylning, huvudvärk. Prover visar inget. Råd?
En sak som på nåt sätt är tjatig är att vi vet att Covid-19 ger postcovid i knappt 10% av fallen och att man riskerar det varje gång man smittas. Sedan är det förstås olika för olika individer men säg att nån smittas 2 gånger och att det innebär närmare 20% risk för postcovid... Hur ser i så fall samhällets plan ut för detta, d v s hur många år tar det innan majoriteten av svenskarna har postcovid?

Många virus kan ge effekter efter, men enligt forskningen så ger Covid-19 postcovid. Punkt. Harvard 1 dec 2024:

The latest on long COVID
What we know (and what we still don't know)

(...) Long COVID affects an estimated 6% to 11% of adults who have had COVID, according to the most recent statistics from the CDC, and scientists continue to learn more about how it affects people and its possible long-term effects. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-latest-on-long-covid
Vi vet av en studie att 30% av de unga som fick postcovid fortsatte att rapportera symptom 2 år efter. Men jag antar att planen är att inte ha en plan utan bara fortsätta tills alla har det?

En av de där trådarna är min tråd om min 12-åring. Något som retar upp mig är att det inte finns någon plan eller etablerad vårdkedja för patienter med symptom på postcovid. Vi har varit på minst 6 totalt meningslösa läkarbesök, nu (2.5 år efter att det började) remitteras han till infektion. Vården är så ineffektiv så man baxnar. Huvudet i sanden är Sveriges modell? Om vi ignorerar patienterna så finns dom inte?
Citera
2024-12-22, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
En av de där trådarna är min tråd om min 12-åring. Något som retar upp mig är att det inte finns någon plan eller etablerad vårdkedja för patienter med symptom på postcovid. Vi har varit på minst 6 totalt meningslösa läkarbesök, nu (2.5 år efter att det började) remitteras han till infektion. Vården är så ineffektiv så man baxnar. Huvudet i sanden är Sveriges modell? Om vi ignorerar patienterna så finns dom inte?

Jag beklagar din son. Jag vet inte om detta kan ge dig något mod, men en brittisk undersökning som jag länkat till ovan sade att av de unga (15-årsåldern om jag minns rätt) som rapporterat postcovid så rapporterade sig 2/3 vara bra efter 2 år. Jag är inte läkare, bara amatör, men tröttheten din son har är nog "bra" eftersom andra symptom gått över, för trötthet verkar vara jättevanligt efter virusinfektioner, inte minst Covid-19. På 1980-talet gick det en sjuka som i folkmun kallades "100-dagarsinfluensa" eftersom den höll i sig så länge.

Ja, är det inte lite så att alla i Sverige är "nöjda" tills de råkar ut för dålig vård och då blir de enskilda "nyhetsfall" om de bråkar tillräckligt men inget händer ändå. Och om de enskilda nyhetsfallen blir för många blir medierna tysta istället.

Men forskningen verkar fortsätta komma, vilket ju är bra.

20 december 2024 tog CIDRAP upp ämnet i artikeln "Study: 6% of US adults have long COVID, and many have reduced quality of life".

De skriver att i en ny studie i Morbidity and Mortality Weekly Report vittnar drygt 6% i USA om att de har postcovid.

De tog också upp att statistisken för postcovid från 2023 nu har uppdaterats till 2024 enligt ny forskning i JAMA, där man har lagt till 4000 personer till de tidigare drygt 13.000 och konstaterar att 20% av de som haft Covid har postcovid och 4% har postcovid utan att känna till att de haft Covid (de har troligen haft Covid utan symptom) och att 39% har möjlig postcovid.
The 2024 long COVID research index classified 20% of participants with known prior SARS-CoV-2 infection and 4% of those without known prior SARS-CoV-2 infection as having likely long COVID (vs 21% and 5%, respectively, in the 2023 index) and 39% of participants with known prior SARS-CoV-2 infection as having possible long COVID, according to new research published in JAMA. https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/study-6-us-adults-have-long-covid-and-many-have-reduced-quality-life
Citera
2024-12-22, 10:31
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:

Jag är intresserad av att veta hur processen ser ut som leder fram till att någon får diagnosen postcovid. Alltså hur försäkrar sig en läkare om att det är just postcovid det handlar om och inte något annat? Vilka symptom går man på? Vilka tester gör man? Om du vill får du gärna berätta lite om det. Eller hänvisa till tidigare inlägg om du redan gjort det.

Jag råkar vara en av dom som tvivlar på att covid överhuvudtaget är en unik sjukdom. Och med den utgångspunkten så måste man ju också förhålla sig skeptisk till något som kallas för postcovid.

Men det är inget personligt mot dig eller din son. Jag tvivlar inte alls på att han lider av de symptom som du beskriver. Och jag tvivlar inte heller på att vården är skit. Så jag hoppas att du inte tar illa upp av min fråga. Jag vill bara försöka reda ut vad som pågår, precis som alla andra.
Citera
2024-12-22, 10:59
Medlem
Citat:
Jag beklagar din son. Jag vet inte om detta kan ge dig något mod, men en brittisk undersökning som jag länkat till ovan sade att av de unga (15-årsåldern om jag minns rätt) som rapporterat postcovid så rapporterade sig 2/3 vara bra efter 2 år. Jag är inte läkare, bara amatör, men tröttheten din son har är nog "bra" eftersom andra symptom gått över, för trötthet verkar vara jättevanligt efter virusinfektioner, inte minst Covid-19. På 1980-talet gick det en sjuka som i folkmun kallades "100-dagarsinfluensa" eftersom den höll i sig så länge.

Ja, är det inte lite så att alla i Sverige är "nöjda" tills de råkar ut för dålig vård och då blir de enskilda "nyhetsfall" om de bråkar tillräckligt men inget händer ändå. Och om de enskilda nyhetsfallen blir för många blir medierna tysta istället.

Men forskningen verkar fortsätta komma, vilket ju är bra.

20 december 2024 tog CIDRAP upp ämnet i artikeln "Study: 6% of US adults have long COVID, and many have reduced quality of life".

De skriver att i en ny studie i Morbidity and Mortality Weekly Report vittnar drygt 6% i USA om att de har postcovid.

De tog också upp att statistisken för postcovid från 2023 nu har uppdaterats till 2024 enligt ny forskning i JAMA, där man har lagt till 4000 personer till de tidigare drygt 13.000 och konstaterar att 20% av de som haft Covid har postcovid och 4% har postcovid utan att känna till att de haft Covid (de har troligen haft Covid utan symptom) och att 39% har möjlig postcovid.
The 2024 long COVID research index classified 20% of participants with known prior SARS-CoV-2 infection and 4% of those without known prior SARS-CoV-2 infection as having likely long COVID (vs 21% and 5%, respectively, in the 2023 index) and 39% of participants with known prior SARS-CoV-2 infection as having possible long COVID, according to new research published in JAMA. https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/study-6-us-adults-have-long-covid-and-many-have-reduced-quality-life

Tack. Sonen är ung och stark, han kommer bli frisk. Bra att det pågår forskning och studier.
Citera
2024-12-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag är intresserad av att veta hur processen ser ut som leder fram till att någon får diagnosen postcovid. Alltså hur försäkrar sig en läkare om att det är just postcovid det handlar om och inte något annat? Vilka symptom går man på? Vilka tester gör man? Om du vill får du gärna berätta lite om det. Eller hänvisa till tidigare inlägg om du redan gjort det.

Jag råkar vara en av dom som tvivlar på att covid överhuvudtaget är en unik sjukdom. Och med den utgångspunkten så måste man ju också förhålla sig skeptisk till något som kallas för postcovid.

Men det är inget personligt mot dig eller din son. Jag tvivlar inte alls på att han lider av de symptom som du beskriver. Och jag tvivlar inte heller på att vården är skit. Så jag hoppas att du inte tar illa upp av min fråga. Jag vill bara försöka reda ut vad som pågår, precis som alla andra.

Det finns ingen process och sonen är heller inte diagnostiserad med postcovid. Vi har inte kommit längre än till ”troligen pandemirelaterat” av en läkare och ”kan vara postcovid” av en annan läkare.

Symtomen kan stämma in på mycket tex stressrelaterade eller psykiska problem vilket i sig är ett problem.

Sonen har skyfflats runt som ett postpaket från Postnord (!) och det är det som retar upp mig mest, varför fångar man inte upp de här patienterna i en vettig vårdkedja oavsett grundorsaken till problemen?

Senaste läkaren, en ung läkare på ett stort barnsjukhus, sa att den behandling som finns vid misstänkt postcovid eller andra postinfektionsrelaterade problem är scheman för sömn och aktiviteter kombinerat med terapi. Målet är alltså att gradvis trappa ned sömnen och upp aktiviteterna tills man är tillbaka på en vanlig vardag. Inte direkt rocket science?

Om nu terapi är en grundsten i behandlingen (oavsett grundorsak) så skicka patienter med dessa symptom på terapi då, direkt som ett första steg. Funkar det så behöver man ju inte utreda mer. Case closed.

Har inte läst alla de trådar som citerats en liten bit bak i tråden där sonens tråd är med, men antagligen är en del av dessa individer i arbetsför ålder och ju snabbare de är tillbaka på jobb desto bättre för samhället.
Citera
2025-01-01, 16:04
Medlem
Huntsmans avatar
Här är en person som indirekt säger att hans hjärtinfarkt beror på Covid-19 vaccinet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stefan-i-lulea-fick-flera-hjartstopp-flest-drabbas-i-norrbotten
Citera
2025-01-01, 16:47
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Här är en person som indirekt säger att hans hjärtinfarkt beror på Covid-19 vaccinet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stefan-i-lulea-fick-flera-hjartstopp-flest-drabbas-i-norrbotten

Citat:
Varför tror du att du drabbades då?

– Jag har aldrig haft problem med hjärtat tidigare men båda gångerna jag tog covid-sprutor så fick jag andnöd och ett tryck mot bröstet efteråt. Sedan hände det här, säger Stefan Senling.

Intressant att sånt här kan slinka igenom ibland, så länge inte nyhetsstoryns rubrik skvallrar om någon kritik mot den heliga giftsprutan. Lata censorer på SVT som inte orkar läsa brödtexten?

Samma sak med vetenskapliga rapporter, där forskarna ibland smugglar in ögonöppnande data i diagram och tabeller, samtidigt som "Abstract" pliktskyldigt upprepar mantrat att sprutorna är helt fantastiska och har räddat sååå många liv.
Senast redigerad av RustyShackleford 2025-01-01 kl. 17:25.
Citera
2025-01-03, 23:14
Medlem
Citat:
Vi har inte kommit längre än till ”troligen pandemirelaterat” av en läkare och ”kan vara postcovid” av en annan läkare.

Du har nog sett det, på andra nyheter för 4 dar sedan och för en dag sedan i Läkartidningen, jag nämner det mest för att nåt i alla fall händer (betyder inte att jag tycker att Allmänna arvsfonden i sig är bra, de har ju även delat ut medel till kriminell verksamhet):
Covidföreningen startar nytt projekt för att stötta unga med postcovid

Genom att bland annat ta fram skolmaterial för anpassad skolgång vill Svenska Covidföreningen stötta barn och unga som drabbats av postcovid. Nu har projektet beviljats medel från Allmänna arvsfonden i tre år.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2025/01/covidforeningen-startar-nytt-projekt-for-att-stotta-unga-med-postcovid/
Citera
2025-01-03, 23:40
Medlem
Citat:
Intressant att sånt här kan slinka igenom ibland, så länge inte nyhetsstoryns rubrik skvallrar om någon kritik mot den heliga giftsprutan. Lata censorer på SVT som inte orkar läsa brödtexten?

Samma sak med vetenskapliga rapporter, där forskarna ibland smugglar in ögonöppnande data i diagram och tabeller, samtidigt som "Abstract" pliktskyldigt upprepar mantrat att sprutorna är helt fantastiska och har räddat sååå många liv.

Slinka och slinka. Jag håller med om att det ofta var något pliktskyldigt och löjligt i de vetenskapliga artiklarnas ord om vaccinets förträfflighet innan de sedan diskuterade eventuella biverkningar, som om de måste lägga till några ord som inte hade med artikelns ämne att göra för att undvika att tas för "antivaxxare" eller att användas av sådana. Men det motsatta sker ju också. Du såg kanske tråden om kocken som dog i hjärtstillestånd 45 år gammal. Genast nämnde någon "sprutan", men när det istället framgick att kocken haft Covid-19 och snarare tycks ha varit emot vaccinet så dog den diskussionen omedelbart, i alla fall när jag följde den. I medierna talades dock vare sig om vaccinet eller Covid. Även om vaccinet kan ge hjärtskador så är ju risken att få sådana av Covid större. Men det tycks vara ett psykologiskt fenomen för människan att bara klara att ha en "fiende" åt gången. Folk är alltid antingen höger eller vänster, för eller emot vaccinet, tror eller tror inte på klimatkrisen är religiösa eller ateister, väljer en viss religion, en viss politik. Men sanningen ligger ju alltid emellan.

Här är en ny studie om Covid-19 och den "demens" åtminstone jag tycker mig se mer och mer hos folk, i Frontiers in Cellular Neuroscience december 2024:
The impact of COVID-19 on accelerating of immunosenescence and brain aging

(...) By inducing chronic inflammation, immunosenescence, and neuroinflammation, COVID-19 may exacerbate the processes of neuroimmune aging, leading to increased risks of cognitive decline, neurodegenerative diseases, and impaired immune function. (...) These overlapping mechanisms between aging and COVID-19 illustrate how the virus can induce and accelerate aging-related processes, leading to an increased risk of neurodegenerative diseases and other age-related conditions. This mini-review examines key features and possible mechanisms of COVID-19-induced neuroimmune aging that may contribute to the persistence and severity of long COVID. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39720706/
Här är hela artikeln: https://www.frontiersin.org/journals/cellular-neuroscience/articles/10.3389/fncel.2024.1471192/full

Men inte minst kanske nån är intesserad av denna genomgång, med en mängd artiklar från 14 dec:
What COVID-19 Does To The Body (Sixth Edition, December 2024)

(...) People are still dying of COVID-19 and still being disabled by “mild” infections of the SARS-CoV-2 virus, and are being abandoned by their governments to poverty, homelessness, and deaths of despair as part of a “post-pandemic” fantasy.

As the research keeps rolling in, it becomes more and more clear that the history books will not look back kindly upon us and how we were so willing to kick one another in a ditch for delusions of “normal.” https://www.panaccindex.info/p/what-covid-19-does-to-the-body-sixth
Citera
2025-01-06, 03:15
Medlem
Vi kanske borde starta en utbruten tråd om bara postcovid?

Egentligen är det väl inte så konstigt att få en autoimmun reaktion av covid?
Jag har redan två autoimmuna sjukdomar- psoriasis och hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln, pga immunförsvaret attackerar den.)
Så har man nåt fel med immunförsvaret från början så kan det nog triggas att attackera celler i kroppen som det tycker påminner om viruset.

Men jag blir ju långsamt bättre och jag tror hjärnan faktiskt har en bra förmåga att läka och bilda nya nervbanor.
Citera
2025-01-06, 21:53
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Slinka och slinka. Jag håller med om att det ofta var något pliktskyldigt och löjligt i de vetenskapliga artiklarnas ord om vaccinets förträfflighet innan de sedan diskuterade eventuella biverkningar, som om de måste lägga till några ord som inte hade med artikelns ämne att göra för att undvika att tas för "antivaxxare" eller att användas av sådana. Men det motsatta sker ju också. Du såg kanske tråden om kocken som dog i hjärtstillestånd 45 år gammal. Genast nämnde någon "sprutan", men när det istället framgick att kocken haft Covid-19 och snarare tycks ha varit emot vaccinet så dog den diskussionen omedelbart, i alla fall när jag följde den. I medierna talades dock vare sig om vaccinet eller Covid. Även om vaccinet kan ge hjärtskador så är ju risken att få sådana av Covid större. Men det tycks vara ett psykologiskt fenomen för människan att bara klara att ha en "fiende" åt gången. Folk är alltid antingen höger eller vänster, för eller emot vaccinet, tror eller tror inte på klimatkrisen är religiösa eller ateister, väljer en viss religion, en viss politik. Men sanningen ligger ju alltid emellan.

Sanningen ligger inte alls alltid mitt i mellan. Men av politiska själ så brukar man ofta landa i en kompromiss-version av verkligheten, där man blandar lite lögn och lite sanning i en mix så att ingen behöver känna sig allt för trampad på tårna. Med tanke på hur många som tappade huvudet fullständigt under covid-åren så finns det just nu väldigt många känsliga tår som vi måste trippa ytterst försiktigt runt, när vi förhandlar om vad som ska bli den socialt accepterade "sanningen" i framtiden.

Om man ska försöka konstatera att covid ger hjärtskador så måste man först ha nåt pålitligt sätt att diagnosticera covid. Och det har man inte. Jag bara fortsätter påpeka det.

Giftsprutorna vet vi vilka som fick. Men vi vet inte om dom hjälpte mot nånting. Men vi vet att många dog och blev svårt skadade som följd. Hjärtskador var långt ifrån det största problemet.

Citat:
Här är en ny studie om Covid-19 och den "demens" åtminstone jag tycker mig se mer och mer hos folk, i Frontiers in Cellular Neuroscience december 2024:
The impact of COVID-19 on accelerating of immunosenescence and brain aging

(...) By inducing chronic inflammation, immunosenescence, and neuroinflammation, COVID-19 may exacerbate the processes of neuroimmune aging, leading to increased risks of cognitive decline, neurodegenerative diseases, and impaired immune function. (...) These overlapping mechanisms between aging and COVID-19 illustrate how the virus can induce and accelerate aging-related processes, leading to an increased risk of neurodegenerative diseases and other age-related conditions. This mini-review examines key features and possible mechanisms of COVID-19-induced neuroimmune aging that may contribute to the persistence and severity of long COVID. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39720706/
Här är hela artikeln: https://www.frontiersin.org/journals/cellular-neuroscience/articles/10.3389/fncel.2024.1471192/full

Men inte minst kanske nån är intesserad av denna genomgång, med en mängd artiklar från 14 dec:
What COVID-19 Does To The Body (Sixth Edition, December 2024)

(...) People are still dying of COVID-19 and still being disabled by “mild” infections of the SARS-CoV-2 virus, and are being abandoned by their governments to poverty, homelessness, and deaths of despair as part of a “post-pandemic” fantasy.

As the research keeps rolling in, it becomes more and more clear that the history books will not look back kindly upon us and how we were so willing to kick one another in a ditch for delusions of “normal.” https://www.panaccindex.info/p/what-covid-19-does-to-the-body-sixth

Brukar du själv läsa dom här studierna som du länkar till?
Isåfall har jag en fråga. Hur försäkrar sig forskarna om att dom kan skilja mellan folk som har / har haft covid, och dom som är friska / inte har haft covid?
Citera
2025-01-06, 23:40
Medlem
Citat:
Sanningen ligger inte alls alltid mitt i mellan. Men av politiska själ så brukar man ofta landa i en kompromiss-version av verkligheten, där man blandar lite lögn och lite sanning i en mix så att ingen behöver känna sig allt för trampad på tårna. Med tanke på hur många som tappade huvudet fullständigt under covid-åren så finns det just nu väldigt många känsliga tår som vi måste trippa ytterst försiktigt runt, när vi förhandlar om vad som ska bli den socialt accepterade "sanningen" i framtiden.

Om man ska försöka konstatera att covid ger hjärtskador så måste man först ha nåt pålitligt sätt att diagnosticera covid. Och det har man inte. Jag bara fortsätter påpeka det.

Giftsprutorna vet vi vilka som fick. Men vi vet inte om dom hjälpte mot nånting. Men vi vet att många dog och blev svårt skadade som följd. Hjärtskador var långt ifrån det största problemet.

Brukar du själv läsa dom här studierna som du länkar till?
Isåfall har jag en fråga. Hur försäkrar sig forskarna om att dom kan skilja mellan folk som har / har haft covid, och dom som är friska / inte har haft covid?

Jag läser vissa studier, läser bara abstract i andra. Det är ju olika i olika studier hur de avgör vilka som har haft Covid med eller utan vaccination. Här är motpoler, först det negativa med Covid-19, sen det negativa med vaccinet. En studie om Covid-19 från november:
Persistent Health and Cognitive Impairments Up to Four Years Post-COVID-19 in Young Students: The Impact of Virus Variants and Vaccination Timing

The long-term consequences of COVID-19 infection are becoming increasingly evident in recent studies. This repeated cross-sectional study aimed to explore the long-term health and cognitive effects of COVID-19, focusing on how virus variants, vaccination, illness severity, and time since infection impact post-COVID-19 outcomes. We examined three cohorts of university students (N=584) (...) Our results show that some health and cognitive impairments persist, with some even progressively worsening especially fatigue in women and memory in men, up to four years post-infection, with the Wuhan variant having the most significant long-term impact and the Omicron variant the least. (...) The analysis also revealed that individuals who contracted COVID-19 after vaccination had better health and cognitive outcomes compared to those infected before vaccination.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2024.11.06.24316832v1
Och å andra sidan har vi de som vittnar om skador. Daily Mail 5 januari 2025:
We have lost loved ones, been left disabled and even diagnosed with cancer after taking the Covid vaccine - but no one will take our heartbreaking experiences seriously

Patients whose health has been ravaged after taking Covid-19 vaccines are calling for more support as the Government faces paying out tens of millions of pounds in damages.

Almost 17,000 claims for disability damages have now been submitted after new information emerged about the potential risks including blood clots.

(...) more people are coming forward to report that have suffered a severe impact, with some linking their vaccines to major problems such as blood cancer, myasthenia gravis and heart disorders.

Jennifer Furno, 38, from Morpeth in Northumberland, suffered a blood clot on her lung before ultimately being diagnosed with cutaneous T-cell lymphoma, a form of blood cancer. https://www.dailymail.co.uk/news/article-14136613/disabled-diagnosed-cancer-Covid-vaccine-heartbreaking-experiences.html
De ändlösa brittiska exemplen ovan på personer som bland annat fått blodproppar och även dött, handlar om vaccinet från AstraZeneca. Jag tror alla kan hålla med om att även detta presenterades som säkert i Sverige, fast det sedan togs bort. Daily Mail:
The jab, developed with Oxford University, can no longer be used in the European Union after AstraZeneca voluntarily withdrew its 'marketing authorisation' in May this year.

AstraZeneca's withdrawal comes months after admitting in legal documents its jab can cause thrombosis with thrombocytopenia syndrome (TTS), also known as VITT.
I England har en del skadestånd betalats ut Daily Mail:
Data acquired under the Freedom of Information Act at the end of November showed 188 people in Britain had received payouts for severe side effects from the vaccine, potentially adding up to £22.56million if all receiving the full £120,000 payouts.
Det blir, med dina ord, ett väldigt trippande på tå om både Covid-19 och vaccinet visar sig vara problematiskare än man trott.
Senast redigerad av Lamento 2025-01-06 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in