2025-01-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hela manuella växellådan är rent generellt onödig, man använder den bara för att det är en trend som hållt i sig även efter att automat uppfunnits

Automatlådan och den manuella lådan har existerat parallellt i vad är det nu, SNART 120ÅR?!?!? Eller 80 år om referensen är GM's Hydramatic.

Automatlådan blev bättre än den manuella lådan 2013 när ZF presenterade sin 8HP, innan dess så var det bara tragik. Merceders är för övrigt fortfarande tragik då dom envisas med att göra sina lådor själva.

Sen finns det randfall då den manuella lådan fortfarande är överlägsen automaten, if you know, you know.
Citera
2025-01-06, 18:44
Medlem
Anktalares avatar
Ägt många bilar, och har de senaste 4-5 bilarna kört automat. Har aldrig velat köra manuellt efter det, även utomlands när man hyr bil så kör jag automat. Så behovet av att kunna köra manuellt är obefintligt, om man inte vill köra bil på typ Kuba där de inte har några moderna bilar.
Citera
2025-01-06, 18:52
Medlem
Knapptmyndigs avatar
Automatkörkort är samma sak som körkort för svagbegåvade människor.
Citera
2025-01-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.dn.se/ekonomi/korkort-for-manuellt-vaxlade-bilar-kan-do-ut/

[b]

Vi kan kanske diskutera lite här. Ja eller nej till manuellt växlade bilar?
Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?

Man kan ju fråga sig varför man skall bibehålla det där med separat vilkor för automat egentligen? Möjligheten för körskolor att träna sina elever på manuellt växlade bilar minskar och möjligheten för trafikverket att examinera på det momentet minskar också - detta pga möjligheten att få tag på bilar för det.

Samtidigt ger ett B-körkort dig rätt att köra med släp, osynkad växellåda vilket väldigt få vare sig får träna på när man tar körkort eller testas färdigheter på. Samma sak gäller mörkerkörning, motorväg osv som många inte får möjlighet att träna innan de får sitt körkort. Här tycker man tydligen det är helt i sin ordning att bilföraren litar på sin uppfattning om sin färdighet i att hantera situationer som man inte varit med om - kanske man tar och testar lite på hemmaplan innan man ger sig ut i trafiken eller på annat sätt mentalt förbereder sig på det först. Men helt plötsligt skall man inte kunna lita på att en som bara kört manuellt inser att det kanske inte bara är att ge sig iväg med en manuellt växlad bil som om inget hade hänt?
Citera
2025-01-06, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag har haft nytta av det, flera gånger genom åren.
Bilar som vägrat starta och stått dumt till så har man iaf möjligheten att flytta dem utan att behöva bogsera.
Ja, alltså jag är för att skaffa manuellt kort. Det är bara att just det argumentet med att det går att flytta på dem mha startmotorn verkligen känns som ett halmstrå. Om en bil står dumt till så skulle jag i den mån det går bara rulla den manuellt. Har då aldrig varit med om att jag varit tacksam över att startmotorn fanns i ett sådant läge.

Dock har jag faktiskt haft nytta av det själv en gång, och det var när kopplingsvajern hade gått av. Körde igång bilen med ettan i och crossväxlade till tvåan och körde hem. Fast vete fan om det räknas.

Citat:
Sen är den här debatten som vanligt snedvriden. Många kommer in och säger saker som att de minsann aldrig kommer köpa manuellt växlad bil, att det är stenålder eller vad de nu kan vara...men samtidigt så är ju saken den att det är dumt att begränsa sig.

Du kanske är på jobbintervju, ett jobb du alltid velat ha och sen förklarar din blivande chef att han vägrar köpa automatbilar för det är bara homos och liknande som kör såna...och där sitter du med ditt automatkort.

Ja, det går tydligen att rätt enkelt gå en tilläggskurs och köra upp igen för manuell, men ärligt talat, när man ändå håller på att traggla sig igenom teorin så gå hela vägen och säkra upp din framtid.
Det blir ju dock lättare att klara uppkörningen. Och i vissa delar av landet är det jävligt svårt att klara uppkörningen, och teoriprovet räcker bara tre månader eller vad det är. Jag förstår verkligen att folk gör på det sättet, för när de har tagit automatkortet behöver de inte oroa sig om nytt teoriprov alls.

Men ja, jag håller med om att det är en fördel att ta för manuellt. Dock blir den fördelen mindre för varje år.
Citera
2025-01-06, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag har haft nytta av det, flera gånger.
För att inte tala om alla bilar man fått springa igång.
Att springa igång har jag gjort några gånger, men aldrig flyttat på en bil med startmotorn. I alla situationer jag varit i där det ens hade varit ett alternativ så kändes det enklare och snällare mot bilen att bara putta den.
Citera
2025-01-06, 18:57
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Va, nej. Det är väl de med automat som har kardborre. Manuella förare kan knyta skor.
Om du tänker lite så förstår du att:
Automat - Kardborre
Växlar själv manuellt- knyter själv manuellt.
Alla jag känner som har kardborre kör manuell.
Citera
2025-01-06, 18:58
Medlem
Stakeholders avatar
Förr var ju automat både dyrare och sämre men inte längre. Har aldrig fått en manuell heller vid bilhyra, ingen vill väl ta risken att någon förstör växeln. Sen kan vi ju ställa tågövergång mot ofrivilligt stopp i korsningar och annat.

Låt manuell dö, även i sportbilar. Farthållare funkar ju inte heller vid manuell låda.
Citera
2025-01-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Skulle du mot förmodan hamna på ett järnvägsspår eller en annan plats där bilen börjar knasa, jag vet att det är en redig högoddsare. Men med en automatväxlad bil kan du inte via bilens startmotor förflytta den. Men med en manuell växellåda kan du det.
Finns även situationer när det är halt då du enklare kan hantera kraftöverföringen till däcken om du är någorlunda erfaren med manuell låda.

Men det förutsätter väl att man har kräm nog i batteriet för att köra av med startmotorn. Notera att många moderna bilar ju faktiskt startar på enbart batterikraft ändå så man kan nog säga att ja, det kan du i många fall.

Annars må jag säga att jag under alla dessa år jag kört aldrig hamnat i situationen att jag blir stående på spåret. Faktiskt har jag väldigt sällan blivit stående öht någonstans, så baserat på det är ju risken rätt liten att man blir det. Dessutom så håller man ju på att bygga bort plankorsningar så att risken minskar ytterligare.

Man kan klart kosta på sig att kliva ur bilen och lämna spåret tillfots om situationen mot förmodan skulle uppstå och man har en bil som inte låter en att köra på startmotor.
Citera
2025-01-06, 19:13
Moderator
Carlboms avatar
Körkort för manuell kommer dö ut, det är 100% säkert. Det är bara en tidsfråga, och det kommer gå relativt fort. Jag tycker man ska kunna köra en manuell bil oavsett, för de kommer finnas kvar rätt länge. Och ett automat-kort känns som ett halvt körkort på nåt sätt.

När jag tog körkort fick man bara ta automatkörkort om man hade nån form av handikapp. Således ser jag fortfarande automat-korten kidsen tar idag som lite mongo-körkort.

Fattar inte grejen heller. Det är inte svårare att lära sig köra bil med manuell låda. Det måste vara det absolut lättaste momentet att lära sig när det gäller att köra en bil. Moderna manuella bilar har ju även brake assist som standard så man behöver inte ens hitta dragläget i backe längre (även det lätt om man inte är handikappad).
Citera
2025-01-06, 19:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Att springa igång har jag gjort några gånger, men aldrig flyttat på en bil med startmotorn. I alla situationer jag varit i där det ens hade varit ett alternativ så kändes det enklare och snällare mot bilen att bara putta den.
Jag använde startmotorn för att få in trillskande bilar på min verkstad när jag var ensam, det var en liten tröskel att passera.
Citera
2025-01-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Förr var ju automat både dyrare och sämre men inte längre. Har aldrig fått en manuell heller vid bilhyra, ingen vill väl ta risken att någon förstör växeln. Sen kan vi ju ställa tågövergång mot ofrivilligt stopp i korsningar och annat.

Låt manuell dö, även i sportbilar. Farthållare funkar ju inte heller vid manuell låda.
Klart det gör, varför skulle det inte det.min Audi A4 är Manuel å har farthållare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in