2025-01-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Om jag tar en hemförsäkring på 100.000:- lösöre och sen har mer i lägenheten kommer jag ändå få ersättning upp till 100.000:- Samma gäller bilförsäkring. Om du säger att du kör 1500 mil och sen kör det dubbla får du hälften av ersättningen.

Detta borde även gälla om du försäkrar ditt brev upp till 10000 genom att skicka det rekommenderat.

Man kan tycka det ja men nu dtår det uttryckligen i villkoren att om marknadsvärdet överstiger maxbeloppet får man inte ett skit.
Citera
2025-01-06, 17:44
Medlem
Elikos avatar
Denna tråden är legendarisk! Kan man driva företag om man har såpass dålig koll på avtal som TS?
Citera
2025-01-06, 17:58
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellius
Fick noll kronor, då värdet är långt över de 10 000kr. Även om jag hade köpt till värde extra hade jag inte fått något då värdet är mer än 25 000kr.
Hur trög är du? Skicka telefonerna i två separata paket, så täcks värdet gott och väl av Rek Extra.
Citera
2025-01-06, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Hur trög är du? Skicka telefonerna i två separata paket, så täcks värdet gott och väl av Rek Extra.
Han kanske ansåg att man kan lita på Postmord och att de inte kör med fulingar som ingen ersättning.

Här fyller flashback verkligen sin funktion.
Citera
2025-01-06, 18:02
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Han kanske ansåg att man kan lita på Postmord och att de inte kör med fulingar som ingen ersättning.

Här fyller flashback verkligen sin funktion.
Det är inte någon fuling, det står klart och tydligt vad som gäller i deras villkor. Enbart TS fel.
Citera
2025-01-06, 18:07
Avslutad
Citat:
Det är inte någon fuling, det står klart och tydligt vad som gäller i deras villkor. Enbart TS fel.
Vem fan räknar med såna rövarvillkor! Det trodde man inte om ett stort bolag som Postmord. Men de kanske skiter i dålig PR bara VD:n får sin jävla miljon i månaden. Det här bör faktisk vara dålig vandel som det heter enligt juridik.
Citera
2025-01-06, 18:09
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Vem fan räknar med såna rövarvillkor! Det trodde man inte om ett stort bolag som Postmord. Men de kanske skiter i dålig PR bara VD:n får sin jävla miljon i månaden. Det här bör faktisk vara dålig vandel som det heter enligt juridik.
Hur är det rövarvillkor? Det täcker upp till 10k, vill du ha högre täckning så får du betala mer? Inte svårare än så.

Det står extremt tydligt på Postnords hemsida när du bokar frakt: https://www.postnord.se/privat/skicka/brev-och-paket/rek-inrikes/

Citat:
Rek inrikes finns i två varianter
Rek: Värde upp till 10 000 kronor, får väga upp till två kilo
Rek Extra: Värde upp till 25 000 kronor, får väga upp till 20 kilo
Om du ska skicka kontanter får det max vara 5 000 kronor.

Vid skada eller förlust ersätter vi dig med max 10 000 kronor respektive 25 000 kronor, beroende på vilken variant av rekommenderat brev du skickar. Ersättningen baseras på innehållets marknadsvärde. Observera att du inte får någon ersättning alls om innehållets marknadsvärde överstiger respektive maxbelopp.
Citera
2025-01-06, 18:10
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Det är väl ganska talande att PostNord, som tidigare hette Posten var statligt och därför hade monopol på utdelning, numera är det sämsta företaget i branschen och samtidigt sitter VD:n på miljonlön varje månad.

Det är fan inte klokt vad privatiseringen orsakar i samhället.

Jo.

Men nu har ju privatiseringen även gett oss alternativ.

På 70-80-talet var du hänvisad till postpaket.
Citera
2025-01-06, 18:20
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Jag vill uppmärksamma ett återkommande problem som verkar påverka många som använder PostNords tjänster. Efter att ha läst om liknande fall på nätet har jag upptäckt att flera personer har blivit av med sina paket efter att dessa passerat PostNords terminaler. Tyvärr verkar PostNord inte ta tillräckliga åtgärder för att lösa dessa problem eller förhindra att de upprepas.

Jag driver ett nystartat företag inom telekom. För en tid sedan köpte jag in flera nya mobiltelefoner, bland annat två iPhone 16-modeller (Pro och Pro Max), som skulle säljas vidare till ett annat företag. Jag skickade telefonerna med rekommenderat brev den 28 november, efter att ombudet försäkrat mig om att det var ett säkert sätt att skicka värdefulla varor.

Telefonerna registrerades vid Göteborgs brevterminal den 29 november. Några dagar senare kontaktade mottagaren mig och undrade varför paketet inte hade kommit fram. När jag spårade försändelsen såg jag att den fortfarande låg kvar på Göteborgs brevterminal, utan någon uppdatering på över 14 dagar.

Jag tog kontakt med PostNord och skickade in all nödvändig dokumentation, inklusive inköpskvitton. Svaret jag fick var minst sagt nedslående. PostNord meddelade att de inte kunde göra något eftersom varuvärdet översteg 10 000 kronor, och att jag därmed inte hade rätt till någon ersättning. Telefonerna hade kostat mig 31 500 kronor i inköp, och nu står jag utan både varor och ersättning.

Det här är inte bara en stor ekonomisk förlust för mig som småföretagare, utan det väcker också allvarliga frågor om säkerheten hos PostNord och deras vilja att ta ansvar. Jag är djupt besviken över hur detta ärende har hanterats. Det är tydligt att PostNord måste förbättra säkerheten vid sina terminaler och ta sitt ansvar gentemot sina kunder.

På grund av den här upplevelsen kommer jag aldrig mer att använda PostNords tjänster för att skicka värdefulla varor. Jag hoppas att fler som drabbats av liknande situationer vågar dela sina erfarenheter, så att dessa problem får den uppmärksamhet de förtjänar.

Lesson learned. Varor dyrare än 10 000 skickar du givetvis med bud. Och ja, PostNord är fullt av tjuvar.

Så fort jag beställt ett paket får jag bluff-sms från "Posten" vilket betyder att de har läckor på IT som säljer kunduppgifter.

Grått Nytt Hår! 🥳
Citera
2025-01-06, 18:24
Medlem
Citat:
Hur är det rövarvillkor? Det täcker upp till 10k, vill du ha högre täckning så får du betala mer? Inte svårare än så.

Det står extremt tydligt på Postnords hemsida när du bokar frakt: https://www.postnord.se/privat/skicka/brev-och-paket/rek-inrikes/

Det är faktiskt ett svinigt villkor i en försäkring. Ganska vedertaget att upp till är vad man får som max och var dina prylar värda mer än så blir du snuvad på den summan som överstiger max, inte att du får noll.

Vilket ramaskri det skulle bli om hemförsäkringen hade ett sånt villkor. Ditt hus brinner upp. Oj va synd att ditt lösöre uppgick till 1.1 miljoner när du bara hade lösöre upp till en miljon, nu får du 0 istället.
Citera
2025-01-06, 18:38
Medlem
blamages avatar
Citat:
Det tillhör god sed att posten delar ut försändelser de är anförtrodda att förmedla. Postmord klarar inte ens av att dela ut vanlig post då den icke-skidåkande personalen har svårt för latinska bokstäver. Dålig vandel har personalen de anställer. VD:n borde steglas och kvarteras.
Citera
2025-01-06, 19:06
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Fick noll kronor, då värdet är långt över de 10 000kr. Även om jag hade köpt till värde extra hade jag inte fått något då värdet är mer än 25 000kr.

Det stämmer inte. Du får ersättning upp till det försäkrade värdet, i förekommande fall 10000 kr.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in