2025-01-06, 16:23
Medlem
Kirobas avatar
Ett annat problem är skadade paket. Köpte från Ebay Tyskland en begagnad landsvägsscyckel. Paketet såg ut som om det körts över med en truck, cykeln reparerbar, men posttnord vägrade ta emot reklamation. Hänvisade till att enbart avsändaren kunde reklamera skadat paket.
Citera
2025-01-06, 16:25
Medlem
Att jobba på terminalerna på PostNord är hemskt. Otroligt dålig lön, ingen övertid och fullt av invandrare.
Låg lön och dåliga arbetsvilkor = många tjuvar

Det var väl max 1 kontroll i månaden.
Citera
2025-01-06, 16:27
Bannlyst
Tråden kom lägligt upp

https://i.imgur.com/d5OHfja.jpeg

Väntar på ett försvunnet paket och har gjort en anmälan hos dem. Hörlurar från Sony för 2k i papperskorgen och avsändaren är upprättad och har också tagit kontakt med postnord. De försvann när den anlände Sverige från Danmark.
Citera
2025-01-06, 16:34
Medlem
Det går inte att skicka saker via PostNord och inte ta emot heller.
Vill jag beställa något som ska fraktas med PostNord så avbeställer och gör beställningen hos någon som kan erbjuda annat alternativ.

Likaså skickar jag aldrig med PostNord om inte mottagaren propsar på det. Senast fick jag tillbaka (gudskelov) försändelsen med ”adress okänd” trots att adress och namn är korrekt.

Och jag vet inte HUR många varor som ”försvunnit” under resans gång när jag tidigare anlitade dem. Och när jag själv vunnit en sak på nätet nyss skickades den och jag fick meddelande om att hämta ut den, gick till ombudet samma dag som aviseringen kom via SMS för att hos ombudet få reda på att den inte kommit och sedan via spårningen (som PostNord har via sin app) få reda på att försändelsen återvänt till retur adress för att jag inte hämtat ut i tid?…. Självklart fick den som skickade mitt pris aldrig tillbaka varan och jag fick den inte heller.

Jag jobbade på ett ställde ett tag som tog emot försändelser från PostNord inte hade mottagare av och sålde vidare som ”Second hand”. Varor som PostNord menade var paket som aldrig hämtats ut av köparna. En deal som var skapad mellan PostNord och ett större företag (som jag då var anställd på) . I efterhand undrar man hur det verkligen gick till. Det kom stora burar med varor varje vecka. Oöppnade varor för tusentals kronor och som aldrig hittat fram till de privatpersoner som köpt prylarna. Och sen sålde vi dessa grejer vidare, helt legitimt (enligt PostNord). Skeptisk. Hur kan såna otroliga mängder varor komma på villovägar och ingen vill hämta ut dem? Verkar skumt.
Senast redigerad av SyltaTarzan 2025-01-06 kl. 16:39.
Citera
2025-01-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Jag är ganska säker du missförstått och att PN ersätter upp till 10 000:- eller 25 000:- så om du skickar en rolex värda 250 000 så kan du bara få 10 eller 25 000:- i ersättning inget mer.

Han har faktiskt rätt.

Vid skada eller förlust ersätter vi dig med max 10 000 kronor respektive 25 000 kronor, beroende på vilken variant av rekommenderat brev du skickar. Ersättningen baseras på innehållets marknadsvärde. Observera att du inte får någon ersättning alls om innehållets marknadsvärde överstiger respektive maxbelopp.
Citera
2025-01-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellius
Jag vill uppmärksamma ett återkommande problem som verkar påverka många som använder PostNords tjänster. Efter att ha läst om liknande fall på nätet har jag upptäckt att flera personer har blivit av med sina paket efter att dessa passerat PostNords terminaler. Tyvärr verkar PostNord inte ta tillräckliga åtgärder för att lösa dessa problem eller förhindra att de upprepas.

Jag driver ett nystartat företag inom telekom. För en tid sedan köpte jag in flera nya mobiltelefoner, bland annat två iPhone 16-modeller (Pro och Pro Max), som skulle säljas vidare till ett annat företag. Jag skickade telefonerna med rekommenderat brev den 28 november, efter att ombudet försäkrat mig om att det var ett säkert sätt att skicka värdefulla varor.

Telefonerna registrerades vid Göteborgs brevterminal den 29 november. Några dagar senare kontaktade mottagaren mig och undrade varför paketet inte hade kommit fram. När jag spårade försändelsen såg jag att den fortfarande låg kvar på Göteborgs brevterminal, utan någon uppdatering på över 14 dagar.

Jag tog kontakt med PostNord och skickade in all nödvändig dokumentation, inklusive inköpskvitton. Svaret jag fick var minst sagt nedslående. PostNord meddelade att de inte kunde göra något eftersom varuvärdet översteg 10 000 kronor, och att jag därmed inte hade rätt till någon ersättning. Telefonerna hade kostat mig 31 500 kronor i inköp, och nu står jag utan både varor och ersättning.

Det här är inte bara en stor ekonomisk förlust för mig som småföretagare, utan det väcker också allvarliga frågor om säkerheten hos PostNord och deras vilja att ta ansvar. Jag är djupt besviken över hur detta ärende har hanterats. Det är tydligt att PostNord måste förbättra säkerheten vid sina terminaler och ta sitt ansvar gentemot sina kunder.

På grund av den här upplevelsen kommer jag aldrig mer att använda PostNords tjänster för att skicka värdefulla varor. Jag hoppas att fler som drabbats av liknande situationer vågar dela sina erfarenheter, så att dessa problem får den uppmärksamhet de förtjänar.

Jag skulle aldrig få för mig att handla på det sättet längre.
Vill jag ha en mobil/tvspel/dator så köper jag den i butik.

Det är liksom inte värt strulet om en vara skulle försvinna, oavsett vems felet är.

Jag förstår ö.h.t att nån använder PostNord längre. De stjäl ju varor hela tiden, och resterande paket hanterar de som skräp.
Citera
2025-01-06, 16:56
Medlem
Citat:
Jag är ganska säker du missförstått och att PN ersätter upp till 10 000:- eller 25 000:- så om du skickar en rolex värda 250 000 så kan du bara få 10 eller 25 000:- i ersättning inget mer.

Nej.

Så skriver de:
"Då du har angett att värdet för innehållet är 31 543 kronor kommer ingen ersättning att betalas ut.
För försändelser med innehåll värt mer än 10 000 kronor men max 25 000 kronor finns tjänsten REK Extra.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.

Kind regards / Med vänlig hälsning
Towe

T +46 771 33 33 20

foreign.claims.se@postnord.com"
Citera
2025-01-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Du hade ju kunnat skickat de två telefonerna som två rek extra (2 á 25.000), då hade du haft möjligheten att få full ersättning även om båda försvunnit.

Det stämmer, men kommer aldrig anlita postnord för att skicka värde med det.
Kommer bli DHL eller Schenker.
Citera
2025-01-06, 17:15
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför skickade du inte Rek Extra, där är värdet upp till 25 000. Det framgår ju tydligt av villkoren, att vanligt Rek täcker upp till 10 000.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Han har faktiskt rätt.

Vid skada eller förlust ersätter vi dig med max 10 000 kronor respektive 25 000 kronor, beroende på vilken variant av rekommenderat brev du skickar. Ersättningen baseras på innehållets marknadsvärde. Observera att du inte får någon ersättning alls om innehållets marknadsvärde överstiger respektive maxbelopp.

Se ovan PatricHBg: ditt tips hade inte hjälpt.
Citera
2025-01-06, 17:25
Medlem
Citat:
Nej.

Så skriver de:
"Då du har angett att värdet för innehållet är 31 543 kronor kommer ingen ersättning att betalas ut.
För försändelser med innehåll värt mer än 10 000 kronor men max 25 000 kronor finns tjänsten REK Extra.

Towe

T +46 771 33 33 20

Jävla klåpare till ombud oxå som har noll koll på vad denne rekommenderar. Eller pratade ni aldrig om innehållet och värdet? Isf borde han föreslagit tjänsten värde
Citera
2025-01-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Att jobba på terminalerna på PostNord är hemskt. Otroligt dålig lön, ingen övertid och fullt av invandrare.
Låg lön och dåliga arbetsvilkor = många tjuvar

Det var väl max 1 kontroll i månaden.

precis detta tänkte jag med skriva. låg lön, invandrare och unga människor som skiter i sitt jobb för det är ändå bara något tillfälligt. och kan dom klippa en drogförsändelse eller en i-phone att dryga ut sin lön med så gör dom det.
Citera
2025-01-06, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Han har faktiskt rätt.

Citat:
Nej.

Så skriver de:

Towe

T +46 771 33 33 20

Fy fan vad lågt! Jävla skojarföretag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in