Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Slaktaren var inte i bekantskapskretsen. Det var en polack, hade mördat och slaktat sambo i Malmö ett antal år tidigare, dömdes till psykiatrisk vård som han sen avvek från och reste till Polen. Kom tillbaka och mördade ett äldre par, tror det var Ystad. Tillbaka till psykvård. Något år senare förklarades han frisk. Flyttade till Södertälje där han slaktade och sålde kött till ”bekanta”. Regelbundna resor till Stockholm för att köpa kött, där han då även ska ha frekventerat Malmskillnadsgatan.
En typ som borde ha undersökts grundligare, typ husrannsakan och inspektion av bilen.
Ja, det undersöktes väl knappt alls. Synd att man inte fick ut DNA för då
kanske fallet kunnat lösas. Tycker nog han känns troligast av alla kandidater som det spekuleras runt.
Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Jag vet att Lindeberg tog upp den troliga förklaringen att Härm åkte tunnelbana tillsammans med sin flickvän i närheten av deras hem. Det är rimligt att Lindeberg då påtalar att flickvännen, som var punkare, hade ett provokativt yttre, som möjliggjorde en sammanblandning med da Costa. På de maskade bilderna av flickvännen framkommer att hon hade mörkt, lite spretigt och kortklippt hår, likt da Costa på vissa bilder.
Jag har inte lagt in någon som helst värdering i att Christina Allgén ansåg att flickvännen såg ut som en prostituerad, utan endast upplyst dig om att hon var den som först nämnde detta.
Istället för att (miss)tolka mina inlägg kan du väl vara vänlig och redogöra för vem eller vilka som förespråkar tanken om en ondsint konspiration, som du tidigare har skrivit om?
Givetvis. Om du resonerar på det sättet kanske CdC kände mängder av potentiella styckmördare, som polisen aldrig lyckades lokalisera.
Ett sådant resonemang leder till ett mycket sluttande plan.
Gonerka köpte sex på Malmskillnadsgatan. Han kan i teorin ha köpt sex av CdC. Det finns däremot inga uppgifter om att så var fallet.
Som andra skribenter redan har svarat ville inte Karolinska lämna ut Gonerkas vävnadsprover utan domstolsbeslut:
https://sverigesradio.se/artikel/2635147
Tycker ju inte att jag misstolkar... finns fullt med spekulationer i det här fallet.
Om en kund på Malmskillnadsgatan som var slaktare hade mördat sin sambo och ett äldre par, då leder det väl inte till ett
mycket sluttande plan att misstänka att det kan ha varit han? Varför skulle det vara ett sluttande plan? Det kanske leder bort från några andra favoritmisstänkta i tråden.
Men av alla spår polisen borde ha utrett är det ett av de hetare. Det kanske inte är för sent, långtifrån allt är ju utrett i det här fallet.
Klart du la in en värdering i att barnets mamma ska ha sagt att flickvännen såg ut som en prostituerad. Varför skulle du annars påpekat det? Du menade väl att det var en av hennes frireligiösa moralpaniska grejer. Men att hon var först med att säga en sån grej är ju irrelevant eftersom Lindeberg inte citerade henne.
Teorier om den ondsinta konspirationen finns det massor av exempel på. Ad hominem-argument och påståenden om mytomani och manipulation. Åklagaren var karriärist och opportunist, Jovan Rajs hade storhetsvansinne, och de ingick i en sekt som styrdes av en manipulativ mamma och ett gäng manshatande feminister. Fotohandlarna var uppmärksamhetskåta och en del andra vittnen blir mosade på liknande vis. Finns massor med sånt, tänker inte leta upp källorna utan om du är intresserad kan du hålla ögonen öppna själv, här i tråden och på annat håll.
Klart man får tycka så, och mena att det var så. Själv tycker jag det är intressantare att gå till dokumenten.