Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Det finns 2 realistiska scenarion om GM. Helt klart finns ingen konspiration eller grupp, allt tyder på en ensam GM.
1. Han hade vapnet på sig redan innan han såg Palme.
2. Han såg Palme bodde inte längre bort än att han kunde ta sig max 50 minuter bort för att vara tillbaka vid Grand i tid.
Båda alternativen visar att GM är en person som bor i storstockholmsområdet.
GM sköt alltså Palme och sprang åtminstone till Regeringsgatan, där han antingen fortsatte ända ner till Birger Jarlsgatan eller tog av på någon sidogata och tog sig hem, antingen till fots eller åkte.
Helt säkert har folk sett GM efteråt men inte förstått vad som hänt och vad han gjort.
Om vi utgår från första scenariot, det mest troliga i min bok, har vi inte att göra med en person som gick beväpnad utifall han skulle stöta på Palme. Om vi sedan utgår från IMs vittnesuppgifter om en väntande GM blir det ännu klarare att GM egentligen var ute efter någon annan. Ännu klarare blir det när vi också utgår från NF vittnesuppgifter om att Tensonmannen han såg var AB. Många försöker strula till IMs och NFs vittnesuppgifter helt onödan.
GM kan knappast gått omkring beväpnad, ställt sig och väntat vid hörnet av Dekorima och vips dyker Palme upp som det tilltänkta offret. Mötesscenariot som en del inklusive mig själv stött och blött leder ingenstans, åter igen, det är bara att strula till det i onödan.
Det andra scenariot du ställer upp ger jag inte värst mycket för. Logistiken fallerar. Först upptäcka Palme vid bion, sedan gå hem, sedan förfölja och sedan placera sig vid hörnet av Dekorima och vänta in Palme, njä. Men alright, det är mer tänkvärt än mötesscenariot som helt hör hemma i papperskorgen.
Så, vem ställde sig vid hörnet av Dekorima och väntade på ett offer?
GM går att fina i den undre världen, närmare bestämt i narkotikakretsar. Mordplatsen var ett känt tillhål för narkotikahandel. Motivet handlar om pengar.
Det är främst buset som går beväpnade med handeldvapen. För all del, en så kallat ensam galning bangar nog inte att gå beväpnad med ett handeldvapen, men då ska denne ha tillgång till ett också. I det här fallet ska den ensamma galningen inte bara haft på sig en puffra utan också stått och väntat i ett hörn och fått statsministern serverad på silverfat.
Om inte Palme var det egentligen tilltänkta offret vem var då det egentligen tilltänkta offret? Likt GM så klart någon ur den undre världen, någon med ett pris på sitt huvud, antingen för GMs egen räkning eller någon anstiftare. Om det var för GMs var GM långt ned i hierarkin, troligtvis skuldsatt.
Ta fel på ett annat tilltänkt offer och Palme kan låta otroligt. Palme vore dock inte den första att ha blivit knäppt av misstag.
GM sköt Palme bakifrån. Tyder på att han möjligtvis inte visste att det var Palme som han sköt utan trodde att det var någon annan. GM betedde sig också något märkligt direkt efteråt. När han tittar ned några sekunder vill många mena att han kallt ville försäkra sig om Palme var oskadliggjord. Nja, för mig tyder det mer på en osäkerhet hos GM om vem han just skjutit. Såg han i den stunden att det Palme han skjutit, jävlar alltså!
I den undre världen anlitar man oftast någon annan att göra skitjobbet. Det får inte finnas någon uppenbar koppling mellan den som utför mordet och offret. Är inte bombsäker så klart om så var fallet här, men om det var så är det förklaring till varför GM tog fel. GM hade möjligen bara en ganska vag bild av hur det tilltänkta offret såg ut.
Hur som, tror starkt på att Sigge var det tilltänkta offret. Han hade fler än bara CP emot sig. Så, jag spikar inte CP som den som sköt. CP var nog dock troligen vid mordplatsen när mordet skedde. CP som GM, anstiftare eller där av en slump, det är frågan. Hotbilden kring Sigge ämnar jag söka kring, även om det är fett hopplöst vid det här laget. Hotbilden kring Palme lämnar jag från och med nu helt därhän. För ger mig fan på att han inte var det tilltänkta offret.
Ensam GM är i min bok inte nödvändigtvis rätt då jag menar att det hela rör sig om att det var en skjutning i den undre världen som skulle ske och där Palme råkade bli offret.