2025-01-05, 13:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag hade en kollega under pandemin som renoverade sitt hus istället för att jobba, han avslöjades ganska snabbt då han ofta inte svarade på Teams fast han var grön i status, han gjorde som många andra och körde med ett program så musen rörde sig emellanåt.

Självklart inte ok, men å andra sidan så bör det inte spela nån roll när och var jobbet utförs (förutsatt att det inte är typ jour av nåt slag), om en person inte levererar och håller sina deadlines märks ju det rätt snabbt (eller rättare sagt, förväntas märkas om arbetsledningen är det minsta vettig).

Om jag själv skulle skita i mina arbetsuppgifter och inte leverera på de projekt jag tagit på mig skulle folk snabbt undra vad jag håller på med.

En arbetsledning som ser det som en förutsättning att man måste ha uppsikt över den anställde signalerar inte bara ett svagt förtroende för sin personal utan även en dålig förmåga att bedöma resultat.
Citera
2025-01-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag hade en kollega under pandemin som renoverade sitt hus istället för att jobba, han avslöjades ganska snabbt då han ofta inte svarade på Teams fast han var grön i status, han gjorde som många andra och körde med ett program så musen rörde sig emellanåt.

Så hans jobb var helt meningslöst då ingen märkte att det inte utfördes utan bara att han inte svarade på Teams?
Citera
2025-01-05, 16:37
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så hans jobb var helt meningslöst då ingen märkte att det inte utfördes utan bara att han inte svarade på Teams?

Han fick varning av chefen då samarbetet inte funkade då han fuskade och försenade projekten.
Citera
2025-01-05, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Men… hade du inte haft detta hypotetiska dilemma?
Varför påstår du att ingen är lika effektiv hemma som på kontoret?
Citera
2025-01-06, 10:50
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo men ingen tvingas att bli byggjobbare vad jag vet. Spara pengar och ombilda dig om du vill.
Där jag bor så tjänar byggjobbare bra med pengar, bättre än många 'kontorsnissar' som någon kallade dom.
Citera
2025-01-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Alla jobb som kör med Teams är onödiga jobb som en AI klarar av utan problem. Scam:en är att fler personer inblandade betyder, ofta via snirkliga vägar, att man kan tömma staten på pengar.
Citera
2025-01-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Där jag bor så tjänar byggjobbare bra med pengar, bättre än många 'kontorsnissar' som någon kallade dom.
Men dåså. Så länge alla är nöjda med sina yrkesval är det väl bra då?
Citera
2025-01-06, 11:06
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför påstår du att ingen är lika effektiv hemma som på kontoret?

Då hade alla enbart kalsongjobbat hemma sedan sextiotalet.
Citera
2025-01-06, 11:07
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Då kanske du ska tänka på vilka det är som ser till att du kan titta på tv på kvällen, att din gps fungerar, att du kan betala dina räkningar smidigt, att din moderna bil ens fungerar, att de maskiner som håller dig vid liv på sjukhuset fungerar, att du får din lön smidigt och enkelt, att du kan sitta och grina på flashback, att du kan resa till Thailand billigt och enkelt, att du beställa varor från hela världen med en enkel knapptryckning och få den levererad till dörren etc etc.

Jag kan laga min bil själv eller be en kompis göra det, samma med att laga vattenläckor eller sota skorstenen, vilket av ovanstående kan du göra själv?
Kalla Kårar,
Du vet väl att de förträffliga program-utvecklarna, vi skulle inte kunna leva utan dom (min brorsa är en). Hela världen skulle stanna. Tror de själva. De har en otroligt hög uppfattning om sig själva och sin yrkesgrupp och om inte 'vanligt lägre folk' visar dem 110% respekt så blir dom sura.

Också roande är att sedan mitt sista inlägg 3 dagar sedan så har jag sett inlägg från åtminstone 2 av dessa fantastiska super-programmerare där dom skriver att "jag är 3 gånger mer effektiv hemma än på kontoret". Hallå...? Om du inte kan jobba effektivt i en kontorsmiljö som är designad och byggd speciellt för jobb så är det fel på dig! Den vanliga ursäkten är ju såklart att 'det är störande' med andra människor. Igen, om du inte kan jobba tillsammans med andra människor så är det fel på dig! You are a bad machine!
Och just det, projektledare behöver dig ibland för det är dom som måste rapportera om hur projektet fortgår! Jag vet, jag var en själv i många år och de jobbigaste människorna var alltid just utvecklarna för de ville inte behöva ta ansvar, de trodde att de var för fina för det.

Men inte mer! Nu har jag övergett den branschen och det var det bästa jag gjort. Jag har så otroligt lite respekt för den yrkesgruppen.
Citera
2025-01-06, 11:18
Medlem
Citat:
Nu fanns ju inte internet på sextiotalet. Tror det är en förutsättning för det mesta distansarbetet.
När sedan internet kom var vi så inkörda på att arbete skulle utföras på en arbetsplats att det krävdes (med några undantag) en pandemi för att rubba arbetsplatskulturen.

Nu vet vi att mycket arbete kan utföras från andra platser än arbetsplatsen. Sverige stannade inte under pandemin, företag gick inte omkull för att folk slutade jobba. Varför är det så viktigt för vissa att alla ska trängas i rusningstrafik för att sitta på aktivitetsbaserade stökiga kontor på dagarna, för att sedan trängas i rusningstrafik på väg hem igen? Jag förstår det inte.
Citera
2025-01-06, 11:24
Avslutad
Citat:
Varför skulle alla jobba hemifrån enbart pga det faktum att det existerar folk som jobbar effektivare hemma? Mycket märklig slutledning.

Sen fanns det ju inte riktigt samma möjligheter att jobba hemifrån på sextiotalet heller. Som du säkert förstår har internet ändrat förutsättningarna för det ganska mycket.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-06 kl. 11:28.
Citera
2025-01-06, 11:36
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Oj då nu kom bitterfittan ut igen.
Nej bara sanningen. Jag har bara förklarat för dig att jag kan jobba hemifrån också, gjorde det idag faktiskt.
Det som faktiskt roar mig (ja faktiskt är det så) att när alla elitiska program-utvecklare inte får som de vill genom antingen respekt eller får jobba hemma så blir de sura. Tycker det är så otroligt barnsligt, ni ska faktiskt föreställa vuxna professionella människor. Ni verkar inte förstå själva hur ni gör bort er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in