Citat:
Suck!
Den första skolan hävdar att medvetandet är grundläggande i naturen och kopplat till informationsprocessering. Enligt denna syn kan alla informationsprocesserande system, inklusive AI, anses ha en form av protomedvetande. Dock menar en del förespråkare som Roger Penrose att det krävs kvantmekanisk koherens – liknande den i en kvantdator – för att subjektivt medvetande ska uppstå. I så fall kan dagens AI-system aldrig bli medvetna.
Den ibland lika vansinnige som geniale Roger Penrose förstår inte medvetandet och han förstår inte heller kvantmekanik, vilket leder honom till den fabulösa slutsatsen att det måste vara samma sak. I en intervju jag såg erkände Penrose att han skruvade till det lite för att han skulle kunna få ihop boken han höll på och skrev. Naturligtvis blev det hans mest populära bok därför att han säger något folk vill höra.
Penrose anser vidare att hjärnan inte heller skulle kunna förstå saker utan denna magiska sås eftersom förståelse bryter mot Gödels ofullständighetsteorem. Han antar då att en hjärna utan magisk sås måste komma till slutsatser genom att propagera satslogik (vilket vi vet inte fungerar) och missar helt att en hjärna som bygger på mönsterigenkänning rundar Gödel genom att vara inexakt och kunna ha fel.
Men jag talar förmodligen inför döva öron därför att Penrose säger det folk vill höra.
Citat:
Den inre dialogen kan jämföras med en chatbot som talar med sig själv och tror på allt den själv säger:
Det är svårt att komma på ett experiment för att testa vilken skola som är rätt då medvetande är subjektivt och inte mätbart. Vi kan bara vara säkra på vårt eget medvetande. Som Descartes sa Cogito, ergo sum - Jag tänker, alltså finns jag. Kanske kommer därför frågeställningen om AI kan vara medveten eller ej för alltid tillhöra metafysiken.
- Hur känns det att se rött?
- Väldigt speciellt, inte alls som att se grönt. Därför kan jag se skillnad på sådant som är rött och grönt.
- Vad är det som är speciellt med att se rött? Kan du ge några exempel?
- Det är verkligen speciellt då röd är en väldigt rik färg som ser helt annorlunda ut än andra färger.
- Kan du ge något exempel på vad som är annorlunda?
- Jag kan ge massor av exempel, men varför frågar du om något som är självklart?
- Kan du ge ett exempel så att jag vet att du talar sanning?
- Det finns massor av exempel, men jag kommer inte ihåg just nu. Kan vi inte prata om något annat?