Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ukraina är mästare i underrättelse och går självklart inte på offensiv om det inte är et bra läge.

De hittade garanterat en weak spot i de ryska linjerna och slog till där. Det är väl därför det är så panik bland Putin och militära bloggare de hade inte alls förväntat sig en offensiv nu.
Citera
2025-01-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDanderyd
Hopplöst att läsa eller skriva i denna tråden, tror det är mitt första inlägg här.

Extremt tjatigt ifrån båda sidorna som stödjer Ryssland och Ukraina. Man kallar bara den andra för diverse öknamn och sprider sitt egna narrativ. Ni har verkligen förpestat tråden.

En fråga dock. Hur kommer det sig att Ukraina skickat 20.000-30.0000 utav sina bästa soldater till Kursk istället för att försvara sitt egna hemland nu när Ryssland verkar ha fått "feeling" där?

Hade man inte haft en större nytta utav sina soldater där?

Bra fråga det kan bara Ukraina svara på resten är spekulationer så ingen mening att ens försöka ställa frågan men de binder upp 65 000 ryssar med sina 20 000 man verkar det som.
Citera
2025-01-05, 16:13
Medlem
Citat:
Hopplöst att läsa eller skriva i denna tråden, tror det är mitt första inlägg här.

Extremt tjatigt ifrån båda sidorna som stödjer Ryssland och Ukraina. Man kallar bara den andra för diverse öknamn och sprider sitt egna narrativ. Ni har verkligen förpestat tråden.

En fråga dock. Hur kommer det sig att Ukraina skickat 20.000-30.0000 utav sina bästa soldater till Kursk istället för att försvara sitt egna hemland nu när Ryssland verkar ha fått "feeling" där?

A) förhandlingsläge. Om ukraina tar en bra bit och kan behålla så förlorar kremlin kredit och kan skapa oreda samt kanske kan förstöra den viktiga logistiken ryssland har.
B) Ukraina har fått mersmak att ta tillbaka territorium i form av snabba manövrer och det är något så dom kommer agera.
Citera
2025-01-05, 16:13
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Idag har AFU begått offensiva handlingar i Kursk. Det är ovanligt.

Det är så klart skillnad mot normalbilden och vi får nu höra antingen att Ukraina krossar allt i sin väg av de som vill bedriva påverkansoperation baserat på deras egna förhoppningar. Vi får även höra att Ryssland dubbel eller till och med trippelkrossat alla Ukrainska konvojer och att Ukraina nu är färdiga från de som hoppas på Rysk seger.

Tro på det ni blir glada på.

För er som bryr er om en balanserad sitrep:

Det är känt att ryska 810 marinbrigaden samt en enhet till skulle rotera ut. Det var väntat att Ukraina skulle passa på att testa ryska linjer vid detta tillfälle. D.v.s väntat även av Ryssland.

Ukraina har provat framryckning på ett par platser med vad jag skulle säga är upp till kompani-storlek vid varje plats.

Det första som är viktigt att veta är att ingen analytiker anser att det här är "Ukrainas stora offensiv" ännu.

Dessa kompanier kan ha tagit 1,5 km eller så men sedan så verkar det som att det tagit stopp vilket man får anse som förväntat ändå. Man kan debattera om det är värt eller inte att gå på offensiven och ta förluster. Ryssland gör ju liknande anfall flera gånger i veckan och de tar också 1km eller två om vi ska vara ärliga.

Det som nu sker på informationsarenan är att Ryssland så klart säger att Ukraina anfallit med 6 brigader. Detta säger man för att man då kan säga att man i morgon eller ikväll ska kunna säga att man slagit ut 6st anfallande Ukrainska brigader.

Uppskattning från mig:
Det här var ett test där man ville se om det fanns en lucka under Ryska rotationen och AFU bedömde det så pass viktigt att man var villig att ta förluster för att ta reda på det.

Om luckorna inte fanns har man tagit förluster som det helt klart går att diskutera om det var rimligt eller ej. Om det uppstår luckor kanske AFU investerar mer i att ta sig framåt. Tyvärr är tid är extremt viktigt här så ju fler timmar som går ju mindre chans för detta.

Jag är inte riktigt ännu beredd att "call it", men det lutar mer åt att Ryssland kommer kunna stå emot denna "offensiv", men det betyder inte att 6 brigader är utslagna. Det är ljug.

Siffran 6 brigader kommer från vad man bland både Ryska osintare och Ukrainska spekulerar i att Ukraina har att ta till för en vinteroffensiv.

Idag har Ukraina om man inte tar sig igenom vaskat en en liten del av dessa på ett test. Liten men ändå inte försumbar.

Det är vad jag tror hände. Men visst. Får jag hoppas så hoppas jag att Ukraina är halvvägs till Tula nu, men jag lägger förhoppningar åt sidan då jag spekulerar i hur det går i kriget.
Citera
2025-01-05, 16:18
Medlem
Mindbusinesss avatar
Intressant jämförelse…
” – Ryssland har en ekonomi lika stor som Texas. De är väldigt svaga och har ingen chans att gå ut i krig mot världens mäktigaste allians. Det ryska handlingsutrymmet är störst under krigströskeln, för att undvika Natos militära styrka. Då riktar de in sig på västs största sårbarheter, det civila samhället, säger Tormod Heier.”
https://www.dn.se/varlden/professor-sverige-kanske-forbereder-sig-pa-fel-krig/
Citera
2025-01-05, 16:22
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Idag har AFU begått offensiva handlingar i Kursk. Det är ovanligt.

Det är så klart skillnad mot normalbilden och vi får nu höra antingen att Ukraina krossar allt i sin väg av de som vill bedriva påverkansoperation baserat på deras egna förhoppningar. Vi får även höra att Ryssland dubbel eller till och med trippelkrossat alla Ukrainska konvojer och att Ukraina nu är färdiga från de som hoppas på Rysk seger.

Tro på det ni blir glada på.

För er som bryr er om en balanserad sitrep:

Det är känt att ryska 810 marinbrigaden samt en enhet till skulle rotera ut. Det var väntat att Ukraina skulle passa på att testa ryska linjer vid detta tillfälle. D.v.s väntat även av Ryssland.

Ukraina har provat framryckning på ett par platser med vad jag skulle säga är upp till kompani-storlek vid varje plats.

Det första som är viktigt att veta är att ingen analytiker anser att det här är "Ukrainas stora offensiv" ännu.

Dessa kompanier kan ha tagit 1,5 km eller så men sedan så verkar det som att det tagit stopp vilket man får anse som förväntat ändå. Man kan debattera om det är värt eller inte att gå på offensiven och ta förluster. Ryssland gör ju liknande anfall flera gånger i veckan och de tar också 1km eller två om vi ska vara ärliga.

Det som nu sker på informationsarenan är att Ryssland så klart säger att Ukraina anfallit med 6 brigader. Detta säger man för att man då kan säga att man i morgon eller ikväll ska kunna säga att man slagit ut 6st anfallande Ukrainska brigader.

Uppskattning från mig:
Det här var ett test där man ville se om det fanns en lucka under Ryska rotationen och AFU bedömde det så pass viktigt att man var villig att ta förluster för att ta reda på det.

Om luckorna inte fanns har man tagit förluster som det helt klart går att diskutera om det var rimligt eller ej. Om det uppstår luckor kanske AFU investerar mer i att ta sig framåt. Tyvärr är tid är extremt viktigt här så ju fler timmar som går ju mindre chans för detta.

Jag är inte riktigt ännu beredd att "call it", men det lutar mer åt att Ryssland kommer kunna stå emot denna "offensiv", men det betyder inte att 6 brigader är utslagna. Det är ljug.

Siffran 6 brigader kommer från vad man bland både Ryska osintare och Ukrainska spekulerar i att Ukraina har att ta till för en vinteroffensiv.

Idag har Ukraina om man inte tar sig igenom vaskat en en liten del av dessa på ett test. Liten men ändå inte försumbar.

Det är vad jag tror hände. Men visst. Får jag hoppas så hoppas jag att Ukraina är halvvägs till Tula nu, men jag lägger förhoppningar åt sidan då jag spekulerar i hur det går i kriget.

Det är naturligtvis svårt att just nu ha en uppfattning om läget. Det är väl knappt de stridande parterna har full koll.
Vad som talar lite till Ukrainas fördel är att rapporter om lyckad förbekämpning har kommit.
Dels när man attackerade en järnvägsstation när soldater befann sig där, dels igår när Zelensky uttalade sig om att två brigader skulle slagits ut och kallade det för en stor framgång.

Men vi får se när röken lagt sig.
Citera
2025-01-05, 16:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Finns naturligtvis stora fördelar till att ta kriget till Ryssland. Dels saboteras ju inte den egna infrastrukturen, dels dör inte eventuella egna invånare, dels så blir kriget mer på riktigt för ryssarna om deras eget land drabbas.

Sen har du som nån skrev förhandlingsläge och strategiska fördelar (utan att jag vet den exakta just där). Sen är det ju det där med att man binder upp ryska styrkor. Jag kan bara anta att det är nåt ukraina gynnas av.

Egentligen spelar ju marken man krigar på inre så stor roll så längen ingen eller få bor där.

För områdena ryssland ”tagit” ska ju behållas också. Det kan ju inte flytta dit människor så länge områdena bombas. Så då kan man såklart kriga där kriget gör mest nytta och minst skada. Och för ukraina är det såklart i Ryssland.
Citera
2025-01-05, 16:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Syftade på den här där man ser händelserna innan, bl.a två drönarträffar.

Aha, då kanske den redan var sönder när den körde ned i gropen.
Citera
2025-01-05, 16:29
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Frågan ställs även inom Ukrainska led men svaret är:
Det är ändå ett krig där vi är i en utnötningsfas. Oavsett var man tar fighten så kommer de ryska tillgängliga brigaderna möta de tillgängliga Ukrainska. Logiken ligger i att om man inte skickat in brigader i Kursk så hade Ryssland och Ukraina mötts med de resurserna som allokerats dit någonstans på Ukrainsk mark.

Tänker man så här så är det same-same då det kommer till utnötningsdelen.

Ett annat motiv är att man från Ukrainsk sida kan behöva ha en viss area av Rysk mark att ha utifall att USA lägger om politiken helt med Trump och det blir påtvingade förhandlingar. Där behöver Ukraina ha någonting att förhandla om för att exempelvis få tillbaka delar av Zappo.
Citera
2025-01-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Japp total jävla efterblivna är rysspacket får panik direkt när Ukraina går på offensiven ha ha.

Fan om Ukraina hade satt in 100 000 man i Kursk då skulle de tagit hela oblasten direkt.

Vi får väl se när kartuppdateringarna kommer. Du är väl ute och cyklar som vanligt. De får väl sätta in 18-25-åringarna då och döda hela sin framtid på begäran av gamla hjärntvättade gubbjävlar i väst som vill ha världskrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Denna lilla offensiv kommer självklart lagom innan ny president i USA tillträder.

Ja, det är bland annat för att få ett bättre förhandlingsläge. Sista minuten för båda sidor innan de (kanske) går in i förhandlingar.
Citera
2025-01-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Japp total jävla efterblivna är rysspacket får panik direkt när Ukraina går på offensiven ha ha.

Fan om Ukraina hade satt in 100 000 man i Kursk då skulle de tagit hela oblasten direkt.

Jo, man borde gått all in och tagit staden Kursk och sedan svängt söder ut och tagit staden Belgorad. Därefter befäst dessa så att ryssarna hade noll chans att ta tillbaka dem utan att förstöra dem som Mariupol.
Citera
2025-01-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Intressant.

Det har dött upp emot 40k ukrainare i Kursk, men de har bara 20k man där alltså. Man lär sig något nytt varje dag.

Angående motattacken idag, så verkar det inte ha gått så bra för Ukraina.
Redan nu så kommer det in rapporter från olika nyhetsbyråer om att det var misslyckat.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=bf3ac871b9a5a3aff0963db88f3ac 95c

Det sägs att det inte är verifierat ännu, men det hade nog låtit annorlunda om det nu vart en lyckad attack.

Vi får se inom ett par dagar. "Fog of war" och allt vad det innebär.

Som alla förstår har det inte dött i närheten av några 40k ukrainare i Kursk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in