2025-01-05, 15:37
Medlem
QuisEtDeuss avatar
Tänkte slå upp en tråd här där vi kan ta upp erfarenheter med olika märkens reservdelar till våra bilar.

Det här är något som det finns alldeles för lite information utav överlag.

Så.

Vad var bra? Vad var dåligt?
Vilka märken har gett er mer problem än andra? Kvalitet överlag?
Långsiktiga observationer?

Jag börjar.

Jag är BMW "nörd", E39 specifikt, men även E38.
Har haft och kört andra bilmärken, nya som gamla. Men det är just specifikt äldre BMW som är det enda riktiga för mig så mina erfarenheter kommer vara för dessa bilar.
Men reservdels märkena är detsamma för alla.

Det här är samlad erfarenhet från mig på runt 4-5 års skruvande. Med skiftande längd som delarna har varit på bilen så jag kan inte ge dom långsiktiga resultaten ännu vilket är 7+ år i mitt tycke.

Märken jag själv tycker håller överlag bra kvalitet hitills, trots att det står "Made in China" på mycket nu är följande:

*Lemföder: Bussningar & Hjulupphängning.
Pålitligt märke överlag som SKA hålla högre kvalitet. Har inte långsiktig rapport ännu.

*Meyle: Många som gnäller på detta märke.
Haft en failure, och det vart sömmen på en exp.kärl som sprack på min dåvarande e38 efter 2 dagar.
Har använt deras delar såsom fläkt koppling, bussningar, stötdämpare, hjullager, exp kärl, slangar + smått och gott.
Överlag gillar jag Meyle men jag väljer oftast bort deras delar ifall det finns andra jag anser vara bättre. Men finns det inte det då blir det Meyle, dom kompletterar mycket.

*Nissens: Kylare och andra kylkomponenter. Gillar detta märke och väljer gärna Nissens framför Mahle osv också, får en bra känsla för deras grejer överlag.

*Gates: Slangar m.m. Tycker om detta märke också, känns som bra kvalitet i gummit m.m.

*Mahle: Kylare, filter osv. Bra märke, inte haft problem med deras saker förutom att en modell utav deras kylare var för klent byggd för -20c tydligen. Den reklamerades och ersattes med bättre modell.

*Mann: Filter. Bra filter, inga klagomål.

*TRW: Hjulupphängning, stötdämpare ska provas inomkort. Inte mycket erfarenhet med detta märke ännu. SKA vara bra.

*Febi bilisten/SWAG: Säljer samma delar. Köpt en del grejer genom dom, slangar, Disa ventil, exp kärl, ventilkåpa, gummi upphängning m.m.
Enda som felat var ventilkåpan, den vred sig efter runt 3 års bruk. Klen i plasten.
Ersätts med aluminium kåpa från annat märke.

*Dr. motor automotive: Polsk mellanklass märke som jag gillar.
Packningar, ventilkåpa m.m. Inga klagomål än så länge, känns prisvärda och som bra märke.

*SKF: Prisvärda delar, ska vara hög kvalitet.
Böt hela hjulupphängningen till SKF, har suttit på bilen i ca 3år nu, inga klagomål eller problem än så länge.

*FAG: Hjulupphängning, lager.
Ska vara bland dom bättre, typ samma prisklass som SKF, tycker om detta märke och använt deras delar på 2 bilar hitills utan några problem.
Känns överlag som bra kvalitet.

*Tedgum: Ännu ett polskt märke som jag köper bussningar och sådant från om andra märken saknas. Känns som bra kvalitet, bra priser, budget märk.

*INA: Spännare, löphjul, kedjespännare.
Ska vara bland det bästa för dessa delar, inga klagomål än så länge, dock bara hunnit användas i runt 3 år.

*VDO: LMM ev. andra sensorer/pumpar osv. Inga klagomål förutom att en pump till strålkastare rengöring var defekt från paket. Överlag ska vara bland det mest pålitliga märket. Ska hålla högre kvalitet.

Ett tillägg för sensorer, har forskat länge om motorns sensorer och säger även själv som många andra. Köp BMW org. Sensorer till motorn.
Ja dom kostar mycket mer, men det är det enda säkra kortet för dom här bilarna. Dom är tvär känsliga för sensorer så snåla inte på det när det kommer till kamaxelgivare m.m.

*Bosch: Avgas sensorer, LMM, bromsdelar, pumpar, filter, generator m.m ett märke som inte har gett mig några problem än så länge. Tycker om kvaliten på Bosch överlag.

*ATE: Bromsdelar, Bromsok, slangar m.m. Överlag bra märke och kvalitet. Hade dock problem med deras handbromsvajrar till e38 en gång.

*Hella: Strålkastare, baklyktor.
Bra märke överlag.

*TYC: Strålkastare, delar till strålkastare, baklyktor.
Tror att detta är ett bra alternativ till Hella. Har inte så mycket från dom ännu men det verkar vara bra grejer trots att det är ett budget märke. Väljer TYC framför DEPO och andra budget märken för sånt.
Ska även beställa baklyktor från TYC tills fruns e39 sen för att prövas långsiktigt.

Reinz & Elring: Packningar osv, bra märken.

*Magnetti Marelli: Strålkastare (e38) var bra.
Inga andra delar har provats genom dom.

*Brembo: Bromsdelar, hitills det enda som varit dåligt har varit en sats med billiga bromsbackar från dom. Annars är som och ska vara bra.

*Lesjöfors: Fjädrar, inte haft problem med dom.

*Sachs: Inte mycket erfarenhet med deras delar ännu men kommer beställas kopplingssats m.m från dom. Ska vara bland dom bättre. Känns som ett pålitligt märke.
Kommer införskaffas även andra delar från dom inom kort så det kommer uppdateras längre fram.

Finns säkert något jag missat men det får tas sen isf. Det här var en bra start tycker jag.
Fyll gärna på med era egna erfarenheter som sagt så kan folk få lite kött på benen i reservdels djungeln.
Citera
2025-01-05, 16:17
Medlem
Generalanderssons avatar
Hehe..

Men sanningen är den att man kan hitta både bra och dåliga reservdelar från alla möjliga fabrikat.
Citera
2025-01-05, 16:22
Medlem
QuisEtDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlythbeest
Haha ja det va ju en bra sida! Haha mekat BMW i 4-5år och tror du är mästare! Nä lägg ner och dra nåt gammalt över dig!

Är du lite dum huvudet på riktigt eller försöker du bara vara tuff på ett forum?
Citera
2025-01-05, 16:23
Medlem
QuisEtDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hehe..

Men sanningen är den att man kan hitta både bra och dåliga reservdelar från alla möjliga fabrikat.

Ja, det är det som är syftet med tråden, att hjälpa andra att få lite vägledning i vad som kan vara bra eller dåligt.
Citera
2025-01-05, 16:25
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuisEtDeus
Är du lite dum huvudet på riktigt eller försöker du bara vara tuff på ett forum?
Lugn bara, snart är volvo240 här i tråden och ger expertråd 😉
Citera
2025-01-05, 16:28
Medlem
QuisEtDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Lugn bara, snart är volvo240 här i tråden och ger expertråd 😉

Vet inte vem det är, om det nu var menat att det vore en grej...?
Citera
2025-01-05, 17:30
Medlem
bithaxs avatar
Vad tycker ni om ”Stark” då?

Tidigare när man beställde på AutoDoc, oavsett vilket märke så blev de ibland utbytta mot Stark i stället som är deras eget kina-märke.

Tror alla mina ABS givare är Stark. Har inte haft något problem med dem.

Ang Bosch. Jag köpte nya gasfjädrar (eller vad det heter) till bakluckan. Och dom börjar bli dåliga igen. Dom har hållit i 10 år dock, vilket känns ok.
Senast redigerad av bithax 2025-01-05 kl. 17:38.
Citera
2025-01-05, 18:36
Medlem
QuisEtDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vad tycker ni om ”Stark” då?

Tidigare när man beställde på AutoDoc, oavsett vilket märke så blev de ibland utbytta mot Stark i stället som är deras eget kina-märke.

Tror alla mina ABS givare är Stark. Har inte haft något problem med dem.

Ang Bosch. Jag köpte nya gasfjädrar (eller vad det heter) till bakluckan. Och dom börjar bli dåliga igen. Dom har hållit i 10 år dock, vilket känns ok.

Stark är ett märke jag har undvikit. Har beställt fjädrar från dom för många år sen när jag var super färsk med skiftnyckeln, och då passade dom inte stötdämparna ens utan kilade sig mot dom trots att det var rätt del enligt art#.
Sen att Autodoc gjort som dom du beskrev fick mig att strunta i det helt så min erfarenhet med dom är väldigt begränsade.
Finns säkert många som har fått prova deras grejer ofrivilligt om inte annat, så hoppas någon kan bidra med mer erfarenhet.

10år för gasfjädrar kan väl ses som bra skulle jag säga, böt mina mot Stabilus så får se hur länge dom kommer hålla, dom är inne på 3e året nu.
Senast redigerad av QuisEtDeus 2025-01-05 kl. 18:53.
Citera
2025-01-05, 20:07
Medlem
Håller med i alla märkesuppfattningar du har.

Till Volvo och SAAB finns det ett märke som heter ProParts, Vparts säljer mycket av detta:

Rena jävla skiten, köpte fjäderbenslagringar till min S60, dom gick sönder över 2000mil båda sidor, tänkte äh vill testa en gång till: gick sönder efter 3000mil

Sen gick jag över till FAG: hållt utan problem 5000mil och rullar på fortfarande med dessa.

INA är originalleverantör till bland annat hydrauliska ventillyftare till Volvos 5cyl dieslar

DAYCO är originaleverantör till multirem samt tillhörande spännare till Volvo 5cyl dieslar.
Senast redigerad av Hypermannen 2025-01-05 kl. 20:09. Anledning: Lägga till märkesuppfattningar
Citera
2025-01-05, 21:02
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuisEtDeus
Ja, det är det som är syftet med tråden, att hjälpa andra att få lite vägledning i vad som kan vara bra eller dåligt.
Jag förstår, men jag är själv utbildad mekaniker, och är i dag lastbilssäljare. Och sanningen är att man kan få både bra och dåliga delar, oberoende av fabrikat.
Citera
2025-01-05, 21:10
Medlem
QuisEtDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypermannen
Håller med i alla märkesuppfattningar du har.

Till Volvo och SAAB finns det ett märke som heter ProParts, Vparts säljer mycket av detta:

Rena jävla skiten, köpte fjäderbenslagringar till min S60, dom gick sönder över 2000mil båda sidor, tänkte äh vill testa en gång till: gick sönder efter 3000mil

Sen gick jag över till FAG: hållt utan problem 5000mil och rullar på fortfarande med dessa.

INA är originalleverantör till bland annat hydrauliska ventillyftare till Volvos 5cyl dieslar

DAYCO är originaleverantör till multirem samt tillhörande spännare till Volvo 5cyl dieslar.

Är ProParts det där nya svenska företaget?
Jag googlade efter information om ett sånt nytt företag för runt ett halvår sen, tror det var dom, och det lilla jag hittade om dom var just det att dom sålde riktigt skräp.
Dom säljs som ett "premium" märke har jag sett....

Ja INA ska vara på toppen så att säga med mycket, dom hör ihop med Schaffer som b.l.a FAG är också del utav. 👍
Citera
2025-01-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag förstår, men jag är själv utbildad mekaniker, och är i dag lastbilssäljare. Och sanningen är att man kan få både bra och dåliga delar, oberoende av fabrikat.

Eh, fast vissa fabrikat får du mycket oftare bra delar från, som när en leverantör är OE.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in