Kollade en del i själva rapporten som det grundar sig på och hittade inte just det där med ”attackeras först”. Så jag bad ChatGPT läsa igenom hela rapporten och leta efter det... Som inte heller hittade den delen. Så var kommer det ifrån?
Att Sverige skulle bli involverad som NATO-land är ju däremot rätt givet, men inte riktigt så som det beskrivs.
Det var dock Fria tiders artikel som det jämfördes med nedan. Som jag tror var först med påståendet om att Sverige specifikt skulle ”attackeras först”:
Citat:
”Rubriken och artikeln verkar vara en tolkning av rapportens innehåll, men tonen och språket är betydligt mer dramatisk än den sakliga framställningen i originaltexten.
Här är några viktiga punkter för att avgöra om innehållet är vinklat:
1. Rapportens fokus:
Rapporten nämner inte att Sverige direkt skulle “angripas först” i ett tredje världskrig. Den framhäver istället Sveriges roll i Nato och behovet av att vara beredd på olika hot, inklusive väpnade angrepp, men utan att placera Sverige som första mål.
2. Språket:
Användningen av ord som “likviderad” och “bombas sönder” är inte en del av rapportens språkbruk. Rapporten är mer formell och nyanserad, utan spekulativa eller alarmistiska uttryck.
3. Scenariot:
Medan rapporten tar upp potentiella säkerhetshot från Ryssland och behovet av försvarsförmåga i en större konflikt, inkluderar den inga scenarier om specifika attacker mot Sverige som första mål i ett världskrig.
Slutsatsen är att rubriken och artikeln är vinklade och överdrivna jämfört med den ursprungliga rapportens sakliga innehåll.”
Tillägg:
Såg nu meningen: ”En större konflikt kan inledas med ett angrepp på Sverige”.
Men jag vill nog påstå att det går att tolkas på olika sätt och att dom mer kan mena hur Sverige skulle kunna bli en del av det vid en större konflikt, inte att vi nödvändigtvis blir först. Särskilt om man inte går in på det mer än så i rapporten och inte beskriver ett sådant scenario mer utförligt.