Citat:
Ursprungligen postat av
NobelPrizeWinner
"Med anledning av Sveriges nya medlemskap i Nato kan en sådan konflikt inledas med ett angrepp på Sverige”. står det i rapporten.
Men hallå! Vi gick ju med i Nato för att slippa bli attackerade och nu verkar det vara precis omvänt.
Nej jag tror inte alls på detta scenario eftersom vi inte är intressanta för ryssarna även om regeringen har hybris eller ångest eller vad det nu är de drabbats av.
De behöver nog mest argument för att kunna satsa 5% av vår BNP på försvaret i fortsättningen.
Nja, tror som jag skrev lite tidigare idag att vi fick gå med i Nato mot eftergiften att Sverige/Östersjön/Baltikum blir nya krigsskådeplatsen.
Att ett angrepp kan inledas mot Sverige kan vara för att vi inte ska kunna bistå Baltikum om ett angrepp sker där t ex.
Hade vi inte gått med i Nato hade vi stått ensamma. Vilket på ett sätt kanske hade varit bättre då vi sannolikt gett upp ganska omgående och klarat oss, vad jag tror, i slutändan bättre. Jag tror att ska vi fronta detta krig nu när vi är med i Nato så försvinner all möjlighet att förhandla med Ryssen eller undvika ett större krig.