2025-01-05, 12:27
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det var ändå Putin som inledde invasionen.
Men det var inte han som inledde våldsamheterna. Det gjorde Kiev när de bombade de i öst som inte ville följa EU/Washingtons krav om att ha Ryssland som fiende.
Citera
2025-01-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.se/regeringen-sverige-attackeras-forst-vid-ett-nato-ryssland-krig

[b]

Ryssen kan släppa kärnvapen här och där om den vill, men kan någon förklara var är de markstyrkor som skulle invadera Sverige eller andra NATO länder, den ryska armen nästan lika demoraliserad som den ukrainska, de kan knappt hålla den tusen km långa frontlinjen långt inne i Ukraina i tre års strider de har knappt kunnat erövra betydande mark, hur i helsike skulle de kunna invadera Sverige?

Eller?

Kommer aldrig att hända för då går USA i i Vladivostok och hela ryska delen som gränsar till Alaska.
Citera
2025-01-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Men det var inte han som inledde våldsamheterna. Det gjorde Kiev när de bombade de i öst som inte ville följa EU/Washingtons krav om att ha Ryssland som fiende.
Ja men för det fanns det ingen anledning att starta ett fullskaligt krig. Det där borde ha kunnat lösas med diplomati.

Putin vill krig.
Citera
2025-01-05, 12:32
Medlem
Jag tror att det vi i realtid ser är Rysslands kollaps. Menar att den började redan för flera årtionden sedan och har pågått länge eftersom en makt av den typ som Tsar-Ryssland/Sovjetunionen och dagens Ryssland vilar på grunder som inte är hållbara över tid.

Därför håller inte argument såsom att Ryssland inte skulle göra något de inte tidigare redan gjort. Även i det perspektivet så är det extremt mycket elände som Ryssland HAR gjort och som vi inte vill se upprepas.

Alla argument finns därför att ha en hög försvarsberedskap mot Ryssland, vad de nu än kan tänkas hitta på i framtiden. Vi vet att Ryssland är vansinnets land och de är styrda av en maffiaregim. Ryssland har alltid haft problem med vilka som styr i landet. Ärligt inte ensamma om det problemet, mer att de har betydligt allvarligare problem.

Korruptionen genomsyrar allt i Ryssland.

Just nu har Ukraina försvagat Ryssland ganska kraftigt, men fortfarande för ett land som Sverige ett allvarligt hot. Sverige saknar tyvärr militär förmåga efter alla nedskärningar i budgeten till förmån för annat skit man hellre spenderat pengarna på.

Jag tycker till 100% att Europa ska göra upp med Ryssland detta årtionde, den här generationen och få det överstökat. Så att chansen för kommande generationer att få leva i fred ökar kraftigt.

Ukraina visar vägen!
Make Russia small!
Citera
2025-01-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Jag tycker till 100% att Europa ska göra upp med Ryssland detta årtionde, den här generationen och få det överstökat. Så att chansen för kommande generationer att få leva i fred ökar kraftigt.

Ukraina visar vägen!
Make Russia small!

Europa: ska varje land det anbelangar skriva fredsavtal med Ryssland?

På vilket sätt visar Ukraina vägen när Ryssland istället har blivit större till ytan tack vare kriget?
Vill du ha det på samma sätt i Sverige?
Citera
2025-01-05, 12:38
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja men för det fanns det ingen anledning att starta ett fullskaligt krig. Det där borde ha kunnat lösas med diplomati.

Putin vill krig.
Hade inte behövt bli en långdragen konflikt om inte makthavarna i väst hade fått ett sådant begär efter att knäppa Putin på näsan. Något de i och för sig hade långt innan Ryssland gick in i Ukraina. Deras planer på att försvaga Ryssland på olika sätt har man kunnat höra om i många år innan dess. Det är de som manar fram fiendskapen. De utnyttjar Ukraina.
Senast redigerad av PK-befriad 2025-01-05 kl. 12:47.
Citera
2025-01-05, 12:42
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
"Med anledning av Sveriges nya medlemskap i Nato kan en sådan konflikt inledas med ett angrepp på Sverige”. står det i rapporten.
Men hallå! Vi gick ju med i Nato för att slippa bli attackerade och nu verkar det vara precis omvänt.

Nej jag tror inte alls på detta scenario eftersom vi inte är intressanta för ryssarna även om regeringen har hybris eller ångest eller vad det nu är de drabbats av.
De behöver nog mest argument för att kunna satsa 5% av vår BNP på försvaret i fortsättningen.

Nja, tror som jag skrev lite tidigare idag att vi fick gå med i Nato mot eftergiften att Sverige/Östersjön/Baltikum blir nya krigsskådeplatsen.
Att ett angrepp kan inledas mot Sverige kan vara för att vi inte ska kunna bistå Baltikum om ett angrepp sker där t ex.

Hade vi inte gått med i Nato hade vi stått ensamma. Vilket på ett sätt kanske hade varit bättre då vi sannolikt gett upp ganska omgående och klarat oss, vad jag tror, i slutändan bättre. Jag tror att ska vi fronta detta krig nu när vi är med i Nato så försvinner all möjlighet att förhandla med Ryssen eller undvika ett större krig.
Citera
2025-01-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Europa: ska varje land det anbelangar skriva fredsavtal med Ryssland?

På vilket sätt visar Ukraina vägen när Ryssland istället har blivit större till ytan tack vare kriget?
Vill du ha det på samma sätt i Sverige?

Nej, varför skulle jag vilja ha det likadant i Sverige. Du som önskedrömmer om att ryssarna ska komma hit och våldta, tortera och avrätta dig.

Vill du ge upp och låta ryssen göra det med dig?
Citera
2025-01-05, 12:46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
och hur har uffe tänkt sig att man som svensk ska förbereda sig på ett krig med kärnvapen?

supa sig redlöst full?

köpa en ny batteribil?

stoppa in pensionskapitalet på stockholmsbörsen?
Koltabletter, lära sig mot vilken vägg man skall lägga sig.
Ev "gasmask" inte mot gas men mot damm. Veta var skyddsrummet ligger.
Sånt fick vi lära oss som barn under kalla kriget.
Citera
2025-01-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Nja, tror som jag skrev lite tidigare idag att vi fick gå med i Nato mot eftergiften att Sverige/Östersjön/Baltikum blir nya krigsskådeplatsen.
Att ett angrepp kan inledas mot Sverige kan vara för att vi inte ska kunna bistå Baltikum om ett angrepp sker där t ex.

Hade vi inte gått med i Nato hade vi stått ensamma. Vilket på ett sätt kanske hade varit bättre då vi sannolikt gett upp ganska omgående och klarat oss, vad jag tror, i slutändan bättre. Jag tror att ska vi fronta detta krig nu när vi är med i Nato så försvinner all möjlighet att förhandla med Ryssen eller undvika ett större krig.
Ja där har du rätt.
Så vi får hoppas att det inte blir ett direkt krig mellan Nato och Ryssland. Risken finns men då beror det nog på mänskligt misstag som att någon fyrar av en missriktad missil osv.
Citera
2025-01-05, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina
Sverige har nog inte varit så väl rustat för batalj på 250 år som vi är nu. Stridslystna och sugna på att döda ryssar - ja jag vet att det låter hemskt men vi är ett fan-i-helvetes-krigarfolk vi svenskar. Om ryssarna mopsar så dödar vi dem som vi plägar göra, snart nog skulle hemska hot uttalas till trilskande ryssungar "lyder du inte babuschka så tar SWENSKEN dig" osv. som ryska hormammor brukar göra. Luder.

Nä inte fan är vi rädda för nåt krig med de ursvaga ryssarna inte, driver ni eller?

Hahahaha

Men ni lät muslimerna ta över hela landet medan ni spelade padel och kollade Helenius hörna. Mmm krigsfolk much.
Bästa för svenskarna vore om Putte nukade hela Sverige i en smäll i morgon så man slapp skammen över vilka "män" detta landet har.
Citera
2025-01-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nej, varför skulle jag vilja ha det likadant i Sverige. Du som önskedrömmer om att ryssarna ska komma hit och våldta, tortera och avrätta dig.

Vill du ge upp och låta ryssen göra det med dig?

Då missuppfattade jag dig när du skrev att "Ukraina visar vägen".
Inget land vill hamna där Ukraina är idag kan jag lova dig utan det är mera som "Låt oss inte gå samma väg som Ukraina"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in