2025-01-05, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Så tänker du.
Ryssland vill inte kriga. Kolla på lite andra nyhetskanaler och läs lite historia.
Naturligtvis vill Putin kriga.

Han skulle ju annars kunna stoppa kriget idag.

Du verkar inte riktigt hundra, grabben.
Citera
2025-01-05, 09:38
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Putin vill inte ha krig.
Sverige vill gärna sälja mer vapen och vill tjäna pengar så snabbt det är möjligt. Krigsindustrin med dess ledare vill ha krig för att "tjäna pengar". Befolkningen ska ju ändå minimerad så krig, pandemier och förstörelse står ju nu på agendan.

Ifall Putin kallar det krig eller SMO spelar mindre roll - det är ett krig han startat oavsett vad det står i ditt manus.

Hade han inte invaderat ett grannland för snart 3 år sedan så hade vår försvarsindustri malt på i sin långsamma takt på sparlåga - men krigshetsaren Putin har själv sett till att vi rampat upp all tillverkning av försvarsmateriel. Inte bara vi förresten, hela europas försvarsindustri går på högvarv just nu tack vare Putin.

Så frågan är vem som göder försvarsindustriägarna här?
Citera
2025-01-05, 10:16
Medlem
Vi står i främsta ledet. Bäst att gräva gravar.

Köp för allt i världen inte Patriot-batterier i mängder. Köp ett enda och ställ upp väl synligt i Göteborg för alla att berätta om.

Bygg upp ett ”civilförsvar” med amatörer vid styret ute i landet. De som idag motiveras av hög lön och ideologi. Alla som inte är män får dock fly och med en överrepresentation av kvinnor i ledande befattning i fredstid kommer organisationen i praktiken ledas av mindre än hälften i krigstid. Minska ledarskapet med det antal yngre män som ska kriga.

Skicka fram statsministern som säger ”det är inte okej att anfalla Sverige”.
Citera
2025-01-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För det första så kommer NATO var fullt upptagna med andra saker när det brinner i knutarna. Det hoppas jag du förstår?

Sen undrar jag hur du tänker att Sverige ska klara av att hålla sina gränser när ryzzen (+ vänner) har klippt avloppen, förgiftat dricksvattnet i stora delar av Sverige, klippt elen, stört ut telefoni och internet. Under några dygn avlivat några i den militära toppen. Bombat ihjäl några toppolitiker och hela Sverige befinner sig i en apokalyps.

Då menar du att ryzzen inte skulle kunna segla iland med båtar lite här och lite där. De kommer till och början med att göra det helt tyst. Svensken kommer inte ens förstå att flera tusen är på svensk land innan de är försent.

Då tror du NATO skulle skicka sina resurser när de själva har fullt upp?

Möjligt att dansken skulle skicka några gubbar och kommentera det med att "ja ja, nu får vi rädda Sverige igen i vanlig ordning".

Dansken kan jag tänka mig vara i fullt krig i Stockholms skärgård och samtidigt skicka meddelande till svensken, "är ni sugna på att hjälpa till och hålla era egna gränser".

Jag tror att du grovt överskattar Rysslands militära kapacitet.

Vi skulle se deras båtar på lång väg innan de kom nära svensk gräns, de skulle sänkas oavsett vad du tror. Hela Östersjön tillhör Nato.
Citera
2025-01-05, 10:47
Medlem
Citat:
För det första så kommer NATO var fullt upptagna med andra saker när det brinner i knutarna. Det hoppas jag du förstår?

Sen undrar jag hur du tänker att Sverige ska klara av att hålla sina gränser när ryzzen (+ vänner) har klippt avloppen, förgiftat dricksvattnet i stora delar av Sverige, klippt elen, stört ut telefoni och internet. Under några dygn avlivat några i den militära toppen. Bombat ihjäl några toppolitiker och hela Sverige befinner sig i en apokalyps.

Då menar du att ryzzen inte skulle kunna segla iland med båtar lite här och lite där. De kommer till och början med att göra det helt tyst. Svensken kommer inte ens förstå att flera tusen är på svensk land innan de är försent.

Möjligt att dansken skulle skicka några gubbar och kommentera det med att "ja ja, nu får vi rädda Sverige igen i vanlig ordning".

Dansken kan jag tänka mig vara i fullt krig i Stockholms skärgård och samtidigt skicka meddelande till svensken, "är ni sugna på att hjälpa till och hålla era egna gränser".

Som sagt, fick precis en notis om den här nyheten 😂

Citat:
[Ryssland förlorar stridsvagnar och bepansrade fordon i Ukraina i en takt som ”sannolikt blir ohållbart på längre sikt”, skriver ISW i en ny uppdatering.”Särskilt eftersom Ryssland fortsätter att använda sig av sina lager från sovjettiden.”Förlusttakten ökade avsevärt 2024, jämfört med krigets första två år. Detta berodde delvis på Rysslands offensiva insatser i Donetsk i somras.Förlusterna tycks ha lett till att ryssarna har bytt taktik på slagfältet, fortsätter ISW. Ukrainska soldater vittnar om att bepansrade fordon nu mest används som understöd till soldaterna. Andra uppger att Ryssland oftare använder elsparkcyklar, motorcyklar och fyrhjulingar under anfall.”Ryska styrkor har rapporterats använda färre bepansrade fordon i anfall i de mest aktiva områdena av frontlinjen de senaste veckorna, möjligen för att bevara dessa fordon eftersom sovjetiska lager sinar.”
Citera
2025-01-05, 11:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Ganska rubbad läsning.

Får en känsla av att vi tagit på oss att vara krigsskådeplats mot att vi fick joina Nato?

Varför skulle regeringen pumpa ut krigshets//skrämselpropaganda sen något år tillbaka om det inte är en kommande realitet?

Ser inte - som under Covid - vad de ska tygla befolkningen just nu för. Det behövs inte skrämmas, det är inte enorma protester runtom jorden som 2019.

Så jag lägger mitt bet på att de -vet- att det kommer att bli såhär.
Citera
2025-01-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ganska rubbad läsning.

Får en känsla av att vi tagit på oss att vara krigsskådeplats mot att vi fick joina Nato?

Varför skulle regeringen pumpa ut krigshets//skrämselpropaganda sen något år tillbaka om det inte är en kommande realitet?

Ser inte - som under Covid - vad de ska tygla befolkningen just nu för. Det behövs inte skrämmas, det är inte enorma protester runtom jorden som 2019.

Så jag lägger mitt bet på att de -vet- att det kommer att bli såhär.
Vi hade varit krigsskådeplats även utan NATO-medlemskap.
Citera
2025-01-05, 11:37
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Vi hade varit krigsskådeplats även utan NATO-medlemskap.

Det tror jag med - men att det blev något vi fick godta för att bli godkända.

Sannolikt bättre att vara med i Nato under de förutsättningarna, får vi väl utgå från.
Citera
2025-01-05, 12:11
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Så Ryssland som inte kunnat göra sin korta operation i Ukraina på snart tre år, ska starta ett flerfrontskrig mot Nato? Med vilka soldater då? Och vilka vapen?
Citera
2025-01-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
I krig så anfaller man överlag fiender, inte fredligt sinnade grannländer. Inte värt att slösa resurser på det. Politikerna hade inte behövt göra Ryssland till en fiende.

Ukraina kunde ha undvikt konflikten helt om de inte hade utnämnt Ryssland till en fiende. EU/Washington tvingade dem att välja mellan EU och Ryssland, medan Ryssland var öppen för att låta dem göra affärer med alla länder, så det är EU/Washington som är ansvariga för att ha manat fram den fiendskapen, inom Ukraina och med Ryssland.
Ryssland har alltid agerat aggressivt mot Sverige. Till och med under 90 och 00-talet.

Förstår man inte det är man naiv.
Citera
2025-01-05, 12:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Den ende som vill krig är Putin.

Sverige vill fred.

Ja. Sverige, men inte de svenska politikerna. Hade de velat ha fred så hade man inte haft så bråttom att gå med i Nato och överge vår alliansfrihet. Man hade inte låtit USA etablera militärbaser och kärnvapen på svensk mark och man hade inte skickat miljarder efter miljarder till Ukraina för att kriget skulle fortsätta samtidigt som man motsätter sig alla former av försök till fred.
Citera
2025-01-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja. Sverige, men inte de svenska politikerna. Hade de velat ha fred så hade man inte haft så bråttom att gå med i Nato och överge vår alliansfrihet. Man hade inte låtit USA etablera militärbaser och kärnvapen på svensk mark och man hade inte skickat miljarder efter miljarder till Ukraina för att kriget skulle fortsätta samtidigt som man motsätter sig alla former av försök till fred.
Fan vad snurrig du är. Sverige har inga Amerikanska kärnvapen i landet.

Däremot har Ryssland haft kärnvapen riktade mot Sverige sedan 1950-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in