2025-01-05, 04:52
  #39157
Medlem
Mantillas avatar
Jag har indirekta anknytningar till fallet på två sätt. Om någon direkt inblandad läser detta, så föreslår jag att ni PM:ar mig, men då måste vederbörande kunna bekräfta sin roll, för den kan jag enkelt fastställa. Det råder dock ingen tvekan om att detta är Sveriges absolut Främsta justitiemord, oavsett vad GW Persson tycker!
Citera
2025-01-05, 07:31
  #39158
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Oh! Måste jag kolla in. Vilken utav mapparna i dropboxen är det som gäller?
Som sagt den sista, längst ner.
Arkitektens förhör finns med där också.

Skulle någon kunna lägga upp den igen?
Citera
2025-01-05, 08:35
  #39159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Håller med till 100%.
Verkar vara samma psykologiska processer som när kvinnor, nästan uteslutande, mördas av en man i en relation till offret eller åtminstone har en tydlig koppling.
Hans dotter var ju bara några år yngre än Catrine, de kunde lika gärna varit systrar.
Och Catrine hade alltså bott hos T.Å i Småland i början på Juni då Catrine träffat hans dotter.
Det kan ju inte varit "alla Indianer i kanoten" hos den snubben.

Har det postats en ny dropbox?

Jag såg att du (eller någon annan) refererade till Anckers förhör.

Jag har inte läst det på tio år, och jag har inte tillgång till det längre. Vet du var man kan läsa det?
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-01-05 kl. 08:43.
Citera
2025-01-05, 08:47
  #39160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Finns verkligen Catrine da Costas DNA på handduken? Jag har aldrig hört att det finns en klar koppling mellan handduken och da Costa. Isåfall finns mördarens DNA på handduken.

Tydligen har man kunnat koppla hårstrån från da Costa till handduken. Då, undrar jag, vad väntar man på? Det är ju bara att leta upp de okända DNA-spåren på handduken och fallet är mest troligt löst. DNA-spår löser massor av Cold case-fall i USA just nu. Kanske dags att sätta igång i Sverige också?

Vad jag vet, fick man en stark träff, med hjälp av Madeleine Bäckströms DNA.

Vidare bör SKL ha kunnat granska detaljer (hårtyp färg eventuella kemikalier) på det matchade hårstråt och ytterligare binda det till Catrine da Costa.

Var det tex ett färgat huvudhår, kunde det ytterligare binda hårstråt till da Costa.

Jag vet inte om man arbetade så....
Citera
2025-01-05, 09:17
  #39161
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Lars Borgnäs inlägg i Nättidningen Parabol, Nummer 1, 2025, gör att man tvekar på den numera vedertagna uppfattningen till att de båda läkarna verkligen är helt oskyldiga till allt i Catrin da Costa-fallet. Framförallt styckningen kan dom vara skyldiga till. Läs Borgnäs artikel i Parabol nummer 1, 2025
Kanske kan Nojnäs, som hans kolleger kalla honom, lura någon djupt okunnig om fallet med sin artikel. Vi andra vet att det är bullshit.
Citera
2025-01-05, 09:53
  #39162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Som sagt den sista, längst ner.
Arkitektens förhör finns med där också.

Skulle någon kunna lägga upp den igen?

Förhöret med TÅ hittade jag nu. Det var i början av den sista filen i dropboxen. Hans dotters förhör hittar jag också för hennes namn är inte ens maskat. Sen kommer det ett förhör på slutet där det står ”bilmekaniker, bosatt i Gislaved” och det låter ju som TÅ igen. Men jag hittar inte förhöret med BM och hans flickvän på Essingen. Var finner man dessa?
Citera
2025-01-05, 10:03
  #39163
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Eh, varför skulle mamman vilja ställa upp, måste väl fattat att det handlade om att ställa mot väggen, få att skämmas osv. Erkänna att det var en "rövarhistoria". Det är ingen neutralt hållen dokumentär. Det kan man tycka vad man vill om, "hon borde ha gått med på att be om ursäkt" osv men om man kollar vad som skrivits om henne och skrivs nu skulle det vara nästintill självdestruktivt att ställa upp. Dottern har inget ansvar för nånting, hon tillhör inte journalisterna eller allmänheten och behöver inte skämmas. Säkert många journalister som kontaktat henne under de här 40 åren eller vad det kan vara. Verkligen skitkul för henne.
När det gäller dottern, barnet i "barnets berättelse", är hon givetvis ett offer och kan aldrig lastas för det som hennes mamma gjorde. Men det hade varit intressant att höra hennes egna ord om alltihopa, t.ex. om hon har några minnen från den tiden. Men jag antar att hon uppfostrats av sin mamma till att aldrig säga någonting om saken.
Citera
2025-01-05, 10:07
  #39164
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det märks att du inte har läst förundersökningen, trots att arkitekten var det sista vittnet så utreddes han inte.

Polismannen som förhörde arkitekten ansåg att man skulle gå vidare med honom, samma polis tipsade B. Åström att titta närmare på arkitekten i den nya utredningen kring millennieskiftet. Dessvärre lyssnade inte Åström på honom utan gjorde ett annat val.

Andra skribenter i tråden har belyst att arkitekten ej synades.
Ja, arkitekten åkte en gång förbi Täby vilket bevisar att han kände Teet Härm och var inblandad i ritualmord. Saken är egentligen klar, när skall sanningen komma ut?
Citera
2025-01-05, 10:18
  #39165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Mamman har troligtvis insett att den nya dokumentärserien skulle ifrågasätta henne och ställa henne mot väggen. Dvs, att man inte ville henne väl och vem fan vill delta då?

Den nya dokumentärserien har som alla vet haft en tydlig agenda, ingen kan ha undgått att se att man har överhuvudtaget inte ställt några besvärliga frågor till de båda läkarna. Kampanjjournalistik kallas väl detta?

Skillnad var det minsann när Borgnäs och Uppdrag Granskning ställde frågor till Åström och Guillou. De såg lagom "glada" ut.......
Vilka ” besvärliga” frågor menar du borde ha ställts till läkarna?
Citera
2025-01-05, 10:20
  #39166
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
När det gäller dottern, barnet i "barnets berättelse", är hon givetvis ett offer och kan aldrig lastas för det som hennes mamma gjorde. Men det hade varit intressant att höra hennes egna ord om alltihopa, t.ex. om hon har några minnen från den tiden. Men jag antar att hon uppfostrats av sin mamma till att aldrig säga någonting om saken.
Jag tolkar det faktum att hon inte ens ville ta del av den research som Dan Josefsson & kompani gjort som att hon vill skydda den bild hon haft av fallet och inte minst mamman.
Citera
2025-01-05, 10:30
  #39167
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Lars Borgnäs inlägg i Nättidningen Parabol, Nummer 1, 2025, gör att man tvekar på den numera vedertagna uppfattningen till att de båda läkarna verkligen är helt oskyldiga till allt i Catrin da Costa-fallet. Framförallt styckningen kan dom vara skyldiga till. Läs Borgnäs artikel i Parabol nummer 1, 2025

Det här inlägget kan fungera som ett exempel på hur sekter nybildas. Quicksekten hade tillgång till rättsapparaten men är nu förvisade till en källarhåla.

Parabol är källarhålan som härbärgerar Da Costa-sekten. Problemet med den här sekten är det enorma och breda genomslag och inte minst den ideologiska anknytningen. Feminism var ju liktydigt med ”Allmänläkaren och Obducenten” under så lång tid att själva myten nu går i arv, precis som jag spekulerade tidigare. Tystnaden i Expressen och övriga medier är påfallande…tillknäppt.

Justitiemordet är inte över och dessvärre fortskrider mediemordet. Det krävs en Svt-dokumentär på bästa sändningstid, gärna baserad på Per Lindebergs Döden är en man. Kommer inte att hända men kanske någon rakryggad Svt-anställd kan pusha för detta.
Jag vet att ni läser tråden. Agera som om ert jobb hänger på detta.
Citera
2025-01-05, 10:36
  #39168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Det här inlägget kan fungera som ett exempel på hur sekter nybildas. Quicksekten hade tillgång till rättsapparaten men är nu förvisade till en källarhåla.

Parabol är källarhålan som härbärgerar Da Costa-sekten. Problemet med den här sekten är det enorma och breda genomslag och inte minst den ideologiska anknytningen. Feminism var ju liktydigt med ”Allmänläkaren och Obducenten” under så lång tid att själva myten nu går i arv, precis som jag spekulerade tidigare. Tystnaden i Expressen och övriga medier är påfallande…tillknäppt.

Justitiemordet är inte över och dessvärre fortskrider mediemordet. Det krävs en Svt-dokumentär på bästa sändningstid, gärna baserad på Per Lindebergs Döden är en man. Kommer inte att hända men kanske någon rakryggad Svt-anställd kan pusha för detta.
Jag vet att ni läser tråden. Agera som om ert jobb hänger på detta.
Jag förvånas över de som skriver i Parabol. Nina Björk skrev nyligen en artikel där hon var ångerfull för att hon dragits med I häxprocessen. Göran Greider beklagade också nyligen idiotin som pågått mot två oskyldiga. Men båda skriver i Parabol. Är det inte konstigt att ena dagen låtsas ångra vad man gjort långt tillbaka men inte agera när detta upprepas igen bara för några dagar sedan. Är Björk och Greider rädda för redaktionen på Parabol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in