Citat:
Ursprungligen postat av
Duerf
Det har mer med sparhorisont och när du behöver pengarna. Om du behöver pengarna inom ett par år kan det vara bra med någon sorts räntesparande. Detsamma om du är 60+ och ska börja ta ut pengar vid pension.
Om du sparar långsiktigt är det ofta bättre att ligga i aktier, så länge du kan tolerera svängningarna utan att få för dig att sälja så fort det går ner lite.
Ja, fast du och alla andra som svarat hittills påpekar ju bara helt uppenbara saker. Självklart är det säkrare att ha enbart räntor om man snart ska ta ut pengarna. Självklart finns det chans till större avkastning med enbart aktier om man inte ska ta ut något snart.
Min fråga handlar ju om detta finlirandet som fondrobotarna envisas med:
5-15% räntor.
Finns det någon praktisk anledning till att ha 10% räntor? Under vilka omständigheter skulle det göra någon märkbar skilland mot att ha 100% aktier? För mig låter det som en rent teoretisk pappersprodukt som inte på något vis påverkar någonting i någon praktisk mening.
Om jag har 900 000 kr i aktier och 100 000 kr i räntor och börsen går ner 50% så har jag 550 000 kr om räntorna inte går upp eller ner. Hade jag haft 100% aktier hade jag haft 500 000 kr. Det är en skillnad på 50 000 kr. Ganska försumbart med tanke på att 50% nergång är en ganska extrem rörelse som troligtvis är ganska kortvarig. Hur stor nytta har jag i det läget av de extra 50 000 kronorna? Inte mycket skulle jag säga. Möjligtvis som reserv för att flytta över till 100% aktier när det gått ner, men det lär ju gå emot hela tanken med en fondrobot.
Dessutom är ovanstående exempel mycket grovt förenklat. I verkligheten kommer fondroboten balansera om mitt innehav så att jag alltid har 10% räntor, dvs. jag kommer ha mindre än de ursprungliga 100 000 kr i räntedelen, snarare 50 000 kr när aktierna väl gått ner 50%, så den kommer under tiden aktierna sjunker pytsa över mer och mer från räntedelen till aktiedelen... då kan man ju fråga sig om det inte hade varit bättre att ha 900 000 kr i 100% aktier på fondroboten, och de där 100 000 kronorna på ett vanligt bankkonto som inte balanseras om automatiskt?
Ska tillägga att jag inte har alla besparingar i varken Lysa eller Opti, utan även en buffert på bankkonto, så att göra "panikuttag" är inte aktuellt.
Är anledningen till att Lysa och Opti i de allra flesta fall
rekommenderar en liten andel räntor just att de gör det under förutsättningen att man har ALLA sina besparingar där? Kanske bara är i min värld som det är underförstått att man oavsett vad alltid har en buffert på bankkonton?