2025-01-04, 19:32
Medlem
Bästa insatsen så här långt i en Spurs-tröja. Han fick en 8:a av Alasdair Gold, högst av alla i Tottenham.

Min kritik mot Bergvall fram till de senaste tre-fyra matcherna har varit, dels alldeles för dålig fysik. Han har mest lunkat omkring på planen i allsvenskt tempo.

Det andra är att han har gjort sig ej spelbar och när han fått bollen valt den enklaste passningen.

Nu har båda de här svagheterna rättats till och då ser han genast ut som en spelare som håller PL-klass trots sin unga ålder. Jag vill gärna jämföra med Lewis Hall i Newcastle som är 1,5 år äldre. Han var värdelös när han debuterade förra säsongen och nu en av de bästa vänsterbackarna i ligan.
Citera
2025-01-04, 21:06
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Bästa insatsen så här långt i en Spurs-tröja. Han fick en 8:a av Alasdair Gold, högst av alla i Tottenham.

Min kritik mot Bergvall fram till de senaste tre-fyra matcherna har varit, dels alldeles för dålig fysik. Han har mest lunkat omkring på planen i allsvenskt tempo.

Det andra är att han har gjort sig ej spelbar och när han fått bollen valt den enklaste passningen.

Nu har båda de här svagheterna rättats till och då ser han genast ut som en spelare som håller PL-klass trots sin unga ålder. Jag vill gärna jämföra med Lewis Hall i Newcastle som är 1,5 år äldre. Han var värdelös när han debuterade förra säsongen och nu en av de bästa vänsterbackarna i ligan.

Hans fysik är trots allt inte så dålig. 1.87 m lång och blev hyllad för sin fysik när han kom till Tottenham. Det är väl hans uthållighet och kondition som inte varit på topp? Det som han gjort bra i sina senaste matcher är att han vågar gå in i närkamperna och är inte rädd för att gå in fysiskt i duellerna. Han är yngst i startelvan i ett svagt Tottenham och gör det jävligt bra för att komma från Allsvenskan. Som 18-åring dessutom. Archie Gray som är nån månad äldre och kostade 40m euro (!) ser ut som en pojke i kroppen och är väl inte så mycket bättre egentligen? Britterna älskar dock att hylla sina egna. Bergvall är absolut värd flera chanser efter hans insatser. Det han får nu är extremt nyttig rutin. Några i tråden trodde han skulle lånas ut efter nån månad...men han har alltså sakta men säkert gått från att få starta i EL till att få starta i PL. Kritikerna måste väl ändå tycka det är imponerande?
Citera
2025-01-04, 22:46
Medlem
Har egentligen ingen bra koll på Bergvall, men det första jag tänkte på när jag såg honom i Tottenham var "vad lik han är den där Chelsea-tonåringen från för några år sedan". Kom inte ihåg namnet så fick leta upp det, och checkade hur det gick i hans karriär.

Det var Josh McEchran jag tänkte på. Han dök upp i stjärnspäckade Chelsea 2010 som 17-åring och under en period byttes han ofta in i matcherna som en slags spelmotor. En "pojkvasker" som självsäkert kom in och tog tag i spelet och inte verkade ett dugg nervös av att spela med Lampard, Anelka, Drogba osv. Gjorde 9 PL-matcher plus en handfull CL-matcher säsongen 10/11, alltså som 17-åring. Men vad hände sen? Han blev utlånad till Swansea (då i PL), sedan utlånad till olika klubbar i Championship, och landade till slut i League One. Nu är han som 31-åring i Oxford som är nykomlingar i Championship.

Säger inte att Bergvall kommer få samma karriär, men kan vara bra att påminna om dels likheten i spelstil och dels hur svårt det är att slå sig in permanent på högsta nivå även när man som tonåring ser superbra ut och spås en lysande framtid.

denna snubben alltså: https://en.wikipedia.org/wiki/Josh_McEachran
Senast redigerad av Burkgurka 2025-01-04 kl. 22:48.
Citera
2025-01-07, 10:42
Medlem
Besviken att vi inte fått höra trazkeis sedvanliga toksågning av Bergvalls senaste insats
Citera
2025-01-07, 13:00
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
Besviken att vi inte fått höra trazkeis sedvanliga toksågning av Bergvalls senaste insats

Med tanke på att han var delaktig i ett baklänges mål och bara gjorde en bra aktion under tiden han fick spela så ter de sig märkligt. Lever han?
Citera
2025-01-07, 13:29
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Hoppas Lucas vågar utmana mer, tycker att han spelat för försiktigt så här långt.
Citera
2025-01-08, 23:02
Medlem
Känner mig som en riktig footbollsanalfabet när jag läser den här tråden.

Ikväll ser jag en 18-åring gå in och göra en riktigt bra match mot världens kanske bästa lag för tillfället, men snacket i den här tråden har väl varit i typ ett års tid att han är den mest överskattade fotbollsspelaren genom alla tider. Sen avgör han matchen på de...

Vad är det jag missar?
Citera
2025-01-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult

Kollade på Bergvall en hel match första gången idag när de mötte Liverpool. Reagerade på det fetade också. Står ofta i passningsskugga och möter inte boll särskilt ofta.

Annars fin insats av honom idag. Löper mycket utan boll och har fin teknik. Kämpar och sliter och bra i presspelet.

Gjorde avgörande målet dessutom.
Citera
2025-01-08, 23:06
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:

Ikväll ser jag en 18-åring gå in och göra en riktigt bra match mot världens kanske bästa lag för tillfället, men snacket i den här tråden har väl varit i typ ett års tid att han är den mest överskattade fotbollsspelaren genom alla tider. Sen avgör han matchen på de...

Vad är det jag missar?

Guidetti hype all over.
Citera
2025-01-08, 23:07
Avslutad
Citat:

Vad är det jag missar?
Enligt fotbollsoraklet är Bergvall helt värdelös.
Citera
Medlem
ragingcows avatar
Har hans skottstyrka förbättras? Upplevde att hans skott saknade ofta kraft i de matcher han spelade för Dif.

Ett exempel är här 1:29 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=cTTZ2dBFejo&t=156s
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Kollade på Bergvall en hel match första gången idag när de mötte Liverpool. Reagerade på det fetade också.
Idag var en återgång till gamla synder men om du hade kollat på Newcastle-matchen så var det tvärtom. Han ville ha bollen hela tiden även när han förstod att han skulle få problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in