Har egentligen ingen bra koll på Bergvall, men det första jag tänkte på när jag såg honom i Tottenham var "vad lik han är den där Chelsea-tonåringen från för några år sedan". Kom inte ihåg namnet så fick leta upp det, och checkade hur det gick i hans karriär.
Det var Josh McEchran jag tänkte på. Han dök upp i stjärnspäckade Chelsea 2010 som 17-åring och under en period byttes han ofta in i matcherna som en slags spelmotor. En "pojkvasker" som självsäkert kom in och tog tag i spelet och inte verkade ett dugg nervös av att spela med Lampard, Anelka, Drogba osv. Gjorde 9 PL-matcher plus en handfull CL-matcher säsongen 10/11, alltså som 17-åring. Men vad hände sen? Han blev utlånad till Swansea (då i PL), sedan utlånad till olika klubbar i Championship, och landade till slut i League One. Nu är han som 31-åring i Oxford som är nykomlingar i Championship.
Säger inte att Bergvall kommer få samma karriär, men kan vara bra att påminna om dels likheten i spelstil och dels hur svårt det är att slå sig in permanent på högsta nivå även när man som tonåring ser superbra ut och spås en lysande framtid.
denna snubben alltså:
https://en.wikipedia.org/wiki/Josh_McEachran