2025-01-04, 16:20
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men jävla tjat om dina 0.7%. Ryssland har tagit 20% av Ukraina, när ska krigsmålen om att ta tillbaka vad Ukraina förlorat uppnås? När ska våroffensiven 2023 inledas, håller de på att förbereda för den fortfarande? Räcker det inte med miljarders miljarder $ och allt krigsmateriel i väst för att ens ta några kvadratkilometer? De backar ju hela tiden, är det meningen att de ska göra det? Det kostar mycket att förlora land uppenbarligen.

Jo, det är nog lite meningen. Har vi inte haft den här diskussionen förut? Ukraina släpper territorium i utbyte mot manskap och materiel.

Ett utnötningskrig där den som blöder ut först kommer tvingas ge upp sina ambitioner. Att Ukraina rent militärt skulle kunna kasta ut ryssen är inte troligt.
Som du är inne på så misslyckades ju sommaroffensiven kapitalt. Finns inget som tyder på att en ukrainsk storoffensiv skulle lyckas bättre nu.
Man försöker istället slå ut rysk försörjning och logistik. En sån som jag skulle ju önska att det gav mycket högre effekt än det gör, Ryssland har visat på en förvånansvärd uthållighet. Och jag är också förvånad över villigheten att offra så mycket på något som numera får anses som ouppnåeligt.
Och Ryssland kommer vara vingklippta i decennier framöver, ändå kör de sig djupare ner i skiten.

Du tog upp skuggflottan tidigare och menade att björnen skulle bita tillbaka. Med vad? De kan inte göra så mycket åt det som nu pågår. Visst, de kan skramla med kärnvapen igen men börjar de på allvar hota och genomföra en provsprängning kommer de förmodligen, för att använda Putins egna ord, uppleva konsekvenser som de aldrig tidigare skådat.
Citera
2025-01-04, 16:23
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det här var nog det dummaste inlägget hittills. Så en random video på en legosoldat som inte dött ännu, är något bevis för att Ryssland inte kan använda sitt artilleri?

Uppenbarligen! Du påstod ju 4-8 döda och jag kunde hitta ett svar på att ingen dog under 1-2 timmars beskjutning. Så är lite nyfiken på hur många timmar det kan ta för 4-8 döda. Hur många pjäser behövs det för ryssen för att träffa rätt/timme?
Citera
2025-01-04, 16:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jaha, så Ryssland har kasserat all sitt artilleri då menar du? Eller vad har hänt med alla pjäserna, har de rostat sönder?

Pjäser har sprängts, eldrören slits ut, förråden av granater är slut så de måste nyproducera allt de skjuter.
Citera
2025-01-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du menar källa som styrker att ukrainska soldater menar att Ryssland har mellan 5-10 gånger mer vapen och ammunition? Varför söker du inte själv eller läser tidskrifter? Till och med västerlänska tidningar skriver om detta numera efter intervjuer med ukrainska soldater.

De bevis som du kommer är ju lika bra som Ryska DoD som säger 1 miljon i förluster för Ukraina.

Jag ska ändå hjälpa dig lite ...

Deputy minister: Russia fires 7 times more shells than Ukraine
https://kyivindependent.com/deputy-minister-shell-consumption-at-front-is-7-1-in-russias-favor/

Russia Producing More Weapons Than Needed in Ukraine: German Minister
https://thedefensepost.com/2024/04/26/russia-weapons-needed-ukraine/

Ukraine’s Big Vulnerabilities: Ammunition, Soldiers and Air Defense
https://www.nytimes.com/2024/04/16/world/europe/ukraine-war-weapons.html

A Soldier Chose a Radical Way to Publicize Troop Fatigue: He Deserted
https://www.nytimes.com/2024/10/19/world/europe/ukraine-troop-fatigue.html

I’m a Ukrainian Soldier, and I’ve Accepted My Death
https://www.nytimes.com/2022/08/30/opinion/ukraine-soldier-war.html

etc, etc

Att ryssarna har fler granater betyder inte att fler ukrainare dör. Det har rapporterats åtskilliga gånger att Ukrainas artilleri har bättre precision och Ukrainarna sitter ofta i befästa position medans ryssarna använder köttvågor.

Ukraina kan omöjligtvis ha 1M i förluster eftersom i stort sett hela armén då skulle vara bortsopad och ryssarna skulle inte lägre möta något motstånd.
Senast redigerad av Spugge 2025-01-04 kl. 16:47.
Citera
2025-01-04, 16:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Till priset av att vi i Europa får leva med högre elpriser? Nej, tack. Jag är inte beredd att tömma plånboken för att Zelenskyj ska få utkämpa sitt krig.

Vafan. Idag kostar elen mellan 8 och 105 öre kWh. Har du inte råd med det kan du söka ekonomiskt bistånd av din kommun - om du bor i Sverige alltså.
Citera
2025-01-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Men Putin är snäll, han vill gärna leverera gas och olja till Europa. Det är Zelenskyj som förhindrar detta.

Nej, det är Putin som förhindrar detta genom anfallskrig mot oskyldiga ukrainare.
Zelensky har erbjudit Putin fred, varpå handelsavtal hade varit möjliga, men Putin vägrade och vill döda oskyldiga ukrainare över allt annat.
Citera
2025-01-04, 16:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jaha, så Ryssland har kasserat all sitt artilleri då menar du? Eller vad har hänt med alla pjäserna, har de rostat sönder?

Mycket har blivit utslaget, ja. Sen rostar det väl inte upp direkt men eldrören blir utslitna och Ryssland har begränsad kapacitet på att tillverka nya.
Granater har de ju egen produktion på plus att de tar allt de kan ifrån NK men lagren börjar sannolikt eka tomma. Man skjuter det man klarar att producera.
Senast redigerad av Djupfrys 2025-01-04 kl. 16:29.
Citera
2025-01-04, 16:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
En del har garanterat rostat sönder, men dessa var förmodligen körda redan i lagret. En artelleripjäs från 60-talet skjuts dock sönder efter en viss mängd granater genom pipan.
Citera
2025-01-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men borde de inte också vända tornet bakåt så de inte kör in kanonen i marken?

Därav att jag lutar åt självsabotage i syfte att undvika att delta i någon form av manöver med minimala chanser att överleva. Det är för mkt klantigheter samtidigt: köra rakt ner i håla med för låg fart + tornets rotation.
Citera
2025-01-04, 16:29
Avslutad
Citat:
https://x.com/Intel_Slava/status/1875552322950189068

"Russia announces the seizure of the village of Shevchenkovo ​​in the Donetsk region, where the largest lithium deposit in Ukraine is located."

Det vart ingen utförsäljning av Ukrainas största litium till Australienska företag. Den dealen kanske dom kan slå med Ryssland i framtiden. Om nu inte Ryssarna själva vill utnyttja sina resurser.

https://www.electrive.com/2021/11/08/european-lithium-secures-ukranian-lithium-deposits/

"Australian mining company European Lithium is in the process of securing two promising lithium deposits in Ukraine, aiming to become the largest lithium supplier in Europe and an essential part of an integrated European battery supply chain.

The two deposits, discovered and subsequently explored in the 1980s and 1990s, are located in Shevchenkivske in the Donetsk region and in Dobra in the Kirovograd region of western Ukraine."

Så det handlar om erövringskrig och inget annat. Bra att du klargör det!
Citera
2025-01-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du kom med en för hög siffra på förlorade ryssar och jag multiplicerade med 5 för Ukraina och jag har förklarat varför. Jag skrev också att 4 miljoner knappast var rätt. Jag tror att de ukrainska förlusterna ligger mellan 1 och 2 miljoner soldater och det är därför Kiev nu måste sänka åldern och ta ifrån 18-24 år också. Man kan helt enkelt inte ersätta förlusterna och det ser vi vid fronten där ryssarna går framåt. Du har också stöd för detta med desertering av ukrainska soldater som jag länkade till tidigare. Jag kan acceptera att ryska förluster ligger på omkring en halv miljon men troligast på 250 000 man annars hade ryssar inte ställt upp som frivilliga utan även Ryssland hade varit tvungen att mobilisera.

Om jag tror eller spekulerar ljuger jag då? Avlsuta nu detta för du gör dig bara ännu mer dum.

Alla med förmåga till logiskt tänkande inser att Ukraina inte ha 1M i förluster då de fortfarande gör Motstånd.
Citera
2025-01-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Kvinnor och barn befinner sig väl ändå i västra Ukraina eller övriga europeiska länder. Skulle snarare kalla dem tappra bönder på schackbrädet som spelas mellan öst och väst.

Det finns kvinnor och barn i stora delar av Ukraina. Putin vill förstöra barnens framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in