2025-01-04, 13:59
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Borde inte du kontakta Frank Lindblad och berätta allt detta för honom istället för mig?

Jag hittade förresten en intressant debattartikel där Lindblad uttalar sig.

"Dan Josefsson demoniserar mamman och hans påstående att jag försökte diskutera ett styckmord med flickan är både absurt och felaktigt, skriver barnpsykiatern Frank Lindblad, sakkunnigt vittne i styckmordsrättegången"

https://www.dn.se/kultur/barnpsykiatern-i-da-costa-fallet-jag-har-aldrig-uttalat-mig-om-nagot-styckmord/

ok, då hoppar jag in här och säger vad jag tycker och tror: demonisering av mamman håller jag med om: tvärsäkra påståenden om manipulation, rövarhistorier, hämnd, religiös fanatism, osv. Det går inte att veta för oss som står utanför om Josefsson klippt och klistrat ihop det som passar hans hypotes, att det var en religiöst fanatisk manipulativ mamma, medan annat inte tas upp.
Det andra: om en arton månader gammal unge kan ta traumatiska intryck av att ha varit med om en skitläskig grej, och visa det med lekar och enstaka ord - vet jag inte, tror inte det finns ett entydigt svar, forskning tyder på det ena eller det andra.
Men: en arton månader gammal unge kan inte räkna till tre kranier och berätta om dem i efterhand.
Det krävs en högre språklig och kognitiv utveckling för att räkna till tre och känna igen kranier.
Barn är olika tidigt utvecklade språkligt och en del tidigt utvecklade pratar redan en del vid arton månaders ålder, men uppgiften om tre kranier kom (enligt Lindeberg) långt efter vallningen på rättsläkarstationen.
Citera
2025-01-04, 14:07
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
https://www.dn.se/kultur/barnpsykiatern-i-da-costa-fallet-jag-har-aldrig-uttalat-mig-om-nagot-styckmord/
Frank Lindblad kan fortfarande inte förstå skillnaden i vad flickan har sagt och vad mamman påstår att flickan sagt.

” Polisförhör. Josefsson kritiserar att vi gjort en sammanställning i vårt utlåtande av vad flickan sagt och hur hon lekt och att de flesta av exemplen kommer från polisförhör. Jag ser inte något fel i detta.”
Citera
2025-01-04, 14:27
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Frank Lindblad kan fortfarande inte förstå skillnaden i vad flickan har sagt och vad mamman påstår att flickan sagt.

” Polisförhör. Josefsson kritiserar att vi gjort en sammanställning i vårt utlåtande av vad flickan sagt och hur hon lekt och att de flesta av exemplen kommer från polisförhör. Jag ser inte något fel i detta.”

Nej, och då har han ändå sett bandinspelningarna (får man hoppas och tro, då han kommenterar programmet).
Citera
2025-01-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Känns det inte fräschare att flytta debatten till att tillsammans göra ett krafttag i att analysera vilka personer som faktiskt inte umgicks med C strax innan hennes död, och då menar jag att det är fullt rimligt att arkitekten inte är den sista personen som träffade henne.

En av de absolut sista personer som träffade BO, bör ha varit CB. Kanske onödigt att förkorta hans namn, för det är allmänt känt sedan 15 år tillbaka.

CB kände BO mycket väl. Hon bodde hos honom vid flera tillfällen. Enligt CB var han ihop med BO och såg henne sista gången sent på kvällen. Detta skedde säkerligen efter pingsten och före BO:s födelsedag, den 19/6.

CB polade ckså ihop Saba, vilket skedde 2-3 veckor efter BO:s död.

Samma Saba som erbjöd BO husrum i juni 1984.

Liksom BO, var CB heroinist och langare.

CB vet massor. Han vet saker som flera i tråden skulle betala för att få veta, men CB är totalt ointresserad av att kommunicera kring da Costa-fallet.

Det som hände 2008 glömmer han inte.
Roberts och Torge hängde ut CB som styckmördare, och efter det är han förstörd som intervjuobjekt.
Citera
2025-01-04, 14:55
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En av de absolut sista personer som träffade BO, bör ha varit CB. Kanske onödigt att förkorta hans namn, för det är allmänt känt sedan 15 år tillbaka.

Undrar vad denne herre sysslar med idag. Sönderknarkad? Eller kanske rehabiliterad?
Citera
2025-01-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Undrar vad denne herre sysslar med idag. Sönderknarkad? Eller kanske rehabiliterad?

Pensionär, 67 år. Han har levt ett hårt liv, suttit i fängelse osv. Om han är ren och nykter vet jag inte.

Tja vad brukar gamla missbrukare göra? 🙂

Han fikar väl, kollar på Netflix och kör nån runda med bilen då och då. Han äger en Thunderbird tydligen

Att CB blev så illa behandlad, är sjukt irriterande.
Hade Torge och Roberts haft liiite fingertoppskänsla, hade han kanske öppnat sig och berättat.

Hade de skickat ett seriöst brev eller mail och skapat förtroende, hade vi kanske fått veta viktiga saker.

Jag är övertygad om att CB kan berätta om BO:s liv efter pingsten men han vill inte.

Förbannade j-a skit...
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-01-04 kl. 15:19.
Citera
2025-01-04, 15:20
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Pensionär, 67 år.

.
Ja, synd att de var så heta på gröten där. Hittade mannen på Facebook och om man har fördomar kring folks utseenden så kan man hamna fel här, han ser kriminell ut. Vilket han ju också var/är men det betyder givetvis inte att han är mördare. Tråkigt i alla fall att en autentisk person från 1984 som träffade da Costa inte kan bidra till att lösa fallet.
Citera
2025-01-04, 15:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Mer om styckmordet i DN idag:

https://www.dn.se/kultur/lakaren-jag-hade-aldrig-hort-talas-om-catrine-da-costa/

Men refererar till intervjun som Bildningskomplexet gjorde med Allgén för nåt halvår sedan
https://poddtoppen.se/podcast/1494535659/bildningskomplexet

DN-artikeln avlutas så här:
Läkarna har flera gånger försökt få resning och skadestånd, men utan framgång. Thomas Allgén hyser vid intervjutillfället inget hopp om att så ska ske:

– Alla jurister som varit inkopplade på det här har gjort bort sig. Det är lönlöst.

Men efter den uppmärksammade tv-serien försöker de två läkarna ånyo, med hjälp av advokaterna Thomas Olsson och Filip Rydin, att få upprättelse. Exakt på vilka juridiska grunder eller när en resningsansökan lämnas in, är ännu inte klart.

Citera
2025-01-04, 15:34
Medlem
Citat:

CB kände BO mycket väl. Hon bodde hos honom vid flera tillfällen. Enligt CB var han ihop med BO och såg henne sista gången sent på kvällen. Detta skedde säkerligen efter pingsten och före BO:s födelsedag, den 19/6.

CB polade ckså ihop Saba, vilket skedde 2-3 veckor efter BO:s död.

Samma Saba som erbjöd BO husrum i juni 1984.

Liksom BO, var CB heroinist och langare.

CB vet massor. Han vet saker som flera i tråden skulle betala för att få veta, men CB är totalt ointresserad av att kommunicera kring da Costa-fallet.

Det som hände 2008 glömmer han inte.
Roberts och Torge hängde ut CB som styckmördare, och efter det är han förstörd som intervjuobjekt.

Exakt. Trots det CB har berättat så fortsätter en stor del av dessa ”debattörer” att hänvisa till arkitekten. Man är inte intresserad av de människor som levde ett likadant liv som BO själv. Varför? Är en människa ett sämre vittne för att personen har varit missbrukare? Förresten hade väl arkitekten själv rätt ordentliga problem med spriten.

Vad tänker du om vittnet som berättar om att han ska ha sett en ledsen C i närheten av Solnabron på midsommar kl 6:00?
Citera
2025-01-04, 15:42
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nej, och då har han ändå sett bandinspelningarna (får man hoppas och tro, då han kommenterar programmet).

Det mamman påstår att flickan sagts som använts i rättegången . Är det sådant som finns på banden eller är banden bara extramaterial och det "göttaste" är sånt barnet påstås sagts då bandspelaren inte varit på?
Citera
2025-01-04, 15:49
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Min uppfattning är att inget sådant existerade. Länge var det ju att folk kunde ringa hotfulla samtal och så länge det inte lyckades "spåras" under pågående samtal så gick det inte att ta reda på vem som ringt.
.

Jag är osäker. Är inte det där en70-tald filmtrop från USA där man ska spåra skurken i realtid och därför håller honom kvar vid linan?

Jag minns i alla fall vagt nån spec på föräldrarnas telefonräkning som bestod av en enda lång lista på alla nummer som iaf ringts . Det kan dock vara tidigt 90-tal minnet är från..

Skulle i alla fall vara intressant att veta. Man tycker ju nåt sånt borde funnits eftersom de skulle klistras ihop som nära bekanta.

Finns det nåt annat i bevisningen förutom mammans antaganden om Tomas kontakt med Teeth o att hon såg numret på hans telefonlista. Att de umgicks tätt?
Citera
2025-01-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja, synd att de var så heta på gröten där. Hittade mannen på Facebook och om man har fördomar kring folks utseenden så kan man hamna fel här, han ser kriminell ut. Vilket han ju också var/är men det betyder givetvis inte att han är mördare. Tråkigt i alla fall att en autentisk person från 1984 som träffade da Costa inte kan bidra till att lösa fallet.

CB är djupt präglad av sin livsstil, oh ja.
Han väl fallit fritt, som andra heroinister.
Missbruket leder till olika sorters helveten och otäcka beslut som är svåra att leva med.
Det är bara våld, svek och elände.

Att han var nära både da Costa och Saba är såklart intressant. Jag antar att både två sov hos honom på sommaren 1984.

Han hade ju egen lägenhet.

Och finns det en bortglömd adress i Stockholm där BO sov efter pingsten, var nog den adressen CB:s adress.

Dvs Vintergatan 21 i Sundbyberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in