Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Så då håller du med mig om att det vore en mindre rättsskandal ifall det inte blir fällande dom för våldtäkt med fängelse och skadestånd som påföljd i det aktuella fallet?
Som jag skriver: jag tror absolut på en fällande dom i detta fall. Om inget nytt framkommer som pekar på annat håll.
Rättsskandal ser jag på fall som Thomas Q. som dömdes utan bevis. Eller de två läkare som dömdes för styckning, utan bevis. Eller "snippa"-fallet, där ordklyveri helt plötsligt får alldeles för stort fokus. Eller "lilla Hjärtat" som blev tvingad tillbaka till sina biologiska föräldrar och där dog trots att det fanns tydliga indikationer på att det inte alls var lämpligt att hon skulle tillbaka dit. Sådana fall ser jag som rättsskandaler.
Om det blir friande dom i fallet som denna tråd gäller, så får man väl först och främst läsa domen. Innan man kan uttala sig om det var en rättsskandal eller inte. Kan ju framkomma saker under en rättegång, som inte framkommer vid förundersökning tex. Så. Låt oss vänta på domen och se. Så kan jag då svara bättre på din fråga senare. Men som sagt: utifrån vad som framkommer i FUP så är jag så gott som övertygad om en fällande dom i detta fall.