Citat:
Ursprungligen postat av
susanna.s
Jag var i 20 årsåldern när det inträffade och jag kan intyga att det var väldigt uppmärksammat i media och diskuterades både i fikarum på arbetsplatser och i vänskapsrelationer. Det som framför allt var diskussionsfrågan var om man kunde tro på vittnesmål från en 1,5 åring som återgetts ett år senare. Jag hörde till de som inte trodde att man kunde göra det.
Kan intyga att även barn i tio-årsåldern och uppåt ”visste” att två läkare, varav en tydligen jobbade med lik, hade styckmördat en prostituerad tant. Det spekulerades och berättades om detta och slutsatsen var att det säkert fanns fler män i området som hade styckmördat och som sysslade med knark, porrtidningar och hyrfilmer (det rådde ju 15-årsgräns).
Påhittet spreds från radio, tv, tidningar och löpsedlar till föräldrar och därmed till barn som snappade upp det makabra. Om man var läskunnig under 80-talet så läste man Expressens löp.
Det går idag inte att förstå magnituden av detta. Allgén och Härm blev tillintetgjorda av ett helt land. Inte bara av staten, rättsapparaten och medierna. Vi är skyldiga dem ett astronomiskt skadestånd och vi är skyldiga TA och TH att åtminstone hänga ut deras gärningsmän.
Det bästa hade varit att åtala/stämma skiten ur Sandberg, Rajs, Brännström, Strömstedt, Christina, Lindblad, Hanna Olsson, Pirre, Helin, Spak, Diesen mfl.