Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-04, 00:52
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomasbull
Tack för alla inspel, har tackat ja till samtalet. Kommer vara på min vakt

Lycka till, glöm inte heller att det i Sverige inte är frivilligt att vittna även om du tycks tro det.
Citera
2025-01-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Har åklagaren eller försvaret kallat dig som vittne?
Det är försvararen som kallat mig till rättegången.
Citera
2025-01-04, 00:53
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Glöm inte att räkna ut vad du förlorar i inkomst samt utgifter du har för att infinna dig till rätten. Dvs resa till och från, ev mat du måste köpa eftersom du inte kan ta med och värma egen lunchbox. Det kommer du att få ersättning för.
Tyvärr har de ett maxbelopp som sällan täcker ens förlorad inkomst, om du tjänar någorlunda.
Citera
2025-01-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Lycka till, glöm inte heller att det i Sverige inte är frivilligt att vittna även om du tycks tro det.
Jodå, vittna kommer jag att göra. Frågan hela detta inlägg berör gäller advokatens kontakt med mig före rättegången.
Citera
2025-01-04, 01:01
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pakia
Samma sak har hänt mig, det är inte alls märkligt att advokaten vill höra vad för vittnesmål du kommer framföra, så man kan förbereda sig på dessa.

Mig veterligen får vare sig åklagare eller advokat åberopa andra vittnesmål än de som framkommit under förundersökningen. I händelse av en överklagan har såväl försvar som åklagaresidan en vecka på sig att inkomma med synpunkter kring överklagan och utforma en anslutningsöverklagan i ärendet.
Citera
2025-01-04, 01:05
Medlem
Citat:
Jag ska vittna i en rättegång som rör ett grovt våldsbrott om några dagar. Nu kontaktar den tilltalades advokat mig och undrar om han kan ringa i helgen. Är detta något som brukar ske? Behöver jag svara? Det är första gången jag ska medverka i en rättegång, har inte någon vidare koll hur det brukar fungera.

Det finns ett vägledande uttalande från advokatsamfundets styrelse från den 24 april 1998, angående försvarares rätt att vidta egen utredning eller vittnesförhör.

https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/vagledande-uttalanden/78906_20061009104231.pdf

I korthet har försvararen samma rätt som åklagaren att ta kontakt med eventuella vittnen och redan kallade vittnen. Vid kontakt med ett vittne ska försvararen upplysa om sin roll vid en kommande rättegång.
Citera
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Man har lika lite skyldighet att svara på åklagarens eventuella frågor också, men det kommer inte se bra ut och det finns en överhängande risk att en viss persons trovärdighet som vittne kraftigt kommer ifrågasättas, vilket vittnet säkert inte är överdrivet sugen på. Vem vill i en dom läsa att tingsrätt, hovrätt eller annan rättsliga instans avfärdat det man sagt som mindre trovärdt?

Menar du under vittnesförhör vid huvudförhandling eller i ett samtal innan en förhandling?

Jag har svårt att se att en domstol skulle bedöma ett vittne som mindre trovärdigt för att denne inte vill samtala med en försvarare på sin fritid inför en förhandling. Gäller ditt påstående under en huvudförhandling så har vittnet en skyldighet att besvara frågor som ställs av samtliga parter om inte rätten anser det vara onödigt. Man kan förstås vägra men då riskerar man både vite och häktning, vi har vittnesplikt i Sverige.
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:

Det är inte ovanligt. Hen kanske bara vill lugna dina ev nerver inför vittnesmålet. 🙂
Citera
2025-01-04, 01:10
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Då är det rätt självklart att denne kontaktar dig. Egentligen är det lite märkligt att kontakt inte har skett innan denne åberopade dig som vittne, det kan dock ha att göra med tidsbrist eller avsaknad av kontaktuppgifter.
Citera
2025-01-04, 01:13
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det framgår inte vilken part som har kallat dig som vittne - är det försvaret som har kallat dig är det inte så konstigt om det är någon fråga som advokaten vill klargöra i förväg, även om det nog ändå hör till ovanligheten att man planerar in det på en helg.

Att du sitter och fantasierar kring vad som framgår eller ej avsende om det är åklagarsidan eller försvarare som åberopat att ett visst vittne ska höras vid förhandlingen visar återigen på en pinsamt låg kunskapsnivå kring hur svensk rättsskipning går till i praktiken. Det är inte riktigt som så att endera parten har vetorätt avseenden den bevisning så tillåts läggas fram. Det är ju inte direkt så att vittnen i normalfallet ens har rätt att avstå att vittna under ed.
Citera
2025-01-04, 01:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
I så fall ser jag inga konstigheter med att han kontaktar dig. Jag antog det var åklagaren som kallat dig som vittne.
Citera
2025-01-04, 01:16
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du har inte läst tråden från början, eller hur? Du har börjat läsa mitt i och sedan har du gissat vad tråden egentligen handlar om?

Eller så vet jag att svensk rättskipning bygger på juridik och inte godtycke så som du tycks göra gällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in