Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-03, 23:12
Medlem
Rumpkorvens avatar
Spela in samtalet, avvisa advokatens erbjudande och spela sedan upp inspelningen i rätten.
Citera
2025-01-03, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Inte normalt, spela in samtalet!

Vad är det för råd?

Du får absolut inte spela in samtal i en rättssal

Vill du sätta den arma människan i fängelse?
Citera
2025-01-03, 23:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av thomasbull
Jag ska vittna i en rättegång som rör ett grovt våldsbrott om några dagar. Nu kontaktar den tilltalades advokat mig och undrar om han kan ringa i helgen. Är detta något som brukar ske? Behöver jag svara? Det är första gången jag ska medverka i en rättegång, har inte någon vidare koll hur det brukar fungera.
Lyssna på vad han har att säga
Du behöver ju inte svara
Citera
2025-01-03, 23:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Vad är det för råd?

Du får absolut inte spela in samtal i en rättssal

Vill du sätta den arma människan i fängelse?
Tror vederbörande syftar på det kommande telefonsamtalet. Inte själva förhöret i rättssalen. Givetvis får man spela in samtal som man själv deltar i. Andra i samtalet behöver inte informeras om att inspelningen pågår.
Citera
2025-01-03, 23:58
Medlem
Glöm inte att räkna ut vad du förlorar i inkomst samt utgifter du har för att infinna dig till rätten. Dvs resa till och från, ev mat du måste köpa eftersom du inte kan ta med och värma egen lunchbox. Det kommer du att få ersättning för.
Citera
2025-01-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Tror vederbörande syftar på det kommande telefonsamtalet. Inte själva förhöret i rättssalen. Givetvis får man spela in samtal som man själv deltar i. Andra i samtalet behöver inte informeras om att inspelningen pågår.

Ja så klart får du spela in samtal du själv deltar i men INTE i en rättssal.
Citera
2025-01-04, 00:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja så klart får du spela in samtal du själv deltar i men INTE i en rättssal.
Absolut har du rätt. Men det är ingen som funderat över just det du påpekar.
Citera
2025-01-04, 00:26
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomasbull
Jag ska vittna i en rättegång som rör ett grovt våldsbrott om några dagar. Nu kontaktar den tilltalades advokat mig och undrar om han kan ringa i helgen. Är detta något som brukar ske? Behöver jag svara? Det är första gången jag ska medverka i en rättegång, har inte någon vidare koll hur det brukar fungera.

Har åklagaren eller försvaret kallat dig som vittne?
Citera
2025-01-04, 00:38
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Mmm, advokatsamfundet kommer säkert låta sin diciplinnämnd hantera ett ärende som går ut på att en advokat gjort sitt jobb och hört vittnen som eventuellt kan tala till sin klients fördel.
Du har inte läst tråden från början, eller hur? Du har börjat läsa mitt i och sedan har du gissat vad tråden egentligen handlar om?
Citera
2025-01-04, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Absolut har du rätt. Men det är ingen som funderat över just det du påpekar.

men att föreslå att han ska spela in dessa samtal är ju nästan lika med att skicka honom i fängelse om han nu fullföljer.
Citera
2025-01-04, 00:47
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
men att föreslå att han ska spela in dessa samtal är ju nästan lika med att skicka honom i fängelse om han nu fullföljer.

Jo han får spela in samtal mellan sig själv och advokaten. Det är ett bra förslag tycker jag
Citera
2025-01-04, 00:48
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Tolkar det som att du har kallats som vittne av åklagaren?

Inget konstigt egentligen, advokaten vill nog bara stämma av någon fråga denne har före förhandlingen. Är något oklart brukar de fråga inför förhandlingen (om de gör sitt jobb), normalt brukar det vara en dålig idé att ställa känsliga frågor vid en huvudförhandling om man inte vet vad svaret kommer att bli.

Du har ingen skyldighet att svara på advokatens frågor dock.

Man har lika lite skyldighet att svara på åklagarens eventuella frågor också, men det kommer inte se bra ut och det finns en överhängande risk att en viss persons trovärdighet som vittne kraftigt kommer ifrågasättas, vilket vittnet säkert inte är överdrivet sugen på. Vem vill i en dom läsa att tingsrätt, hovrätt eller annan rättsliga instans avfärdat det man sagt som icke trovärdigt?
Senast redigerad av KlasLund 2025-01-04 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in