2024-12-23, 21:16
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Ja, mycket av det du skriver stämmer nog. Jag bestämde mig för att köpa Far Cry Primal häromdagen och hittills har det fungerat utan några som helst problem på mitt Playstation 5. Det visade sig vara ett riktigt toppenspel. Nu funderar jag på att köpa Spider-Man 2.
Spider-Man 2 är bra men rekommenderar att köpa det fysiskt (om du har hårddisk på din PS5) för att klara det spelet tar typ 15t, Platinum kanske 8t till. Sen är det inte riktigt värt att spela om imo.

De enda spel jag köper digitalt är såna som råkar vara jättebilliga digitalt eller spel man vet att man kommer återkomma till. Kollade Astro bot på howlongtobeat: main story 11h. Compleionist var runt 17h. Aldrig att jag tänker betala 600kr för det. Då köper jag det och säljer sen när jag är klart. Är bättre med Nintendo där AAA-spelen sällan är på rea då du kan köpa ett spel och sälja 3år senare och bara förlora typ 15% på ursprungspriset .
Citera
2024-12-27, 16:06
Medlem
Jag_Mejs avatar
Har idag ett PS5 hemma där jag har en god del digitala spel på min användare.

På grund av mitt jobb där jag är borta längre perioder och saknar tillräckligt bra internet för att streama har jag börjat fundera över att köpa in en slim-version som jag kan ha på jobb.

På grund av familjesituation är det inte aktuellt att ta med den befintliga konsolen när jag reser.

Är det möjligt att ha två playstation 5 där jag har åtkomst till min användare och dom digitala spelen jag köpt till den på båda konsoler samtidigt? Jag behöver inte kunna spela samma spel samtidigt på konsolerna men det måste vara så att det inte blir problem med konsolen hemma och dess åtkomst till användare/spel när jag spelar på jobbkonsolen.

Har googlat men känner inte att jag förstod helt om det fungerar eller ej.

Tack på förhand.
Citera
2024-12-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Har idag ett PS5 hemma där jag har en god del digitala spel på min användare.

På grund av mitt jobb där jag är borta längre perioder och saknar tillräckligt bra internet för att streama har jag börjat fundera över att köpa in en slim-version som jag kan ha på jobb.

På grund av familjesituation är det inte aktuellt att ta med den befintliga konsolen när jag reser.

Är det möjligt att ha två playstation 5 där jag har åtkomst till min användare och dom digitala spelen jag köpt till den på båda konsoler samtidigt? Jag behöver inte kunna spela samma spel samtidigt på konsolerna men det måste vara så att det inte blir problem med konsolen hemma och dess åtkomst till användare/spel när jag spelar på jobbkonsolen.

Har googlat men känner inte att jag förstod helt om det fungerar eller ej.

Tack på förhand.

De är möjligt men då får det inte använda de psn kontot på ps5an hemma samtidigt som du använder kontot på ps5an du har på jobbet. Dock kan de använda andra konton och spela de spelen som finns på ditt konto så länge de kontot står som de primära i PS5:an.

Har gjort liknade tidigare då jag och andra polare ville ha varandras spel vi köpte digitalt. Vi hade varandras kontot som primära på varandras ps4/5or men använde vårt egna konto för att spela de spelen.
Citera
2024-12-27, 18:05
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxitaxiiii
De är möjligt men då får det inte använda de psn kontot på ps5an hemma samtidigt som du använder kontot på ps5an du har på jobbet. Dock kan de använda andra konton och spela de spelen som finns på ditt konto så länge de kontot står som de primära i PS5:an.

Har gjort liknade tidigare då jag och andra polare ville ha varandras spel vi köpte digitalt. Vi hade varandras kontot som primära på varandras ps4/5or men använde vårt egna konto för att spela de spelen.
Tusen tack för svar.

Det var goda nyheter. Då kan jag gå vidare med min idé.
Citera
2024-12-27, 20:26
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Haft mitt PS5 i 2år snart. Beställde det 26 dec 2022 och betalade 6590kr för en standard edition som tar skivor. Idag kostar ett nytt PS5 mer(!) då är det förvisso med mer lagringsutrymme och slim edition (jag tycker dock orginalet är snyggare) men ändå sjukt att det blivit dyrare på 2år istället för billigare. Kanske för denna generation kommer bli mycket längre? Tror PS6 är några år bort.

Tidigare generationer har det sjunkit i pris för varje år. Nu kostar dessutom spelen betydligt mer. 799-899kr verkar vara standard nu när 499-599kr var standard i flera år. Visst man ska väl inte gnälla för mycket över det för spel ökade ju inte i pris på runt 30år men ändå.

Blivit riktigt dyrt med en PS5. Och kontrollerna... Jag är inne på min tredje här nu pga. stick drift. Förra höll knappt ett halvår.
Citera
2024-12-28, 16:04
Medlem
Kapuffs avatar
Japan höjde priserna med 1000:- där och några fler länder, inte Sverige dock. Men eftersom svenska detaljhandelsföretag inom hemelektronikbranschen är en kartell så hakade dom på helt enkelt.
Citera
2024-12-31, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Haft mitt PS5 i 2år snart. Beställde det 26 dec 2022 och betalade 6590kr för en standard edition som tar skivor. Idag kostar ett nytt PS5 mer(!) då är det förvisso med mer lagringsutrymme och slim edition (jag tycker dock orginalet är snyggare) men ändå sjukt att det blivit dyrare på 2år istället för billigare. Kanske för denna generation kommer bli mycket längre? Tror PS6 är några år bort.

Tidigare generationer har det sjunkit i pris för varje år. Nu kostar dessutom spelen betydligt mer. 799-899kr verkar vara standard nu när 499-599kr var standard i flera år. Visst man ska väl inte gnälla för mycket över det för spel ökade ju inte i pris på runt 30år men ändå.

Blivit riktigt dyrt med en PS5. Och kontrollerna... Jag är inne på min tredje här nu pga. stick drift. Förra höll knappt ett halvår.

Ja jävla skitkvalitè på spakarna. Orginalet höll ett år innan det började.
Jag kunde fixa den ett par gånger men i våras blev jag tvungen att köpa en ny handkontroll.

Se nu hur länge denna håller..
Citera
2025-01-01, 08:52
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Vill ha tips på PS5-spel som inte är så svåra med handkontrollerna(avancerade knapptryckningar).
Helst spel som är som de gamla rollspels-spelen man spelade på 00-talet om det är någon som minns de?

FIFA, NHL och såna spel är inte intressant.

Uppskattar många tips, OBS jag är av gamla generationen som var grym på Ice climber, efter de spelen som fanns då har jag ingen som helst koll på. Men vill se om jag kan hitta nått skoj att pyssla med.
Citera
2025-01-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMemberNewName
Vill ha tips på PS5-spel som inte är så svåra med handkontrollerna(avancerade knapptryckningar).
Helst spel som är som de gamla rollspels-spelen man spelade på 00-talet om det är någon som minns de?

Om jag förstår dig rätt vill du ha ett "turn-based RPG", d.v.s. där fienderna väntar på sin tur medan du bestämmer dig för vad du vill göra i varje runda. Det enda RPG av den typen jag spelat på PS5 är Octopath Traveler II, som jag dock inte spelade klart och därför inte kan rekommendera reservationslöst. Man följer i spelet 8 olika huvudpersoner, som var och en har sin egen spelbara förhistoria innan de ansluter sig till resten av sällskapet. Sedan fortsätter varje persons berättelse på olika "spår", fast nu med hjälp av de andra man rekryterat till gruppen. Jag spelade igenom alla förhistorier och ytterligare en bit in för varje person, men tappade intresset någonstans där. Tyckte berättelsen tappade på att vara så pass splittrad mellan de olika huvudpersonerna istället för att ha en mer gedigen gemensam huvudberättelse. Men det är möjligt att jag skulle tycka annorlunda om jag gett spelet lite mer av min tid. Spelmekaniskt tycker jag det var helt OK, med en tillräckligt hög svårighetsgrad för att vara utmanande i boss-striderna utan att kännas hopplösa utan extra "grinding".

Andra "turn-based RPG" till PS5 som finns på min att-spela-lista men som jag inte hunnit till ännu:

Fantasian Neo Dimension (av Final Fantasy-skaparen Hironobu Sakaguchi)
Metaphor: ReFantazio (primärt "turn-based", dock med vissa realtidsinslag)
Senast redigerad av vgebler 2025-01-01 kl. 20:40.
Citera
2025-01-02, 21:39
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Om jag förstår dig rätt vill du ha ett "turn-based RPG", d.v.s. där fienderna väntar på sin tur medan du bestämmer dig för vad du vill göra i varje runda. Det enda RPG av den typen jag spelat på PS5 är Octopath Traveler II, som jag dock inte spelade klart och därför inte kan rekommendera reservationslöst. Man följer i spelet 8 olika huvudpersoner, som var och en har sin egen spelbara förhistoria innan de ansluter sig till resten av sällskapet. Sedan fortsätter varje persons berättelse på olika "spår", fast nu med hjälp av de andra man rekryterat till gruppen. Jag spelade igenom alla förhistorier och ytterligare en bit in för varje person, men tappade intresset någonstans där. Tyckte berättelsen tappade på att vara så pass splittrad mellan de olika huvudpersonerna istället för att ha en mer gedigen gemensam huvudberättelse. Men det är möjligt att jag skulle tycka annorlunda om jag gett spelet lite mer av min tid. Spelmekaniskt tycker jag det var helt OK, med en tillräckligt hög svårighetsgrad för att vara utmanande i boss-striderna utan att kännas hopplösa utan extra "grinding".

Andra "turn-based RPG" till PS5 som finns på min att-spela-lista men som jag inte hunnit till ännu:

Fantasian Neo Dimension (av Final Fantasy-skaparen Hironobu Sakaguchi)
Metaphor: ReFantazio (primärt "turn-based", dock med vissa realtidsinslag)

Tack!
Citera
2025-01-03, 22:22
Medlem
Styrkelyftares avatar
Är det någon som vet ifall det överhuvudtaget är möjligt att ladda ner digitala spel på Playstation 5-konsolerna som har skivläsare? Eller är det bara fysiska spel som gäller? Jag ber på förhand om ursäkt om det är så att frågan har ställts i tråden tidigare.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2025-01-03 kl. 22:24.
Citera
2025-01-03, 22:43
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Är det någon som vet ifall det överhuvudtaget är möjligt att ladda ner digitala spel på Playstation 5-konsolerna som har skivläsare? Eller är det bara fysiska spel som gäller? Jag ber på förhand om ursäkt om det är så att frågan har ställts i tråden tidigare.

Det går absolut utmärkt att ladda ner digitala spel på dessa också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in