Citat:
Ursprungligen postat av
OldMemberNewName
Vill ha tips på PS5-spel som inte är så svåra med handkontrollerna(avancerade knapptryckningar).
Helst spel som är som de gamla rollspels-spelen man spelade på 00-talet om det är någon som minns de?
Om jag förstår dig rätt vill du ha ett "turn-based RPG", d.v.s. där fienderna väntar på sin tur medan du bestämmer dig för vad du vill göra i varje runda. Det enda RPG av den typen jag spelat på PS5 är
Octopath Traveler II, som jag dock inte spelade klart och därför inte kan rekommendera reservationslöst. Man följer i spelet 8 olika huvudpersoner, som var och en har sin egen spelbara förhistoria innan de ansluter sig till resten av sällskapet. Sedan fortsätter varje persons berättelse på olika "spår", fast nu med hjälp av de andra man rekryterat till gruppen. Jag spelade igenom alla förhistorier och ytterligare en bit in för varje person, men tappade intresset någonstans där. Tyckte berättelsen tappade på att vara så pass splittrad mellan de olika huvudpersonerna istället för att ha en mer gedigen gemensam huvudberättelse. Men det är möjligt att jag skulle tycka annorlunda om jag gett spelet lite mer av min tid. Spelmekaniskt tycker jag det var helt OK, med en tillräckligt hög svårighetsgrad för att vara utmanande i boss-striderna utan att kännas hopplösa utan extra "grinding".
Andra "turn-based RPG" till PS5 som finns på min att-spela-lista men som jag inte hunnit till ännu:
Fantasian Neo Dimension (av Final Fantasy-skaparen Hironobu Sakaguchi)
Metaphor: ReFantazio (primärt "turn-based", dock med vissa realtidsinslag)