2025-01-03, 19:15
Medlem
Sladdarens avatar
Har vart bilförare för 2 flickkompisars två små hundar idag tof veterinärer
Det är en tor resa på ca 14 mil liksom och hit och dit

Tanken slog mig då ang samhällsservice ?

Har veterinärer nån rutin och tjänst i att tillgodose hundägare möjligheter att transportera sig på annat sätt och på ett säkert sätt. Kan tänka mig att inte alla har körkort som äger en hund eller en katt eller så, iaf nån procent av befolkningen

Om man då leker med tanken att den personen kanske föredrar att ta med sin hund på tåget eller bussen som säkert alternativ på ditresan iaf till veterinären som ligger typ 5-7 mil färdresa, och att vovven är så pass illa tilltagen av sjukdomar och besvär så hunden bara sover haltar och är allmänt frånvarande men klarar iaf att lyftas in i tåget eller bussen eller att den kan iaf gå 50 meter liksom.
Och att såklart att nån kamrat skjutsar dom iaf till tågstationen

Om de då konstateras att hunden ska akut opereras för tex livmodersinflammation kirurgiskt, men ska även samma dag ochså få åka hem 3-4-5 timmar senare. Hur löser veterinären kundens transport till vald hållplats, tågstation eller busstation och tiden för det som finns att välja på, samt även ev hjälpen att lyfta in hunden i bussen eller tåget ?

Hunden är ju knappast farlig för sin omgivning i en buss, tåg så länge den kan bekvämt kan ligga ner på en sittplats om nu hunden inte är för stor för bussen, men knappast tåget

Som sagt vilka service tjänster erbjuder veterinärens personal av olika slag att tex hjälpa till att transportera ägaren matte eller husse samt djuret hunden eller katten t.o.f närmaste kollektivtrafikmedel med ev även lånad utrustning som en hundbur av lite mindre hundar med hundbädd eller bara en hundbädd ?

Jag tänkte bara på det idag .. ja för välfärdens skull liksom att man kanske inte ska tro att allt löser sig via de första man tänker sig

Som bekant kan man ju inte ta en taxi med ett djur i, är inte tillåtet
Citera
2025-01-03, 19:22
Medlem
Sn0o0oZs avatar
DU var precis deras servicepersonal

det finns säkert djurtaxi att ringa
Citera
2025-01-03, 19:30
Medlem
godboys avatar
Det går utmärkt att resa med taxi med hund eller katt. Dock kan bur krävas för katt, men alla vettiga ägare har ju givetvis en sådan. Taxi Göteborg erbjuder resa med djur, lika så Bolt.

Åker man till ett djursjukhus så erbjuder det nog vanligtvis inte transport, även om undantag säkert finns. Misstänker dock att behovet inträffar så sällan att det inte är värt för djursjukhusen, och framförallt inte små stationer, att kunna erbjuda transporttjänst akut. Sen går det ju att en hel del fall att få hembesök av veterinär men det kostar och det kan inte erbjudas eller garanteras att det kan ske akut. Sen är det precis som med sjukvård för människor, att man kan bara göra väldigt begränsande undersökningar i hemmet i förhållande till på klinik.
Citera
2025-01-03, 19:35
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Får man inte? Det har jag gjort massor av gånger.
Citera
2025-01-03, 20:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det går utmärkt att resa med taxi med hund eller katt. Dock kan bur krävas för katt, men alla vettiga ägare har ju givetvis en sådan. Taxi Göteborg erbjuder resa med djur, lika så Bolt.

Åker man till ett djursjukhus så erbjuder det nog vanligtvis inte transport, även om undantag säkert finns. Misstänker dock att behovet inträffar så sällan att det inte är värt för djursjukhusen, och framförallt inte små stationer, att kunna erbjuda transporttjänst akut.

Sen går det ju att en hel del fall att få hembesök av veterinär men det kostar och det kan inte erbjudas eller garanteras att det kan ske akut. Sen är det precis som med sjukvård för människor, att man kan bara göra väldigt begränsande undersökningar i hemmet i förhållande till på klinik.

Det är alltså djurtaxi man ska kolla efter, ok

Jag misstänker att djurtransport korta sträckor är extremt vanligt behov men löses på ett mer omständligt sätt att anlita en kompis eller nån annan som kör, ifall de inte har eget körkort

Beror på vars du bor. Bor du i en mindre kommun, en jaktkommun dessutom med massor med hundägare på var och varannan person och du har inte en enda veterinär på orten med 5000 medborgare så kan jag garantera dig att det skulle kunna vara extremt vanligt. Speciellt om du måste färdas 6 mil till närmste veterinär och den veterinären ligger inte heller direkt utanför busstationen utan 1 mil till eller 5 kilometer utanför det

Själva ditresan till veterinären kan nog anordnas jättebra med att nån kör fram ägaren och djuret till bussen eller tåget om man ska använda sig av kollektivtrafiken så funkar det nog bäst med tåget eller bussen om man nu vill det. Men sen när du kommer till slutstationen är ju då problemen börjar gälla.

Dvs att man gärna skulle vilja transporteras sig till veterinären i staden. Det går ochså säkert ganska bra om man hittar en ultra buss men då måste man ju gå med sitt djur till en sån plats så det är inte det optimala lösningen iom att djuret ska helst inte gå alls..

Iaf så då är väl lösningen djurtaxi som du säger. Men vad är det då som säger att inte anlitad personal till veterinärerna inte kan anordna det ? Dvs "ambulans" eller bara chaufför för djur tof den plast man normalt kan ta sig till som bäst .. men inte längre. Dvs precis på perrongen på tågstationen

Jag begriper det inte. Måste va vanligt att djur kanske inte åker in akut på helgen men är akut skadade, typ 1-2 dagar eller max en vecka innan de kolarvippen om de inte får djursjukvård men ingen ställer upp ? Djurtaxi är inte specifikt kopplat heller till veterinärens egna verksamhet heller tror jag
Citera
2025-01-03, 20:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Är vad jag har hört .. har inte så bra koll
Citera
2025-01-03, 20:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Det är alltså djurtaxi man ska kolla efter, ok

Jag misstänker att djurtransport korta sträckor är extremt vanligt behov men löses på ett mer omständligt sätt att anlita en kompis eller nån annan som kör, ifall de inte har eget körkort

Beror på vars du bor. Bor du i en mindre kommun, en jaktkommun dessutom med massor med hundägare på var och varannan person och du har inte en enda veterinär på orten med 5000 medborgare så kan jag garantera dig att det skulle kunna vara extremt vanligt. Speciellt om du måste färdas 6 mil till närmste veterinär och den veterinären ligger inte heller direkt utanför busstationen utan 1 mil till eller 5 kilometer utanför det

Själva ditresan till veterinären kan nog anordnas jättebra med att nån kör fram ägaren och djuret till bussen eller tåget om man ska använda sig av kollektivtrafiken så funkar det nog bäst med tåget eller bussen om man nu vill det. Men sen när du kommer till slutstationen är ju då problemen börjar gälla.

Dvs att man gärna skulle vilja transporteras sig till veterinären i staden. Det går ochså säkert ganska bra om man hittar en ultra buss men då måste man ju gå med sitt djur till en sån plats så det är inte det optimala lösningen iom att djuret ska helst inte gå alls..

Iaf så då är väl lösningen djurtaxi som du säger. Men vad är det då som säger att inte anlitad personal till veterinärerna inte kan anordna det ? Dvs "ambulans" eller bara chaufför för djur tof den plast man normalt kan ta sig till som bäst .. men inte längre. Dvs precis på perrongen på tågstationen

Jag begriper det inte. Måste va vanligt att djur kanske inte åker in akut på helgen men är akut skadade, typ 1-2 dagar eller max en vecka innan de kolarvippen om de inte får djursjukvård men ingen ställer upp ? Djurtaxi är inte specifikt kopplat heller till veterinärens egna verksamhet heller tror jag

Vissa större orter verkar ha en djurambulans. https://www.svenskadjurambulansen.se/faq/ Den finansieras på ideell basis. När jag googlade så verkar den finnas i Västra Götalands Län samt i Stockholms Län och det verkar som de opererar över hela länen. När det gäller VGR så är det ett stort län, Göteborg - Strömstad - Åmål -Gullspång - Karlsborg - Tidaholm - Ulricehamn - Tranemo - Kinna. Det är ett gigantiskt upptagningsområde och det tar många timmar att flytta sig från ena änden till andra änden, och jag misstänker att de har max två bilar i VGR. Så det lär inte bara vara att ringa och att man får en transport snabbt.

Men detta handlar väl i huvudsak om intransporten som du också skriver om, jag vet/tror kanske inte att de kör åt andra hållet (Djursjukhuset till hemmet). Att bygga en affärsmodell på att erbjuda djurtransporter är nog svårt, det är inget som folk vanligtvis anlitar och de flesta får nog ordna sina transporter själva. Bor man i obyggden så har man ju högst sannolikt egen bil eller känner någon som kan köra och hämta.
Citera
2025-01-03, 20:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Citat:
Det kan säkert variera. Men i de större städerna lär det inte vara några som helst problem, antar att man får uppge att man vill ha en vagn som tar djur, stor hund kan väl kanske tänkas kräva kombivagn. Sen finns säkert rätt många bilar som inte tar djur och som går som allergibilar.

Men som jag tidigare varit inne på så tror jag att det kan vara svårare att få en taxi på mycket små orter eller ren landsbygd, och det kan det ju generellt vara även om man bara ska åka som människa. Å andra sidan så har ju de allra flesta bil som bor i små orter eller på ren landsbygd.
Citera
2025-01-03, 21:43
Medlem
Cindells avatar
Citat:

Klart man kan. Jag tar alltid taxi med mina katter till veterinären. Har man ingen bil med alla dess kostnader så har man råd att unna sig taxi vid behov.

Jag bor i en relativt liten ort, ca 25k invånare. Det är 1 mil till min favorit-vet, men det finns även veterinärer på ca 5 minuters bilavstånd.

Till närmsta djursjukhus är det 2,5 mil enkel resa men kommer definitivt ta taxi dit också om behovet uppstår.
Senast redigerad av Cindell 2025-01-03 kl. 22:15.
Citera
2025-01-04, 13:19
Medlem
Loreias avatar
I Stockholm finns det en djurtaxi, han är riktigt bra och både jag och bekanta har vid flertalet tillfällen anlitat honom.
Men man kan visst åka taxi med husdjur, ringer man till en seriös taxifirma och säger att man vill åka med djur brukar det aldrig vara ett problem. I alla fall inte med mindre djur, vet inte hur det är om man har en rejält stor hund.
Citera
2025-01-04, 15:07
Medlem
Westgoethes avatar
Där jag bor gör distriktsveterinären hembesök om man beställer.
Kanske inte akut med jour, men dagtid har de varit här ett par gånger.
Dyrt - javisst, kostar dubbelt känns det som. Har man inte råd med det ska man inte ha djur.
Citera
2025-01-04, 15:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Citat:

Kolla dina källor i framtiden innan du trampar dig själv i munnen och framstår som obildbar.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det kan säkert variera. Men i de större städerna lär det inte vara några som helst problem, antar att man får uppge att man vill ha en vagn som tar djur, stor hund kan väl kanske tänkas kräva kombivagn. Sen finns säkert rätt många bilar som inte tar djur och som går som allergibilar.

Men som jag tidigare varit inne på så tror jag att det kan vara svårare att få en taxi på mycket små orter eller ren landsbygd, och det kan det ju generellt vara även om man bara ska åka som människa. Å andra sidan så har ju de allra flesta bil som bor i små orter eller på ren landsbygd.

Precis.

Som du skriver är det bara att uppge när man beställer taxi att man har djur med sig, så skickar de en taxi som tillåter djur.

Samma om man meddelar att man har med småbarn, så skickar de taxi som har med barnstol.

Funkar säkert inte överallt och med alla bolag, men det brukar inte vara några problem.

Kanske ingen höjdare om man behöver åka 14 mil tur och retur att ta taxi dock.

Edit:

Men som även påpekats finns även distriktsveterinärer att tillgå på många platser.
Senast redigerad av Allaballawalla 2025-01-04 kl. 15:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in