2025-01-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu fjollskriker Slovakoens Fico över indragen gas. Dax att tänka på det nu. Apskaftet har haft ett år på att förbereda sig:

https://www.svd.se/a/alpWlA/ukrainas-beslut-att-stoppa-rysk-gas-vacker-starka-reaktioner

Hur ska han kunna förbereda sig på det? Hela Europa drabbas av detta för EU måste ju på något sätt hitta dyrare gas till Slovakien och Ungern ... rysk gas från turkarna kanske. Svårt läge för EU och du skrattar men du förstår inte bättre. Ännu värre blir det för Moldavien som inte ens hade pengar att betala Gazprom. Kiev vill att alla ska straffas nu då man inte vinner något på slagfältet. Den vanliga eskaleringen och sen gråter ni då Ukrainas gas och elsystem helt förstörs.
Citera
2025-01-02, 19:39
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du skrev: "Språk är vägledande för skapandet av de flesta länder i Europa". Det är fel tempus. Det VAR grund för staternas tillkomst på 1600-talet. Den synen på nationalstater övergavs ganska tidigt, faktiskt, även om Sovjet gjorde ett försök att återinföra det etniskt rena nationalstaterna 1945.

Om du har den synen på ockupation som ditt första stycke tyder på är det ju fullständigt meningslöst att diskutera med dig. För bygger du dina argument på den typen av värderingar så måste du faktiskt börja med att definiera vad du menar konstituerar en självständig stat. För om du betraktar t ex Tyskland som ockuperat av USA så blir ju definitionerna av ockupation synnerligen flytande. Bland annat så anser jag att ditt eget inlägg måste innebära att även du anser att Luhansk och Donetsk var ockuperade av Ryssland när "omröstningarna" om deras status ägde rum.

Under Sovjettiden varierade synen på minoritetsspråk. Rent formellt var de aldrig förbjudna, men särskilt under Stalin-epoken motarbetades språken. En del skedde subtilt, en insändare till tidningen som skrevs på ryska kunde godkännas för publicering på några dagar, skrev insändaren på annat språk kunde det ta flera månader att få den godkänd.

Det du skriver om att det var praktiskt att lära sig ryska i Sovjet är förvisso korrekt. Grejen är bara den att var det praktiskt att lära sig ryska i Sovjet så är det naturligtvis praktiskt att lära sig ukrainska i Ukraina. Du kanske kan förklara varför det som var praktiskt - och enligt dig alltså ok - i Sovjet helt plötsligt utgör någon form av övergrepp när det är frågan om Ukraina.

Är du verkligen säker på att de rysktalande städerna i Ukraina hellre vill tillhöra Ryssland? Har du någon källa på det? Alltså inte på antalet eller andelen rysktalande som bor på en viss plats, utan något som bekräftar att de vill tillhöra Ryssland.

Tyvärr lade jag tid på att svara.
Tydligen ansågs idiotens inlägg som så fullt av regelvidrigheter, att det raderades.
Så all min tid var bortkastad.

Men det var tydligt, som du också skriver, att inlägget var bland det värsta skit och dumheter som skrivits här i tråden, på mycket länge.

Så tack ändå till mods att ni tog bort det. Hade faktiskt inte en tanke på att anmäla honom.
Citera
2025-01-02, 19:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag kan visa klippet. Det finns här:

https://x.com/charliekirk11/status/1867238453345476888

Men. Det är en förfalskning! Förfalskad med hjälp av AI. ABC News har aldrig sagt dessa siffror! Det är en ren AI-skapelse.

Originalversionen och fakta om förfalskningen finns här:

Där ser man, man kan inte lita på någonting längre. Härligt!
Citera
2025-01-02, 19:44
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur ska han kunna förbereda sig på det? Hela Europa drabbas av detta för EU måste ju på något sätt hitta dyrare gas till Slovakien och Ungern ... rysk gas från turkarna kanske. Svårt läge för EU och du skrattar men du förstår inte bättre. Ännu värre blir det för Moldavien som inte ens hade pengar att betala Gazprom. Kiev vill att alla ska straffas nu då man inte vinner något på slagfältet. Den vanliga eskaleringen och sen gråter ni då Ukrainas gas och elsystem helt förstörs.

Nu LJUGER du igen. EU behöver inte alls hitta ny gas till Slovakien och Ungern. Vill dom ha gas får dom hitta den själv.
Citera
2025-01-02, 19:47
Avstängd
sherms avatar
Neuroleptika till alla slava ukrainisar.

Cybertruck bomb suspect seen wearing t-shirt with UKRAINIAN nationalist symbol

https://x.com/RT_com/status/1874853010947649818
Citera
2025-01-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Neuroleptika till alla slava ukrainisar.

Cybertruck bomb suspect seen wearing t-shirt with UKRAINIAN nationalist symbol

<propagandalänk borttagen>

Solklar false flag. Börjar bli riktigt svettigt för ryssland nu när de inte får sälja sin gas längre, och de har manskapsbrist till den grad att de behöver Nordkoreas hjälp att slåss mot ett gäng hohols. Pinsamt Ivan!
Citera
2025-01-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du skrev: "Språk är vägledande för skapandet av de flesta länder i Europa". Det är fel tempus. Det VAR grund för staternas tillkomst på 1600-talet. Den synen på nationalstater övergavs ganska tidigt, faktiskt, även om Sovjet gjorde ett försök att återinföra det etniskt rena nationalstaterna 1945.

Om du har den synen på ockupation som ditt första stycke tyder på är det ju fullständigt meningslöst att diskutera med dig. För bygger du dina argument på den typen av värderingar så måste du faktiskt börja med att definiera vad du menar konstituerar en självständig stat. För om du betraktar t ex Tyskland som ockuperat av USA så blir ju definitionerna av ockupation synnerligen flytande. Bland annat så anser jag att ditt eget inlägg måste innebära att även du anser att Luhansk och Donetsk var ockuperade av Ryssland när "omröstningarna" om deras status ägde rum.

Under Sovjettiden varierade synen på minoritetsspråk. Rent formellt var de aldrig förbjudna, men särskilt under Stalin-epoken motarbetades språken. En del skedde subtilt, en insändare till tidningen som skrevs på ryska kunde godkännas för publicering på några dagar, skrev insändaren på annat språk kunde det ta flera månader att få den godkänd.

Det du skriver om att det var praktiskt att lära sig ryska i Sovjet är förvisso korrekt. Grejen är bara den att var det praktiskt att lära sig ryska i Sovjet så är det naturligtvis praktiskt att lära sig ukrainska i Ukraina. Du kanske kan förklara varför det som var praktiskt - och enligt dig alltså ok - i Sovjet helt plötsligt utgör någon form av övergrepp när det är frågan om Ukraina.

Är du verkligen säker på att de rysktalande städerna i Ukraina hellre vill tillhöra Ryssland? Har du någon källa på det? Alltså inte på antalet eller andelen rysktalande som bor på en viss plats, utan något som bekräftar att de vill tillhöra Ryssland.
Vi har helt enkelt olika åsikter, perspektiv.

Luhansk och Donetsk var inte ockuperade av Ryssland, man ville ha självständiga stater eller mer självständighet. 2022 gav dom upp den tanken och anslöt till Ryssland eftersom Minskavtalen inte genomfördes.

USA ockuperade Tyskland, Sydkorea och Japan då det begav sig. Man rotade också i deras nya konstitutioner och man lämnade aldrig länderna militärt, kalla det för vad du vill.

För Sovjet eller Ryssland var det aldrig för att förtrycka ett folk utan av praktisk nytta efterom man var och är gigantiska länder med många språk. För baderiterna i Ukraina är det enbart för att med tiden utplåna allt ryskt, allt pga. av hat. Det fungerade tidigare precis som det fungerar i Schweiz och som jag skrev är det gamla ryska städer det handlar om och man har släkt och vänner på sidor. Det gäller bara två språk i Ukriana och inte ens det lyckas man med.

Jag förstår och det gör alla andra också att du försöker analysera sönder min text. Jag har skrivit som jag tycker utifrån min kunskap och mitt perspektiv över denna konflikt. Du kommer inte längre och det här med språk i Ukraina är vad det är. Gå vidare nu, jag har skrivit allt jag ville och tänker inte påbörja en ny runda för att du inte är nöjd.
Citera
2025-01-02, 19:56
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Du får nog förklara istället för att slå i ilska. Du gillar utrycket klappträ och jag antar att du har mycket hög ålder. Jag reagerade bara på lögnerna du kom med i ditt inlägg.
Du ska ha reda på vilken diskussion du hoppar in i. Det misslyckades du med, trots att det var tydligt redovisat i denna tråd.
Alla har möjlighet att titta bakåt.
Citat:
Hela Krim, Krasnodar och Sotji är inte huvudsakligen ukrainskspråkiga och har aldrig varit.
Du får falsifiera källmaterialet som redovisades om du ska bidra med något.
Citat:
Det är helt enkelt en lögn och vad du diskuterat innan skiter jag i.
Du är verkligen ett klappträ utan läsförståelse, utan ambition till läsförståelse. Idiot.
Citat:
Förbolsjevikisk tillstånd? Är det en term ni pseudointellektuella rysshatare använder? Ni kanske samtalar om Tsartiden men det förändrar ju inte det faktum att Ukraina som land med ett stort territorium inte fanns. Sen att kommunisterna senare gjorde upp sins emellan i Sovjet är en annan sak.
Det du kallar för att "Putin återställer ordningen" är den bolsjevikiska ordningen. Alltså något Lenin och Stalin ställde till med. Inte den förbolsjevikiska ordningen.
Citat:
Förbolsjevikisk tillstånd? Är det en term ni pseudointellektuella rysshatare använder? Ni kanske samtalar om Tsartiden men det förändrar ju inte det faktum att Ukraina som land med ett stort territorium inte fanns.
Frågan gällde det ukrainska språket, ditt stackars jävla klappträ, det ukrainska språket. Det språket har existerat enormt länge, trots en del motstånd norrifrån.
Citat:
Ser det inte likadant ut i Ukraina eller Europa? När såg du senast en positiv artikel om Ryssland i våra tidningar? Det måste ju finnas något att skriva om som rysk litografi, medicinsk utrusting, passagerarflygplan etc.
Rysk litografi tar du där --> (FB) Konst och kultur
Du kan redovisa BICS-ländernas mycket noggranna bevakning av rysk litografi där!
Det är en viktig fråga, hälsar Alice Bah Kuhnke.
Senast redigerad av Schlesien 2025-01-02 kl. 20:08.
Citera
2025-01-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Nu LJUGER du igen. EU behöver inte alls hitta ny gas till Slovakien och Ungern. Vill dom ha gas får dom hitta den själv.
Det är mycket möjligt att EU inte hjälper Slovakien och Ungern för dom lyder ju inte. Det är mycket skrik och gap om att jag ljuger, bra för då har jag rätt.
Citera
2025-01-02, 19:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
För att Europas länder behöver gasen. Ska Europa lida för att Zelenskyj vill hämnas på ryssarna?
De länder som drabbas är länder som valt ryska sidan. De har valt att inte ställa om. Så inte ett dugg synd om dessa länder. De har gjort sitt val, nu får de ta konsekvenserna. Moldavien får säkerligen hjälp av EU om de behöver det.
Citera
2025-01-02, 19:59
Medlem
Citat:

Det är inte EU's uppgift att hitta gas till Slovakien och Ungern. Det problemet äger dom själva.

Ditt inlägg gör mig lite fundersam, vet du vad EU är över huvud taget?

Kanske bäst om Slovakien och Ungern går med i BRICS samt omfamnar Ryssland. Alla problem lösta.
Citera
2025-01-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du ska ha reda på vilken diskussion du hoppar in i. Det misslyckades du med, trots att det var tydligt redovisat i denna tråd.
Alla har möjlighet att titta bakåt.
Du får falsifiera källmaterialet som redovisades om du ska bidra med något. Du är verkligen ett klappträ utan läsförståelse, utan ambition till läsförståelse. Idiot. Det du kallar för att "Putin återställer ordningen" är den bolsjevikiska ordningen. Alltså något Lenin och Stalin ställde till med. Inte den förbolsjevikiska ordningen.

Rysk litografi tar du där --> (FB) Konst och kultur
Du kan redovisa BICS-ländernas mycket noggranna bevakning av rysk litografi där!
Det är en viktig fråga, hälsar Alice Bah Kuhnke.
Du gav inte mycket men det är väl bra. Litografi handlade om maskiner för att tillverka microchips likt AMSL. Ryssland kan ju inte tillverka någonting avancerat du vet (ubåtar, passagrarflygplan, rymdraketer, kärnkraftverk osv. osv.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in