2025-01-02, 13:36
Medlem
sanningenskas avatar
Hej alla

jag har skaffat ett konto på Länsförsäkringar bank då det varit för många oroväckande nyheter om Swedbank på sista tiden. jag är arbetslös just nu men börjar jobba igen inom en månad och då kommer jag skriva in mitt nya bank konto på kontraktet så jag får lönen dit

finns det annat jag ska tänka på förutom att jag ska flytta mitt bank-id från swedbank till LF samt swish? jag kommer inte flytta några pengar

jag har aldrig bytt bank såhär så det känns som att det är too good to be true att det bara är att ta emot lönen från nya jobbet på det nya kontot och thats it
Citera
2025-01-02, 13:43
Medlem
AppleIntelligences avatar
Har du autogiro eller e-fakturor?
Citera
2025-01-02, 14:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
jag har aldrig bytt bank såhär så det känns som att det är too good to be true att det bara är att ta emot lönen från nya jobbet på det nya kontot och thats it
Registrera det nya kontot hos skatteverket med tanke på deklarationen.
Har du t.ex streaming tjänster som dras från ditt gamla kort så ändra och byt hos klarna om du ibland använder vid beställningar.

Samt det som AppleIntelligence tog upp utan att citera dig.
Citera
2025-01-02, 14:13
Medlem
sanningenskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Har du autogiro eller e-fakturor?

E-fakturor har jag, tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Registrera det nya kontot hos skatteverket med tanke på deklarationen.
Har du t.ex streaming tjänster som dras från ditt gamla kort så ändra och byt hos klarna om du ibland använder vid beställningar.

Samt det som AppleIntelligence tog upp utan att citera dig.

Tack, vad är det dock med deklarationen? Är det nåt annat än skatteåterbäringen eller måste Skatteverket ha mitt lönekonto?
Citera
2025-01-02, 14:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Tack, vad är det dock med deklarationen? Är det nåt annat än skatteåterbäringen eller måste Skatteverket ha mitt lönekonto?
Nädå menade bara för ev återbäring.
Du kanske också vill säga upp de tjänster som har årsavgift hos Swedbank för gamla kortet och att kunna betala räkningar.
Citera
2025-01-02, 14:49
Medlem
Jag har sedan Hedenhös haft flera banker. Det kostade på den tiden ingenting. Fördel var exempelvis att man kunde ha bankomatkort hos flera banker. Funkade inte kommunikationen med en bank, bytte man bara bankomatkort och kontaktade nästa bank.

Med nollränte-regimen blev det lite surare. Nu tjänar inte bankerna tillräckligt på ränteskillnaden, utan tar fasta avgifter bara för att hålla igång ett konto. Jag har fortfarande flera banker. Därmed har jag också flera bank-id, vilket är fördelaktigt när man är länge utomlands.

Mitt råd är att ha minst två banker, minst två bank-id.

En bank som bör väljas bort är SEB. Otrevliga. Stöddiga. Både i privat kommunikation och deras "influencers" på social medier. Dyra. Ingen service alls. Om man har varit kund hos dem i ett par decennier kan man ändå få PostNord-brev (2 veckor sena) att inom 14 dagar förklara vem man är. Annars kan de enligt gällande lagstiftning spärra konton man har hos dem, påstår de. I mitt fall flera Mkr. De har haft pengarna förvaltade i flera decennier, men låtsas plötsligt inte veta vem jag är.

Och detta att jag måste svara inom just två veckor tror jag inte är lag, men SEB skriver bedrägligt som det vore så. Denna skitbank borde få banktillståndet indraget för bedrägeri.

Varför vet SEB inte vem jag som kund är? Det kanske har med att de undviker kundkontakt själva? Har ni försökt besöka ett SEB-kontor? Det är djävlar inte lätt att bli insläppt hos denna institution som med sin oanträffbarhet vill konfiskera ens sparmedel.
Citera
2025-01-02, 15:46
Medlem
mikaelss avatar
Så länge du fortfarande är kund hos Swedbank, dvs inte har avslutat ditt konto, utan bara slutat använda det, behöver du inte göra något åt Bankid, ditt gamla fortsätter at fungera (så länge du är kund i banken).
Och min rekommendation är att inte avsluta ditt konto hos Swedbank, det kan vara bra att vara kund i mer än en bank, t ex om du behöver flera bankid.
Citera
2025-01-02, 16:16
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så länge du fortfarande är kund hos Swedbank, dvs inte har avslutat ditt konto, utan bara slutat använda det, behöver du inte göra något åt Bankid, ditt gamla fortsätter at fungera (så länge du är kund i banken).
Och min rekommendation är att inte avsluta ditt konto hos Swedbank, det kan vara bra att vara kund i mer än en bank, t ex om du behöver flera bankid.

Det här är ett bra råd. Rent praktiskt spelar det ingen roll vilken bank som bank-ID:t kommer ifrån.

Min bank (Skandia) slutade med bank-ID på fil, och övergick helt till mobilt bank-ID.
Jag vill gärna både ha mobilt bank-ID på telefonen och ett på datorn som backup.

Jag har ett gammalt konto liggande hos Swedbank och de ger fortfarande ut bank-ID på fil så nu hämtar jag det från dem istället, och kan fortsätta med bägge trots att min ordinarie bank inte ger ut såna längre.
Citera
2025-01-02, 16:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det här är ett bra råd. Rent praktiskt spelar det ingen roll vilken bank som bank-ID:t kommer ifrån.

Min bank (Skandia) slutade med bank-ID på fil, och övergick helt till mobilt bank-ID.
Jag vill gärna både ha mobilt bank-ID på telefonen och ett på datorn som backup.

Jag har ett gammalt konto liggande hos Swedbank och de ger fortfarande ut bank-ID på fil så nu hämtar jag det från dem istället, och kan fortsätta med bägge trots att min ordinarie bank inte ger ut såna längre.
Jag behöll Skandia av just det skälet, när SEB slutade med fil, men du menar att Skandia också slutat nu? Ska jag behöva återvända till Swedbank eller finns det någon mer som ger ut BankID på fil?
Citera
2025-01-02, 16:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
En bank som bör väljas bort är SEB. Otrevliga. Stöddiga. Både i privat kommunikation och deras "influencers" på social medier. Dyra. Ingen service alls. Om man har varit kund hos dem i ett par decennier kan man ändå få PostNord-brev (2 veckor sena) att inom 14 dagar förklara vem man är. Annars kan de enligt gällande lagstiftning spärra konton man har hos dem, påstår de. I mitt fall flera Mkr. De har haft pengarna förvaltade i flera decennier, men låtsas plötsligt inte veta vem jag är.

Och detta att jag måste svara inom just två veckor tror jag inte är lag, men SEB skriver bedrägligt som det vore så. Denna skitbank borde få banktillståndet indraget för bedrägeri.

Varför vet SEB inte vem jag som kund är? Det kanske har med att de undviker kundkontakt själva? Har ni försökt besöka ett SEB-kontor? Det är djävlar inte lätt att bli insläppt hos denna institution som med sin oanträffbarhet vill konfiskera ens sparmedel.

Det är lag på att dom måste hålla koll på dom sakerna, och genom att skicka ut frågeformulär (eller ha dom vid onlinetjänsterna) så kan dom enklast styrka att dom genomfört sitt åtagande om kundkännedom.
Citera
2025-01-02, 16:32
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Jag behöll Skandia av just det skälet, när SEB slutade med fil, men du menar att Skandia också slutat nu? Ska jag behöva återvända till Swedbank eller finns det någon mer som ger ut BankID på fil?

Ja, när jag skulle förnya mitt så upptäckte jag att de slutat. Hos Swedbank får man bara tre månader i taget, så det kanske är på väg bort överallt.
Citera
2025-01-02, 16:46
Medlem
Citat:

Länsförsäkringar Bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in