Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
1. Har liberaler rätt? Nationalism är dåligt och skapar splittringar för att nationalister exkluderar folk och liberaler inkluderar folk, oavsett lön på kontot varje månad?
Så detta får mig att undra: Vad är liberaler rädda för?
1. jag tror att utgångspukten i din tråd är felaktig. Liberaler ogillar inte nationalism nämligen. Nationalism är bra.
2. det man är rädd för är överdriven nationalismen, dvs: att vi inte skall vara med i olika internationella sammanhang för att ta tillvara våra natioella intressen, att vår självgodhet kommer att bita oss i rumpan om vi inte är en aktiv del i det globala samhället, att nationalism är en bra grej, men kan gå till överdrift och därmed föda främlingsfientlighet, skapa motsättningar mellan olika kulturer.
Lön på kontot är inte en viktig grej i sammanhanget utan att man kallar folk för apor med låg IQ etc. Dvs en nationalism som gränsar till fascism och nazism.
Vilket man ser en del här på Flashbacken och i vissa grupperingar i de politiska partierna - inte bara SD även om denna svans säkert är längre där. Därför vill inte L regera med SD t ex.
Vilket iofs är fel anser jag.