2025-01-02, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Förstår du ens grundläggande kemi eller matematik?

Det är kolet i bensin och diesel som bildar CO2 som väger mer än bränslet.

https://natural-resources.canada.ca/sites/www.nrcan.gc.ca/files/oee/pdf/transportation/fuel-efficient-technologies/autosmart_factsheet_6_e.pdf

Vad är det för kemikalier du avser? Är det magnesium, koppar eller strontium eller något annat?
Har du någon källa överhuvudtaget till vad du irrelevant jämför med svenska fordonsflottan?

Jag skulle tro att det inte finns någon källa.
2 gånger har jag frågat efter det, då själva påståendet verkar väldigt VÄLDIGT osannolikt.
Jag har heller inte hittat något som stödjer det när jag själv googlat.
Citera
2025-01-02, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vilka skador menar du att dessa orsakar som är jämförbara med bort sprängda fingrar och händer? Eller det man läste om nu senast, en ung man i Skåne som fått en nyårs raket som fastnat i halsen!

Bestäm själv vilken parameter du vill skall gälla om du vill ”jämföra”.
Se till att den är konsekvent bara.
Citera
2025-01-02, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Kan tycka staden kan bjuda på en ordentlig show, göra en folkfest av det, för de som vill. Vidare lägga ner försäljningen.
Vidare kan vi väl lägga ner detta tjafs varje år.

Folk behöver också glädje,
nytt år är nya möjligheter.
En möjlighet att fira in det nya och ta lärdom av det gamla med massa smällar på en av de mörkaste dagarna på året.

Ska vi slopa alla våra traditioner?

Det är väl synd om fiskarna om alla ska äta jansons och sill på julafton.
Det går alltid hitta baksidor av "meningslöst" firande.

Jag tycker sill luktar och smakar vedervärdigt, jag kan uttrycka det, men att vilja förbjuda andra för att jag inte uppskattar det blir märkligt.

Krigsskadade, hundägare osv vet att på nyår smäller det och istället för att alla andra ska anpassa sig så får personerna lösa sina bekymmer som alla andra med bekymmer. Det är inte alla andras ansvar.

Jag har själv hund tex.

Om min hund far illa så går jag knappast runt i stan där det smäller.

Men nu var det precis det jag gjorde när han var valp, för att slippa problem längre fram.

Ytterligare ett sätt att vinna i folksporten kränkt.

Ett annat är om någon kommer i en fin sportbil eller mc, de låter för mycket, onödigt, wt, bättre lägga pengar på annat osv.
Går liksom applicera på det mesta här i livet som subjektivt upplevs som meningslöst.

Absurdum.

Ja, det är ett återkommande ”Argument” här i tråden att om någon inte tycker som en själv, så handlar det om alla möjliga sociala/fysiska handikapp 😁
Det låter tydligen som ett giltigt argument för en hel generation som fått för sig att deras åsikt är asviktig för andra.😂
Citera
2025-01-02, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Fyrverkerier hör nyårsafton till. Motståndet kommer från djurägare som vill intala omgivningen att deras djur inte överlever en kväll med fyrverkerier. Att djurägarna själva kan söka sig till en plats utan fyrverkerier finns inte. Istället ska det sittas hemma, helst mitt i en stad, och gnälla över medmänniskor som inte har valt att skaffa en husdjur. Det som gör motståndet PK är med andra ord vurmandet för husdjur vilket är helt vansinnigt felriktat. Korrekt är snarare att rikta vreden mot de med husdjur som vägrar söka sig till en trygg plats och istället väljer att plåga sina husdjur i hemmet av ren och skär lathet.
Nja har du sett klipp från Tyskland igår? Läste även en artikel om en häst som dog av stress. Att det ska smälla under aftonen tycker jag är mysigt. Men inte dagar före och efter.
Och det är tack vare idioter som inte kan hålla sig och givetvis folk som skjuter mot bilar och bostäder.
Citera
2025-01-02, 04:53
Medlem
Fyrverkerier är så omodernt idag, livet är mer spännande online för många, det digitala samhället gör att enkla saker inte längre är lika roliga.
Citera
2025-01-02, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Jag skulle tro att det inte finns någon källa.
2 gånger har jag frågat efter det, då själva påståendet verkar väldigt VÄLDIGT osannolikt.
Jag har heller inte hittat något som stödjer det när jag själv googlat.
Hade varit fint om man kunde sätta betyg på skribenter på flashback, så att man kunde se direkt om källbefriade tramsare som exempelvis KlartForDrabbning kan tas på allvar eller inte. Och kanske kunde filtrera bort dessa.
Citera
2025-01-02, 09:09
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Fyrverkerier hör nyårsafton till. Motståndet kommer från djurägare som vill intala omgivningen att deras djur inte överlever en kväll med fyrverkerier. Att djurägarna själva kan söka sig till en plats utan fyrverkerier finns inte. Istället ska det sittas hemma, helst mitt i en stad, och gnälla över medmänniskor som inte har valt att skaffa en husdjur. Det som gör motståndet PK är med andra ord vurmandet för husdjur vilket är helt vansinnigt felriktat. Korrekt är snarare att rikta vreden mot de med husdjur som vägrar söka sig till en trygg plats och istället väljer att plåga sina husdjur i hemmet av ren och skär lathet.

Ah, så du vill alltså att 1/3 av alla svenskar ska behöva lasta upp barn, husdjur, hästar, foder o.s.v. och resa iväg "någon annanstans" över nyårshelgen?

I så fall så är det ofantligt mycket lättare och därtill mera rimligt om de kanske 1-3% av befolkningen som köper fyrverkerier åker iväg "någon annanstans", hyr kanske 100 hektar mark och drar av sina smällare där de inte stör vare sig husdjur, boskap eller vilda djur, och där de sedan kan städa upp efter sig själva, istället för att kommuner eller andra privatpersoner ska städa upp deras skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Djurplåger? Får de men för livet eller? såsom människor måste väl de också kunna klara lite motgångar. Men får de men för livet är jag kanske lite med dig

Då borde du rimligen tycka att misshandel är OK, så länge det inte ger bestående men?

Ja, fyrverkerier kan ge djur bestående men. Både psykologiska och fysiska. Det senare i form av djur som skadar sig eller t.o.m. dör p.g.a. fyrverkerierna.
Citera
2025-01-02, 10:19
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Fler som uppmärksammat detta? Gammelmedia propagerar MOT fyrverkerier med alla dessa artiklar om hundar som blir rädda och även BARN som blir rädda av ljuden. Även i sociala medier ser man ökat motstånd och ökade aggressioner mot fyrverkerier.

Var kommer detta ifrån och varför verkar det vara ett PK-fenomen att vara MOT fyrverkerier som vi alltid har använt för att fira och välkomna det nya året?

Förmodligen för att det är en onödig grej som orsakar skador och lidanden i onödan? Många idioter som inte klarar av att hantera det. När jag gick med min lilla dotter så sköt idioter fyrverkierier mot en lokal förskola. Folk kastar smällare m.m. framför folk.

Skulle ju kunna krävas mer tillstånd och att man bara fick skjuta från vissa platser. Blir svårt att hålla det iofs men för många idioter som håller på med det där.
Citera
2025-01-02, 11:05
Medlem
Jag är INTE PK det minsta!

Däremot tycker jag att fyrverkerier är HELT värdelösa.
Visst, ett proffigt välordnat fyrverkeri kan vara vackert och mäktigt, men att privatpersoner ska hålla på att panga fyller inget syfte alls.
Det ger bara negativa koncekvenser.

Inför krav på fyrverkerilicens på samma sätt som det är vapenlicens.
Då skulle det inte vara förbjudet, men det skulle inte vara totalt okontrollerat som nu.

Det är ändå bara mest WT-pack och babbar som håller på med dessa ljud och ljusföroreningar med sina leksakssmällare.
Citera
2025-01-02, 11:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Kan tycka staden kan bjuda på en ordentlig show, göra en folkfest av det, för de som vill. Vidare lägga ner försäljningen.
Bra förslag, vore rätt skönt ha mer "statligt och kommunalt sanktionerad underhållning" som en motvikt mot allt förvirrat trams i landet som ändå bara blir fjutt (tänker här på tex skolsystemet, pensionsförvaltning, eller livsmedelsbutiker man tror är fritt men mest ändå bara urartat till oligopol). Jag tror faktiskt en del städer har lite egen raketuppskjutning. Nån som vet vilka eller hur många kommuner av de 290 i landet i procent? Raketer och smällare kunde sen strykas för egna inköp, förbjuda dem (handkirurger mfl lär hålla med). Festligheterna därefter på ett begränsat område, med reducerad risk få en i fejset eller trumhinnorna sprängda bara för att man sneddar genom en park vid fel tillfälle. Vi kan ju vända på det, om det vore ett folknöje med argumentet "tradition" att vuxna sprang runt på stan och sköt knallpulverpistol när man minst anar det tex inne i butiker så hade också många blivit trötta på den saken.
Citera
2025-01-02, 13:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ah, så du vill alltså att 1/3 av alla svenskar ska behöva lasta upp barn, husdjur, hästar, foder o.s.v. och resa iväg "någon annanstans" över nyårshelgen?

I så fall så är det ofantligt mycket lättare och därtill mera rimligt om de kanske 1-3% av befolkningen som köper fyrverkerier åker iväg "någon annanstans", hyr kanske 100 hektar mark och drar av sina smällare där de inte stör vare sig husdjur, boskap eller vilda djur, och där de sedan kan städa upp efter sig själva, istället för att kommuner eller andra privatpersoner ska städa upp deras skit.

Då borde du rimligen tycka att misshandel är OK, så länge det inte ger bestående men?

Ja, fyrverkerier kan ge djur bestående men. Både psykologiska och fysiska. Det senare i form av djur som skadar sig eller t.o.m. dör p.g.a. fyrverkerierna.

Killgissning på hög nivå.
Jag uppskattar att det är ca 30% som köper fyrverkerier.

Fraktar ni bort djuren även vid åska?
Citera
2025-01-02, 13:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Har du någon källa på det här?

https://dnr-wisconsin-gov.translate.goog/topic/AirQuality/Fireworks.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv &_x_tr_pto=rq
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in