2025-01-01, 22:49
Medlem
Fyrverkerier hör nyårsafton till. Motståndet kommer från djurägare som vill intala omgivningen att deras djur inte överlever en kväll med fyrverkerier. Att djurägarna själva kan söka sig till en plats utan fyrverkerier finns inte. Istället ska det sittas hemma, helst mitt i en stad, och gnälla över medmänniskor som inte har valt att skaffa en husdjur. Det som gör motståndet PK är med andra ord vurmandet för husdjur vilket är helt vansinnigt felriktat. Korrekt är snarare att rikta vreden mot de med husdjur som vägrar söka sig till en trygg plats och istället väljer att plåga sina husdjur i hemmet av ren och skär lathet.
Citera
2025-01-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Nej, du landar helt fel, "krutet" i fyrverkerierna är långt mycket giftigare, det som blir kvar när bensin förbränns väger inte vad det vägde i tanken, så det blir grovt feltänk. Det är nedfallet som räknas, och dess giftighetsgrad.

exemplet gäller svenskars skjutande i förhållande till svenskars bilkörning INKLUSIVE LASTBILARNA!!!
Förstår du ens grundläggande kemi eller matematik?

Det är kolet i bensin och diesel som bildar CO2 som väger mer än bränslet.

Citat:
CO2 is 3.67 times heavier than carbon (44 ÷ 12 = 3.67). This is how 1 L of gasoline, which contains about 0.63 kg of carbon, can produce about 2.3 kg of CO2 (3.67 × 0.63 kg = 2.3 kg).
https://natural-resources.canada.ca/sites/www.nrcan.gc.ca/files/oee/pdf/transportation/fuel-efficient-technologies/autosmart_factsheet_6_e.pdf

Vad är det för kemikalier du avser? Är det magnesium, koppar eller strontium eller något annat?
Har du någon källa överhuvudtaget till vad du irrelevant jämför med svenska fordonsflottan?
Citera
2025-01-01, 23:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja men ... Blåljusfordon med sina ljud, övergångsställen som låter ... tunnelbana som dundrar in på en perrong i 110 db ...
Fyrverkeripjäs eller smällare kan lätt överskrida 120 dB (120 - 150 har nämnts). En logaritmisk dB, med tio gånger större för varje 10-steg i skalan.
Citera
2025-01-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Håller med.
Det är därför tändstickor, alkohol, parfymer på burk och thinner tex bör förbjudas

Vilka skador menar du att dessa orsakar som är jämförbara med bort sprängda fingrar och händer? Eller det man läste om nu senast, en ung man i Skåne som fått en nyårs raket som fastnat i halsen!
Citera
2025-01-01, 23:14
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
LOL, här samlas all WT

Citat:
dö trist

Citera
2025-01-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du får tycka som du vill angående vad som är skadligast, jag anser att fyrverkerier borde förbjudas.
Jag bryr mig helt enkelt om mina husdjur.

Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Jag tror han menar att Alkoholen är ett väldigt mycket större problem än fyrverkerier.

Ja, fyrverkerier är kanske en vecka.
Alkohol mm som sagt skadar djur mångt mycket mer o 365 dagar om året 24/7.

Sedan är det överdrivet allmänt fyrverkerier påverkan, djur och miljö.
Citera
2025-01-01, 23:43
Medlem
Skulle INTE vilja beskriva mig som PK men fyrverkerier är för barn som inte förstår bättre.

Jag har dels svårt att förstå att man prioriterar kostnaden för att skjuta fyrverkerier, när man skulle kunna lägga ner dom pengarna på lite finare mat eller dryck tex.

Jag är av samma åsikt som många här att fyrverkerier är för WT, bönder och diverse löst folk som slutat utvecklats på flera plan.

Sen har jag ockdå viss empati för djuren som påverkas (inte djurägarna men djuren själva). Det gäller ju faktiskt inte bara husdjur, tamdjur, bodksp, utan i många fall finns det även vilda djur som lever i tätorter och som grips av panik (harar, rävar, rådjur, fåglar m.m)

Sen är ju problemet att det hanteras av fulla idioter. (Lite liknande problematik med pyro i idrottssammanhang). Alkohol och raketer är en dålig kombo.
Nej, hoppas att skiten får ett slut!
Citera
2025-01-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
snackade m en som tittade på Köpenhamns smällande. Det var tydligen sanslöst mycket raketer och smällare. Ingen minskning från de bemedlade danskarna...😑
Som barn satt jag inne och grinade varje tolvslag. Kan lugnt säga att jag mer eller mindre aldrig riktigt firat nyår. Såklart har jag ätit med familjen en del år eller varit på några stycken fester iallafall.

Det blev bara aldrig som så att jag såg det som någon större grej. Sedan fick jag ju inte ungar varpå man knappast måste fira nyår på samma sätt. I år kände jag för att göra något men har husdjur så då går det inte.

Så nu har jag suttit och glott runt på fyrverkerier. Och det finns en hel del. Även helt okej mer tysta fyrverkerier.

Ett exempel.
https://fireworkskingdom.co.uk/collections/silent-fireworks/products/angels-from-heaven

Om man ändå lägger en massa pengar på tolvslaget så kan man leta ordentligt och faktiskt välja mer ljudvänliga saker.

För barn räcker väldigt mycket av de mer tysta sakerna som ändå är ett ljusskådespel även om de inte går så långt upp.

Det finns hur mycket som helst som är mer vänligt för vilda djur, människor med trauman, katter och hundar och så vidare.

https://fireworkskingdom.co.uk/collections/silent-fireworks/products/spider
Citera
2025-01-02, 00:25
Medlem
Kan tycka staden kan bjuda på en ordentlig show, göra en folkfest av det, för de som vill. Vidare lägga ner försäljningen.
Vidare kan vi väl lägga ner detta tjafs varje år.

Folk behöver också glädje,
nytt år är nya möjligheter.
En möjlighet att fira in det nya och ta lärdom av det gamla med massa smällar på en av de mörkaste dagarna på året.

Ska vi slopa alla våra traditioner?

Det är väl synd om fiskarna om alla ska äta jansons och sill på julafton.
Det går alltid hitta baksidor av "meningslöst" firande.

Jag tycker sill luktar och smakar vedervärdigt, jag kan uttrycka det, men att vilja förbjuda andra för att jag inte uppskattar det blir märkligt.

Krigsskadade, hundägare osv vet att på nyår smäller det och istället för att alla andra ska anpassa sig så får personerna lösa sina bekymmer som alla andra med bekymmer. Det är inte alla andras ansvar.

Jag har själv hund tex.

Om min hund far illa så går jag knappast runt i stan där det smäller.

Men nu var det precis det jag gjorde när han var valp, för att slippa problem längre fram.

Ytterligare ett sätt att vinna i folksporten kränkt.

Ett annat är om någon kommer i en fin sportbil eller mc, de låter för mycket, onödigt, wt, bättre lägga pengar på annat osv.
Går liksom applicera på det mesta här i livet som subjektivt upplevs som meningslöst.

Absurdum.
Citera
2025-01-02, 00:31
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Det är inte PK att vara emot fyrverkerier.
Däremot är det WT att vara ute och smälla av fyrverkerier för att fira in det nya året. Ja, inte bara WT förresten, även babbar och gulingar brukar tycka det är intressant när det smäller av raketer så alla lågbegåvade åskådare ropar "Ååååh!"
Festligt och luktar gott, what not to like?
Citera
2025-01-02, 00:42
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Katter, hästar, hundar osv osv blir ofta hysteriskt rädda.
Och jag AVSKYR djurplågeri.
Djurplåger? Får de men för livet eller? såsom människor måste väl de också kunna klara lite motgångar. Men får de men för livet är jag kanske lite med dig
Citera
2025-01-02, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Djurplåger? Får de men för livet eller? såsom människor måste väl de också kunna klara lite motgångar. Men får de men för livet är jag kanske lite med dig
Jag avskyr djurplågeri oavsett om det ger bestående men eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in