Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Intressant att det skulle röra sig om likvax. Var framgår det att det är vad Rajs syftade på?
Om kroppsdelarna var täckta av likvax skulle det möjligen kunna förklara deras goda skick, i och med att det tydligen till viss del skyddar mot förruttnelse.
Ja, utvecklingen har verkligen gått framåt inom rättsentomologi. Om någon kunnig tittade på fallet utifrån den aspekten är beskrivningen av likmaskarna och flugorna relativt utförlig, vilket borde göra det möjligt att komma närmare ett troligt dödsdatum.
Jag trodde inte att fingeravtrycken fanns kvar så länge. Intressant.
De "mörjiga massorna" fyllde dels bäckenet, dels täcktes samtliga återfunna kroppsdelar av dem, så det bör inte ha rört sig om inälvor i det senare fallet.
Vad som intresserade mig främst var likheterna i hur kroppsdelarna beskrivs, trots tidsskillnaden mellan fynden. Man hade önskat att Rajs specificerade vad han menade med "väl bevarad muskulatur". Alla discipliner har visserligen sin egen vokabulär och det kanske är en vedertagen term med distinkt innebörd som jag inte känner till.
Vidare fann jag fluglarvernas storlek iögonfallande. På FP1 var de alltså mellan 12-14 mm långa och på FP2 mellan 5-14 mm. Det är lite märkligt att det fanns mindre larver på FP2, men det kanske rörde sig om nästa "kull"? Flugorna (icke existerande på FP1 och sparsamt förekommande på FP2) borde också kunna säga något relevant.
Att utröna vad han menade efter 40 år, är tyvärr omöjligt.
Och de flesta i tråden saknar tyvärr medicinsk expertis, verkar det som.
När det gäller flugorna, är det intressant att de överhuvudtaget var aktiva. Vid en viss tidpunkt slutar flugor att vara intresserade av en död kropp. Jag vet inte varför men jag antar att näringen tar slut, helt enkelt.
Att man iakttog flugaktivitet på FP2 är särskilt intressant, eftersom man kan förmoda att flugaktiviteten borde avta efter 7 veckor. Och som någon skrev nyligen, borde BO:s kvarlevor vara "soppa" vid det laget.
Om GM blev störd under brottsprocessen och tryckte in kvarlevor i ett kylskåp ett par veckor, vore det inte förvånande alls, mot bakgrund av det vi vet om styckmördare i allmänhet (oavsett hur praktiska de är, improviserar de hejvilt och chansar) , och denna GM verkar ju vara en praktiskt person, med en basalt fungerande hjärna.
Jag är som sagt inte läkare eller jägare men kylförvaring är den enda förklaring jag kan hitta, om jag söker en orsak till kvarlevornas förvånansvärt intakta skick (på FP2). Vidare bör (jag gissar nu) kvarlevorna ha legat inomhus, skyddade från möss, råttor osv. Hade de tom börjat ruttna inomhus?
Om kvarlevorna både kylförvarades och ruttnade inomhus, kan man anta att GM hade tillgång till en egen bostad, över vilken GM hade kontroll.
Vad mer?
I böcker och artiklar om da Costa-fallet (och såklart i denna tråd) har vi diskuterat vädret till förbannelse, och vad ska man mer säga? Sommaren 1984 var ovanligt kall men det var ju knappast kylskåpskyla utomhus. Medeltemperaturen var väl 10 grader, och vissa dagar var soliga.
Det var inte tillräckligt kallt för avstyckade kroppsdelar ska vara i det skick som kroppsdelarna på FP2 var, efter 7 veckor.