Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Tror att hon är väl medveten om att somliga kring henne inte är något som gynnar henne men att hon är mer eller mindre tvingad att tolerera dem eftersom det annars blir en mycket liten krets av "folket" som är aktiva, hörs och syns
Ja men det jag menar är att förståelsen är så grund att den inte kan betraktas som förståelse. Jag funderar över om hennes avstånd mot barn-agans olika former är mer ideologisk och symbolisk snarare än att den grundar sig på hennes faktiska förståelse för dess konsekvenser. För om hon hade förstått det så hade hon nog hållit dessa människor ifrån sig, då hon hade förstått att hon faktiskt är starkare och mer trovärdig som ensam än i det sällskapet.
Det som får mig att fundera i dessa banor är att hon å ena sidan säger att hon tar avstånd från föräldrar som slår sina barn, men å andra sidan anser hon att omplacering bara ska vara aktuellt om det finns uppenbar risk för barnets liv, och där hon menar att fysisk misshandel kan räknas. När det gäller våld, exempelvis de två formerna fysiskt/psykiskt, så finns det studier som visar att den psykiska misshandeln kan orsaka mer skada än den fysiska, och det gäller både vuxna och barn.
Palm kan ge intryck av att vara rätt skärp men sedan häver hon ur sig det mest verklighetsfrånvända, vilket i sig har ett signalvärde, så jag tror helt enkelt inte att Palm faktiskt begriper hur och varför dessa människor kostar mer än de smakar för hennes kamp.