2025-01-01, 17:01
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Trots sanktioner så mår befolkningen i Ryssland bra. Härlig nyårskänsla bland människor.

https://youtu.be/L-bqT0Z7CMA?si=uFRUwYKiHdsV0iUD

Människor i Ryssland hade ”härlig nyårskänsla” 1985 också. 5 år senare så föll hela staten ihop som ett korthus.
Citera
2025-01-01, 18:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Den enda industri som ger goda inkomster till Ryssland idag är export av råmaterial som Olja, Gas och Nickel mm.

Krigsindustrin kostar enorma summor, men ger små inkomster. Man har ingen större tillverkningsindustri i övrigt.

Så man har en ekonomi som är extremt sårbar. Skulle oljepriset crasha till exempel så är man ute på hal is.

Det som skulle kunna hända är samma sak som hände i Venezuela. Faktum är att det redan har hänt i Ryssland en gång. Det var en av orsakerna till Sovjetunionen föll ihop. Man fokuserade väldigt mycket på olja. Resten av samhället stagnerade och sen kom kollapsen.
Fast Gazprom, största oljebolaget, gjorde ju monsterförlust förra året, så det är väl ytterst tveksamt om ens det stämmer.
När till och med ett oljebolag gör förlust, då är det illa.
Citera
2025-01-01, 19:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast Gazprom, största oljebolaget, gjorde ju monsterförlust förra året, så det är väl ytterst tveksamt om ens det stämmer.
När till och med ett oljebolag gör förlust, då är det illa.

Glädjande att Gazprom går med kraftig förlust!

Men jag förstår inte varför de gör det? Så lågt är trots allt inte olje- eller gaspriset. De borde gå med vinst tycker jag.

Maxpriset EU bestämde för oljan var 60 $/fat. Det var vad de räknade ut skulle motsvara kostnaden för produktion och transport m.m. Men priset har snarare legat runt sådär 70 $/fat år 2024. Så även om kineserna och indierna m.fl. förhandlat till sig rabatter kan de väl inte kraftigt överstiga 10 $/fat ändå?
Citera
2025-01-01, 20:08
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Men jag förstår inte varför de gör det? Så lågt är trots allt inte olje- eller gaspriset. De borde gå med vinst tycker jag.

Maxpriset EU bestämde för oljan var 60 $/fat. Det var vad de räknade ut skulle motsvara kostnaden för produktion och transport m.m. Men priset har snarare legat runt sådär 70 $/fat år 2024. Så även om kineserna och indierna m.fl. förhandlat till sig rabatter kan de väl inte kraftigt överstiga 10 $/fat ändå?
Har lenge vært kjent at Kin og India kjøper russisk olje med ca 20-25 % rabatt.
Alternativet for Putin er at han ikke får solgt.
Citera
2025-01-01, 20:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Har lenge vært kjent at Kin og India kjøper russisk olje med ca 20-25 % rabatt.
Alternativet for Putin er at han ikke får solgt.

Jo det är sant, men jag tror inte det är så mycket som 20-25% rabatt, åtminstone inte längre. Rabatten har vad jag förstått sjunkit det senaste året till "bara" 5-10%. Stämmer det bör de fortfarande gå plus.

T.ex. https://www.thehindubusinessline.com/economy/russian-crude-oil-discounts-have-halved-to-3-6barrel-from-8-10-in-fy24/article68161463.ece

Undrar om Ryssland kanske säljer via tveksamma mellanhänder till olika ljusskygga aktörer och inte alltid får betalt som de ska?
Citera
2025-01-01, 20:44
Medlem
Hur mycket ränta betalar gemene man på sina bostadslån i Ryssland?
Citera
2025-01-01, 20:45
Medlem
Har inte Putin lagt undan för en regnig dag? Några triljoner eller så?
Citera
2025-01-01, 20:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Det har ju råkat börja brinna i ett gäng raffinaderier, det kan nog ha ställt till en del. Kanske att transportkostnaderna har gått upp en del eftersom rätt många vägrar frakta också.
Men jag har inte kollat upp varför, såg bara siffrorna.
Citera
2025-01-01, 21:10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det har ju råkat börja brinna i ett gäng raffinaderier, det kan nog ha ställt till en del. Kanske att transportkostnaderna har gått upp en del eftersom rätt många vägrar frakta också.
Men jag har inte kollat upp varför, såg bara siffrorna.

Ja kanske det är transportkostnaderna som skjutit i höjden?

Indien och Kina köper främst råolja (som är billigare) eftersom de har egna raffenaderier (och därmed minskar sina kostnader) så det är nog inte hela förklaringen, men möjligen en del av förklaringen?

Men tack för svar, jag begär inte att du ska veta orsaken, men tänkte ändå fråga om ifall att du kanske gjorde det. Men det är kanske inte uppgifter de är så öppna med ändå förmodar jag.

Citera
2025-01-01, 21:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Hur mycket ränta betalar gemene man på sina bostadslån i Ryssland?

Styrräntan ligger f.n. på 21%, så m.a.o. ligger bostadslånen någon eller några %-enheter högre än så.

Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Har inte Putin lagt undan för en regnig dag? Några triljoner eller så?

Jo, han har nog gott om pengar. Men den ryska staten har det inte. Innan kriget började hade de förvisso stora besparingar, men de går back nu så de tvingas istället ta av det så besparingarna blir mindre och mindre hela tiden.
Citera
2025-01-01, 21:41
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Styrräntan ligger f.n. på 21%, så m.a.o. ligger bostadslånen någon eller några %-enheter högre än så.
.

Räntan för bostadslån ligger mellan 30-42%
idag.
Det är en jättesmäll då den ryska staten tills nu subventionerade så låntagaren betalade bara 6-10%, man la ner det då det blev
ohållbart dyrt.

2025 lär bli ett Annus Horribilis för ryssland som stat , och ryssar.
Citera
2025-01-01, 21:52
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Räntan för bostadslån ligger mellan 30-42%
idag.
Det är en jättesmäll då den ryska staten tills nu subventionerade så låntagaren betalade bara 6-10%, man la ner det då det blev
ohållbart dyrt.

2025 lär bli ett Annus Horribilis för ryssland som stat , och ryssar.

Oj, helsike, så mycket!

Ja det lär nog inte många människor ha råd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in