2025-01-01, 21:15
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast du kan inte förneka att avsnittet om det sista vittnet arkitekten och hans sorti ut ur utredningen var väldigt intressant.

I en normalt skött utredning är ofta det sista vittnet centralt, det fanna dessutom en hel del luft kring arkitektens förehavanden kring pingsthelgen 1984. Det erkände även BÅ när han intervjuades av Borgnäs i ett av Uppdrag Gransknings reportage om fallet 2001-2002.

Man kan faktiskt ifrågasätta din motvilja att prata om arkitekten, du trodde tex tidigare att han var pensionär vilket en annan skribent reagerade över.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Låt mig gissa: Borgnäs anser att arkitekten var med på ett hörn i styckeriet och nu är det ditt huvudspår?
Citera
2025-01-01, 21:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Hunddamen har angett att hon har sett TH och TA gå in på Anatomen tillsammans med TA:s dotter. Det litar jag inte på.

Men varför litar inte du på hennes uppgifter? Beror det på att det inte var varmt denna dag trots att det var soligt?
Citera
2025-01-01, 21:23
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Men varför litar inte du på hennes uppgifter? Beror det på att det inte var varmt denna dag trots att det var soligt?
Sluta nu, en kall sommardag koms inte ihåg för att det var så fint/vackert/soligt väder. Det hade varit rimligare och komma ihåg dagen för att det var så fruktansvärt kallt. Det kan dessutom inte ha varit så soligt eftersom solen värmer på sommaren och det var ju bevisligen iskallt den dagen.

Jag tror inte att hunddamen såg TH och TA den dagen. Tror du?
Citera
2025-01-01, 21:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Låt mig gissa: Borgnäs anser att arkitekten var med på ett hörn i styckeriet och nu är det ditt huvudspår?

Jag vet väl inte vad Borgnäs anser? Du får kontakta honom och framföra dina frågor.

Du vet lika väl som alla andra att det sista vittnet arkitekten inte synades/utreddes.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
A var inte pensionär. Han var vid tiden för da Costas död 60 år gammal, och fortfarande verksam inom sitt yrke. Vad hans höga utbildning har med något att göra, vet jag inte. A var missbrukare, sexkund, hade ett omvittnat lynnigt humör och ägde skjutvapen. Han var dessutom det "sista vittnet", och att han inte synades har kritiserats av flera poliser som varit inblandade i utredningen.
Citera
2025-01-01, 21:26
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Hunddamen har angett att hon har sett TH och TA gå in på Anatomen tillsammans med TA:s dotter. Det litar jag inte på. Gör du?
Har precist läst kammarrättens dom. De lägger inget avseende på var hon har sett dom. Däremot att hon har sett dem tar de som intäkt på att de ljuger om sin relation vilket ses som mycket besvärande för dem.
Citera
2025-01-01, 21:29
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Jag vet väl inte vad Borgnäs anser? Du får kontakta honom och framföra dina frågor.

Du vet lika väl som alla andra att det sista vittnet arkitekten inte synades/utreddes.
Jo, du vet precis vad Borgnäs säger och du upprepar hans teorier som en papegoja. Simple as that.

Borgnäs har för tillfället fullt upp med att backa in i väggen om vad han skrivit om styckmordet så jag väntar med att snacka med honom.
Citera
2025-01-01, 21:31
Avslutad
Citat:

Någonstans bland alla dokument (kanske på Lindebergs sida?) såg jag en uppgift om att arkitektens DNA skulle ha jämförts med DNA-profilerna från hårstråna på handduken. Ingen match tydligen. Stämmer det? Hur fick man i så fall tag på arkitektens DNA? (Kanske står om det i Borgnäs bok, som jag inte har läst).
Citera
2025-01-01, 21:32
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Visst är det så. Borgnäs hade sina teorier om att arkitekten levererade CdC till obducenten, död eller levande.
Citera
2025-01-01, 21:34
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Har precist läst kammarrättens dom. De lägger inget avseende på var hon har sett dom. Däremot att hon har sett dem tar de som intäkt på att de ljuger om sin relation vilket ses som mycket besvärande för dem.
Mycket märkligt att allt som talar för läkarna lämnas utan avseende samtidigt som uppenbara rövarhistorier tas på största allvar.
Citera
2025-01-01, 21:37
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Visst är det så. Borgnäs hade sina teorier om att arkitekten levererade CdC till obducenten, död eller levande.
Ja, någon form av konspiration med en arkitekt och två läkare som rituellt(?) bestämt sig för lite styckmord. Stämmer ju bra med det ursprungliga narrativet också, inte bara två utan TRE "överklassmän" som lustmördar en kvinna längst ned på samhällsstegen. Undra på att vänstern tagit Borgnäs till sitt hjärta.
Citera
2025-01-01, 21:40
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strabajn
det här inläggetbör bli botstädat inom minuter. Jag får inte av "yttrandefrihetsforumet" Flashback skicka PM till dig, men kanske du kan till mig? Har en släkthistorisk fråga.

Har försökt PMa dig ett svar på en tidigare fråga, går inte ännu
Citera
2025-01-01, 21:52
Medlem
habets avatar
Citat:

Jo, via några långa omvägar i en biltur till nånstans långt ut på landet i norra Stockholm om jag minns rätt.
Tidslinjer är inte Borgnäs starka sida (förutom en hel del andra).
Jag har sagt de tidigare, jag skulle väldigt gärna höra Borgnäs tala om för oss hur det skulle ha gått till där på annandag pingst. DET kommer vi aldrig att få honom att göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in