2025-01-01, 14:44
Medlem
Det finns ett enkelt svar på frågan, men om man på något sätt svarar sakligt och faktabaserat på denna fråga riskerar man att bli stämplad rasist.

Därför väljer man den väg som är PK och förespråkar förbud istället. Då slipper man tala mer om detta eller hantera grundorsaken.

Detta problem med fyrverkerier fanns inte på kartan för 40 år sedan. Inte heller för 30 år sedan. Det startade på slutet av 90 talet med jugoslaver och har eskalerat ytterligare efter det med ökad andel invandrare.

JA det är huvudsakligen ett invandrarrelaterat fenomen. Förnekar du detta ljuger du för dig själv, alltså är PK, då du anser att det inte skall pratas om det.

Jag önskar, i all välmening, att valfri nationell RFSU/HBTQI-förening sammanstrålar på torget i Malmö nästa nyår för en nyårs-Pride parad.
Gärna dokumenterad fullt ut av SVT.
Detta skulle ge precis alla svar som folk frågar efter.

Detta är anledningen till att det är PK att vilja förbjuda fyrverkerier. Den huvudsakliga anledningen.
Citera
2025-01-01, 14:45
Medlem
Methedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Skaffa husdjur är ett jävligt mycket dummare och dyrare nöje. En enda veterinärräkning för en häst eller hund motsvara ju 20 årsförbrukningar av fyrverkerier...

Jo, men hur mycket kostar fyrverkerier av den finare typen? Antar 500-1000 per minut?
Även om det är skitdyrt med hund eller häst så är ju timpriset ett helt annat.

Jag har blivit för gammal och snål för att bokstavligen bränna upp mina pengar.

/M.
Citera
2025-01-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Fyrverkerier måste vara det mest korkade sättet att göra sig av med sina pengar. Bokstavligen tända eld på dem medan man gnäller över de ökade kostnaderna i samhället.
Precis så är det.
Citera
2025-01-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Fler som uppmärksammat detta? Gammelmedia propagerar MOT fyrverkerier med alla dessa artiklar om hundar som blir rädda och även BARN som blir rädda av ljuden. Även i sociala medier ser man ökat motstånd och ökade aggressioner mot fyrverkerier.

Var kommer detta ifrån och varför verkar det vara ett PK-fenomen att vara MOT fyrverkerier som vi alltid har använt för att fira och välkomna det nya året?
Är väl bara feta wt ca30 år som håller på med detta.kunde man stoppa upp en raket i röven på dessa så går det väll för dem.
Citera
2025-01-01, 14:51
Medlem
Merwinnas avatar
Den här frågan har inget samband med PK-frågorna. Jag skulle vilja säga, att det bara är det sunda förnuftet som växer till. Även i går natt fick ett par unga pojkar sina händer, ansikten, ögon förstörda. Bara för en helt onödig grej. Var det värt det? Är det så viktigt för oss andra att få se dessa fyrverkerier, att pojkarnas händer, ansikten, ögon måste offras år efter år? Tänk även på vad det kostar sjukvården, för den delen.

Och sedan har vi det stora problemet för oss som har hundar och andra djur som blir rädda. Jag fick tillbringa flera timmar i går kväll och natt i sängen under filtar tillsammans med min hund, som ylade och darrade och var livrädd. Detta händer i så många hushåll landet runt på Nyårsnatten - är det VÄRT det att få se de där fyrverkerierna? Det tycker inte jag. (Dessutom kan man inte gå ut på restaurang t.ex., för att lämna hunden ensam eller med en främmande hundvakt i detta skulle vara djurplågeri.)

Jag tycker att fyrverkerier ska skötas av särskilt utbildade tekniker, och att det bara ska få göras på särskilda (och få) platser efter tillstånd, t.ex. att kommunen ordnar ett fyrverkeri på nyårsnatten. Det räcker. Om det måste göras alls.
Citera
2025-01-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den här frågan har inget samband med PK-frågorna. Jag skulle vilja säga, att det bara är det sunda förnuftet som växer till. Även i går natt fick ett par unga pojkar sina händer, ansikten, ögon förstörda. Bara för en helt onödig grej. Var det värt det? Är det så viktigt för oss andra att få se dessa fyrverkerier, att pojkarnas händer, ansikten, ögon måste offras år efter år? Tänk även på vad det kostar sjukvården, för den delen.

Och sedan har vi det stora problemet för oss som har hundar och andra djur som blir rädda. Jag fick tillbringa flera timmar i går kväll och natt i sängen under filtar tillsammans med min hund, som ylade och darrade och var livrädd. Detta händer i så många hushåll landet runt på Nyårsnatten - är det VÄRT det att få se de där fyrverkerierna? Det tycker inte jag. (Dessutom kan man inte gå ut på restaurang t.ex., för att lämna hunden ensam eller med en främmande hundvakt i detta skulle vara djurplågeri.)

Jag tycker att fyrverkerier ska skötas av särskilt utbildade tekniker, och att det bara ska få göras på särskilda (och få) platser efter tillstånd, t.ex. att kommunen ordnar ett fyrverkeri på nyårsnatten. Det räcker. Om det måste göras alls.

Jag tycker bara ett limiterat antal utbildade hundtekniker ska få äga hundar.
Citera
2025-01-01, 14:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Jag är inte det minsta PK men har varit emot fyrverkerier sedan jag blev vuxen och självtänkande.

Med den beskrivningen förstår jag att du bor i eller har väldigt nära till Babbeland. Det finns fan ta mej inga som skjuter och väsnas mer än dessa jävla ockupanter. Krigsskadade och rädda för smällar ska de tydligen va också. Jo tjena
Jag har tidigare svarat på det, jag bor i ett vitt område.
Noterar bara en något större nivå av hänsyn att inte skjuta på folk!
Citera
2025-01-01, 14:58
Medlem
Jag är inte PK men jag är emot fyrverkier som används av privatpersoner.

Det har varit länge nu att folk som köper fyrverkier inte kan hantera detta och kan man inte hantera det så kan man likaväl förbjuda det.
Citera
2025-01-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methedrine
Jo, men hur mycket kostar fyrverkerier av den finare typen? Antar 500-1000 per minut?
Även om det är skitdyrt med hund eller häst så är ju timpriset ett helt annat.

Jag har blivit för gammal och snål för att bokstavligen bränna upp mina pengar.

/M.
Är det inte ungefär samma en veterinär tar?
Dessutom är det ju fler som kan njuta av ett fyrverkeri än av en hund.
Så utslaget på njutande/minut/capita är fyrverkeriet oerhört mycket billigare.
Citera
2025-01-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Skiter i fyrverkerier men skiter ännu mer i andras hundar.
Det är hundägarens ansvar att träna sin hund att klara smällar utan att bryta ihop, inte andras.
Det finns ju jakthundar så uppenbarligen går det att träna bort hundars rädsla för smällar.
Citera
2025-01-01, 15:08
Medlem
volvo 240s avatar
Jag vet inte men jag har alltid ogillat det. Hoppas att rena smällare förbjuds så att endast vackra raketer etc blir tillåtna.
Citera
2025-01-01, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skiter i fyrverkerier men skiter ännu mer i andras hundar.
Det är hundägarens ansvar att träna sin hund att klara smällar utan att bryta ihop, inte andras.
Det finns ju jakthundar så uppenbarligen går det att träna bort hundars rädsla för smällar.

Det går säkert om man köper en liten frisk och glad valp, utan några negativa livserfarenheter i bagaget. Min hund levde på gatorna i Bukarest tills han var fyra år... DET är något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in