Citat:
Ursprungligen postat av
KingKong90
Vilka fler kvinnor än Shirley M, Ewa R och Emma R finns säker info om att Olof träffade och vilken var den kvinnliga medarbetaren han delade svit med utomlands på tjänsteresa en månad innan mordet (och var gick denna resa)?
När det gäller Olof Palmes privatliv så kom utredningen igång väldigt sent och det som framkommit är så pass maskat att det i de allra flesta fall inte ens går att avgöra vad uppslagen rör sig om. Men avsnittet heter i alla fall TA ifall du vill kolla in det (se länken).
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:TA
Här framgår också, att den enda person som identifierats är just Emma Rothschild, som förekommer i två uppslag men vägrar att tala om sin privata relation med Olof Palme. Emma R förekommer också på annat håll i materialet, nämligen som medlem i Olof Palmes entourage vid vissa resor, till exempel New York-resan 1984 (vill jag minnas).
Så Emma R var definitivt med och reste, även om jag inte sett något om den resa som du tar upp. Olof Palmes kalender, som finns i materialet, går tyvärr bara tillbaka till den 17/2 1986 så där kammar man noll om någon sådan resa.
Ryktena gick i alla fall om någon slags kärleksaffär mellan Palme och Emma R. I Sverige slogs det upp av skvallertidningen Året Runt på hösten 1985. Man borde skaffa fram artikeln, för den har jag faktiskt inte sett. Den satte i alla fall igång ryktena på allvar här i Sverige, om att Palme och Emma R hade hemliga "kärleksmöten" på olika hotell runtom stan.
Den skapade också internationella rykten som bland annat ska ha dragit hit amerikansk skvallerpress, nämligen National Enquirer. Bakom den uppgiften står dock frilansjournalisten Roy Carson, som i sig är en tveksam källa. Den finns i alla fall med i Bert Meléns "övervakningsrapport" som Säpo gjorde (se länk).
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A11544-00
Även seriösa nyhetsbyråer tog upp ryktena om en kärleksaffär mellan Palme och Emma R, se till exempel den här länkade artikeln från UPI som ligger kvar ute på nätet:
https://www.upi.com/Archives/1986/12/07/Woman-reported-had-romantic-link-with-Palme/7132534315600/
När det gäller sådana här "sängkammarfrågor" går naturligtvis ingenting att leda i bevis, utan man får försöka utvärdera uppgifterna och bedöma hur pass trovärdiga de är. Dessutom måste man även försöka avgöra hur pass relevanta de är för Palmemordet.
Om vi tar ryktena rörande Ewa R till exempel så är det ju föga troligt att en sådan affär, om den verkligen ägt rum, skulle ha någon koppling till mordet.
När det gäller Emma R så är det en helt annan femma, för där har vi direkta kopplingar till brittiska underrättelsetjänsten och rentav KGB. Både Emmas pappa, Victor Rothschild, och hennes mamma, Teresa "Tess" R (född Mayor) arbetade för den brittiska tjänsten (och träffades rentav där) och pappa Victor har dessutom kunnat bekräftas som någon slags sovjetisk spion (se länken).
https://espionagehistoryarchive.com/2018/03/27/victor-rothschild-soviet-spy/
När jag började jobba med Palmemordet för dryga sju år sedan hade jag mycket kontakter med Lars Borgnäs. En av de saker som vi då kom in på var det här med Palmes påstådda kärleksaffärer. Borgnäs hade en hel lista, som han antingen upprättat själv eller fått på annat vis, med damer som Olof Palme skulle ha vänstrat med. Jag fick aldrig se listan men förstod att det fanns ganska många namn på den.
Vidare berättade han att han själv varit i kontakt med en av damerna på listan och då fått bekräftat från henne att den påstådda affären faktiskt ägt rum. Han ville inte berätta namnet på den damen, men i efterhand har jag förstått att det sannolikt rörde sig om just Ewa R. Vilket värde man ska sätta på den uppgiften kan säkert diskuteras, men i och med att det knappast har med mordet att göra så tycker jag kanske inte att den är särskilt intressant och inte värd att lägga ner möda på att luska i.
Samma sak gäller Shirley MacLaine, som ju själv offentligt påstått att hon haft en kärleksaffär med Olof Palme. För egen del tar jag den uppgiften med en nypa salt och dessutom ligger den ju i så fall ett antal år före mordet och det är svårt att se någon koppling. Däremot kan det möjligtvis finnas någon koppling till (främmande makts) underrättelsetjänst där också. Det är främst den aspekten som intresserar mig när det gäller "kärleksaffärerna" med Emma R och (i mindre mån) Shirley M.
En sådan kärleksaffär kan ju också vara fejkad och fungera som fikonlöv för förbindelser med främmande makt. I Emma R:s fall finns en väldigt nära och direkt koppling med den brittiska tjänsten, och då är det inte långsökt att det är sådana kontakter som "kärleksaffären" kan ha rört sig om.
Zoomar man ut från Olof Palme och tittar lite bredare så ser man liknande "kärleksaffärer" mellan Pierre Schori och Joyce Blau i Paris, som länkats till Curiel-nätverket / PKK, samt även med Carl Lidbom och en dam i London (vars namn jag inte kommer ihåg för tillfället) som han ska ha "extraknäckat" med. Triangeln Emma R – Joyce B – Lidboms dam i London är intressant, tycker jag, som möjliga kopplingar till hemliga tjänster och nätverk. Samtidigt ligger de förstås i svårframkomligt territorium. I vilket fall finns Schoris och Lidboms affärer med i Gunnar Walls gamla bok "Mörkläggning".
De övriga namnen på Olof Palmes "damlista" vet jag inget om men tänker nog att det är ungefär samma sak med dem som med Ewa R – fast ännu lösare i köttet, om uttrycket tillåtes. Den du ska tala med om det här är väl Borgnäs, som kanske vill svara på det – eller snarare kanske inte!