Citat:
Ursprungligen postat av
Landsfadern
Det var absolut avgörande. Det är bara att kolla hur stödet för MAGA-rörelsen sett ut de senaste valen. Innan 2024 så var egentligen 2016 den enda riktiga framgången som Trump och MAGA haft, men det berodde också på att Hillary var en kandidat med lågt förtroende samt en del andra orsaker. 2018, 2020 och 2022 var alla misslyckanden. Sen har det såklart varit en progression till den punkt där vi är nu och både Elon Musk, Joe Rogan och alla som nu blivit en del av MAGA har succesivt blivit mer och mer radikala i sina åsikter. Men hade inte Elon köpt upp Twitter och mixtrat med algoritmerna till republikanernas fördel så tvivlar jag på att det blivit någon valseger.
Valen 2020 och 2022 förstördes av pandemin och J6 och det enorma drev som hela världsmedia drev mot Trump. Sen friades han för dessa händelser och drevet lugnade ner sig inför valet 2024. Sen allierade sig Trump med fel personer första mandatperioden. Alltför många etablerade politiker och neokonservativa. Han har lärt sig sin läxa denna gång. Sen är valen i USA jämna. Hur skulle Trump kunnat vinna en jordskredsseger i midterms 2018 med endast 2 år vid makten ? Att säga att 8 års arbete med att skapa MAGA, en stor politisk rörelse och sen hoppar Elon Musk in på mållinjen i valet 2024 och avgör allt och därför ska han ha all kredit stämmer inte.
Trump har alltid haft sin väljarbas. Även detta val 2024 långt innan personer som Elon Musk och Joe Rogan kom in i bilden. Elon Musks lilla lotteri i Pennsylvania avgjorde inte allt. Höll Musk ens några rallyn ? Däremot tror jag personer som RFK Jr lockade över liberaler i detta val. Och tråden någon skapade här på FB om personen som lockade Amish folk att rösta på Trump. De gör verklig skillnad. Jag förminskar inte Elons insats men jag tror inte att han avgjorde hela valet även om han lockade en del nya röster till partiet. Fick inte Trump 77 miljoner röster i valet 2024, mer än i tidigare val ? Du skriver att 2016 var "enda riktiga framgången" för Trump och MAGA. Så det ser inte ut som Trump och MAGA ökat antalet röster från tidigare val om du kollar nedan ?
2016 - 63 miljoner
2020 - 74 miljoner
2024 - 77 miljoner
Citat:
Ursprungligen postat av
Landsfadern
[i]Han var definitivt ingen outsider. Fanns en reell chans att han skulle vinna hela vägen in på mållinjen, han var oddsfavorit enligt spelbolagen och har varit den amerikanska politikens mittpunkt i snart ett decennium. Hela det republikanska partiet, influencers, riskkapitalister, till och med Mark Zuckerberg och Jeff Bezos har hintat om att de stödjer honom (eller i alla fall inte är emot honom). Trump 45 var en outsider, Trump 47 definitivt inte.
Trump är definitivt en outsider, har alltid varit det och kommer alltid vara det med den historiken han har. En president går ofta den långa vägen via senator, guvernör eller lokalpolitiker för att sedan bli president och har inte två riksrättsåtal bakom sig plus mycket annat. Att en affärsman vinner presidentvalet utan politisk erfarenhet har inte hänt senaste åren. Att man ens kommer tillbaks efter två riksrättsåtal och J6 är det ingen som skulle gjort. Mark Zuckerberg och Jeff Bezoz har inte gått ut och sagt att de stöttar Trump innan valet 2024. Tycker du det mediadrev som pågått och fortfarande pågår mot Trump fortfarande inte gör honom till en outsider ? Så fort tullarna kommer på tal är hela världsmedia och skriver kritiska artiklar om hur det skulle förstöra världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Landsfadern
Han respekterar de som stryker honom medhårs, hyllar honom eller ger honom pengar. Liksom, jag tvivlar inte på att om mullorna i Teheran gett honom en Trump Golf Resort någonstans i landet och lite pengar så hade han varit beredd att vända på en femöring när det kommer till USA:s relation till Iran. Och det är precis det här som alla riskkapitalister och techentreprenörer kommit till insikt om. Demokratiska intuitioner är ett hinder för den som vill tjäna pengar och Trump är perfekt för att underminera dessa.
Om du tror att Wall Street avskyr Trump kan du ju kanske förklara hur det kom sig att det blev börsrally på de amerikanska marknaderna morgonen efter valsegern i november? Marknaderna har lärt sig att det Trump säger aldrig går att lita på. Om inte techeliten eller riskkapitalisterna inte vill att det ska bli några tullar mot Kina så kommer det garanterat inte att bli det. Kommer det tullar på plats kommer dem slå mot dem med lägst inkomster.
Wall Street stöttade Hillary Clinton, Joe Biden och Kamala Harris i valen 2016, 2020 och 2024. Wall Street är kända för att stötta demokratiska presidentkandidater eller kandidater som förstår "spelet". Tror du Wall Street gillar tullar, olja, protektionism och America First agenda ? Tror du verkligen Blackrock stöttar Donald Trump ? Att börsen går upp beror ju på hur folk investerar i börsen och inte bara vad Wall Street gör. Börsen går upp pga. Trumps vallöften om sänkta skatter, billigare energipriser, fredsavtal etc. Så det är inte konstigt att börsen stiger för det. Däremot kan tullarna bli ett problem.
"Why Wall Street Loves Hillary"
https://www.politico.com/magazine/st...illary-112782/
"Why Wall Street picked Kamala Harris"
https://www.ft.com/content/37c57465-...9-4c8248b98232
"Biden’s Wall Street Donors Are Increasingly ‘Concerned"
https://www.nytimes.com/2024/07/08/b...et-donors.html
"Wall Street is rallying for Kamala Harris — but will bankers make the same mistake they made with Obama?"
https://nypost.com/2024/08/10/busine...h-obama-in-08/
Citat:
Ursprungligen postat av
Landsfadern
Egentligen har han brutit mot det under flera år, men det är först nu det märks även bland republikaner när det är uppenbart att Elon inte står för de saker som många trodde att Trump stod för. Köpet av Twitter ska ses i ljuset av hans autismdiagnos och att han alltid måste rationalisera stora existentiella problem genom att skapa företag. Universums oändlighet blev SpaceX, klimatförändringarna blev Tesla, artificiell intelligens blev xAI/Grok. Och nu när han förlorat kontakten med sitt barn som valt att byta kön så ser han "the woke mind virus" som något han måste utrota och hans sätt att ta sig an problemet är att köpa Twitter.
Sen tror jag att plattformen, precis som sociala medier gör för oss alla, ställer till det ordentligt i huvudet på honom och får honom att se hot överallt som måste elimineras.
Jag har egentligen inte så mycket att säga om X och Elon. Jag vet inte hur det funkar med alla algoritmer. Dock tycker jag att Elon sjunkit i min ögon om han nu gjort som personer här på forumet hävdar, stängt av personer från X eller nedgraderat de pga. att de har avvikande åsikter som inte han gillar. Det är en farlig väg att gå som Elon själv varnat för.